Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio RS 172 -01
18 besök idag (908 totalt)
Edge Racing
Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Renault Clio RS 172 -01

Jag har hängt här på Rejsa till och från i ett antal år, men aldrig kommit fram till att bli en riktig "Rejsian". Jag har också tillbringat mycket tid på sveriges motorbanor i flera decennier, både som åskådare men även som aktiv. Nu kände jag att det var dags att skaffa en egen svängbil.

Det kommer inte att bli någon byggtråd, men säkert en och annan uppdatering om vad som händer med bilen. Jag ska ägna nästa år till att utvärdera bilen, åka på så många trackdays som möjligt, sen bestämma vad jag vill förändra och om jag vill utveckla bilen. Någon form av tävling finns också med i planeringen i framtiden.

Det blev en sån här och jag tror vi ska komma överens, det verkar vara en trevlig mademoiselle. Några känner säkert igen bilen.

BRING ME SOME STICKERS (Rejsadekaler alltså)

Renault Clio 2RS 172 Ph1
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Kul med en Renault till på rejsa !

Det där är ju trevliga Svängarbilar som med små mod blir ännu trevligare. Som du kanke vet så finns det några trådar där man kan söka insperation. Lars Falks bil som han hade för en massa år sedan blev ju väldgt trevlig med små enkla mods

Brummar det så är det kul !
Citera
Edge Racing
Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Magnus Janard skrev:
Kul med en Renault till på rejsa !

Det där är ju trevliga Svängarbilar som med små mod blir ännu trevligare. Som du kanke vet så finns det några trådar där man kan söka insperation. Lars Faöks bil som han hade för en massa år sedan blev ju väldgt trevlig med små enkla mods

Har läst ett antal trådar om Clio RS här på Rejsa. Finns väldigt mycket nyttig information,

Renault Clio 2RS 172 Ph1
Citera
Edge Racing
Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Har nu genomfört tre trackdays, två på Gelleråsen och idag den tredje på Sviestad. Konstaterade när vi landade i depån på Sviestad, att det var nästan exakt 41 år sedan som jag senast körde på denna bana, då på motorcykel. Nästan 50 varv kördes på denna mycket trevliga bana, i perfekt väder, torrt och inte för varmt.

Inför den här dagen så hade jag monterat bättre bromsar, BC Racing coilovers och däck anpassade för banåkning. Märkte direkt i första passet att bilen var för låg, däcken masserade hjulhuset kraftig. Inför pass två höjdes bilen cirka 10mm fram, körde fortfarande på 11 år gamla Toyo R1R och justerade också både på dämpning och rebound.

Förändringarna var nödvändiga med det krävdes mer för att jag skulle vara riktigt nöjd, däckens skrubbning i hjulhuset var fortfarande kvar, men inte riktigt lika kraftigt. På pass 3 och 4 fick jag fundera på om det till sista passet var värt att sätta på i princip nya Nankang NS-2R fram på bilen.

Däcken monterades och det är jag glad för, det blev stor skillnad. Dessa däck är cirka 5mm lägre än de Toyo R1R som jag har tillgång till, så all skrubbning i hjulhuset försvann. Nu kändes det som att jag kunde koncentrera mig så mycket som möjligt på körningen på dagens sista pass.

Fjädringen är fortfarande lite för mjuk fram, med det kommer att åtgärdas med hårdare fjädrar.

Dagens bästa tid för mig kom självklart i sista passet, och landade på 1,10,43. Bra eller dåligt vet jag inte, kommentera gärna. Att köra under 1,10 är helt klart inom räckhåll.

Bilder från dagens evenemang, för alla som har FB https://www.facebook.com/share/p/1A2kVeZyXa/

Renault Clio 2RS 172 Ph1
Citera 3
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Jag hade en precis likadan blå Mk1 Clio, aka "Vinterskottet". Saknad.

Mycket skoj bil som verkligen gillade att varvas. Gick bra på bana också. Körde två gånger på Sviesta. Men på den tiden var man inte så noga med att logga tider.

Det var faktiskt Clion som fick upp mina ögon för små hothatch. En biltyp jag verkligen uppskattar då de funkar lika bra till vardagsgöromål i stan som på krokiga småvägar och på bana.

Fortsatt att skriva om dina äventyr med bilen. thumbs up
De har ju fått lite av en kultstämpel och börjar ses som young timer ute i Europa.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera 1
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021

Kul med Clio, har kollat lite på dom där själv i senare tid sedan projektbilen drar riktigt ut i tid och jag har en gokartbana 10 minuter från mig som dom kör slalom på Nöjd med den så långt?

iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005

Clio verkar vara riktigt bra bang for the buck, jag åkte med en kille för nåt år sedan på sviestad i en rensad clio av samma generation som du har, jag tror att han har kört på 1:08, samma tid som jag kört med min Miata som är betydligt mer påkostad!

Citera
Edge Racing
Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Några bilder från fredagen

Renault Clio 2RS 172 Ph1
Citera
Edge Racing
Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

iqbad skrev:
Clio verkar vara riktigt bra bang for the buck, jag åkte med en kille för nåt år sedan på sviestad i en rensad clio av samma generation som du har, jag tror att han har kört på 1:08, samma tid som jag kört med min Miata som är betydligt mer påkostad!

Så tänkte jag också när jag jagade bil i höstas, mycket bil för pengarna. Jag kände mig rätt nöjd med 1,10,43 eftersom det var 41 år sedan jag körde där. Jag ska försöka åka en dag till på Sviestad i år. Att komma under 1,10 blev ju plötsligt ett mål

Renault Clio 2RS 172 Ph1
Citera
Edge Racing
Sverige
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Re:

Jk95 skrev:
Kul med Clio, har kollat lite på dom där själv i senare tid sedan projektbilen drar riktigt ut i tid och jag har en gokartbana 10 minuter från mig som dom kör slalom på Nöjd med den så långt?

Jag känner mig nöjd, mycket rolig bil för pengarna. Sen är det också roligt att utveckla bilen och verkligen känna förbättringarna.

Renault Clio 2RS 172 Ph1
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio RS 172 -01
18 besök idag (908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande