Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4 besök senaste veckan (478 totalt) |
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med råd och tipsförslag att komma vidare i min felsökning på min E46 328 1999 med M52TUB28. Bilen gick som den skulle innan jag lyfte ur motorn för att byta diverse packningar samt kylare. Jag har endast bytt oljetrågspackning, ventilkåpspackning och diverse o-ringar mm. Även startmotorn byttes mot en begagnad från bildelsbasen. Efter återmontage av motorn så klickar den bara vid alla startförsök förutom ett då startmotorn drog runt cirka 2-3 sekunder. Jag har även märkt att man inte hör bränslepumpen prima när man slår till tändningsläge 1 eller 2. Jag har även testat med 2stolika nya batterier utan framgång för att vara säker på att det inte är batteriet som fela. Dessa batterier sitter i bilar som kan startas. Jag har kopplat BMW Scanner och sett att det ligger några felkoder bl.a. på DME och en kod på EWS. (Se bilder nedan). Även säkringen på 20A går som sitter i motorrummet i den lilla hållaren med 5 säkringar. (Se bild). Vilket jag tycker är konstigt. Är det någon här som har en bra förklaring på vad felkoderna betyder? Är det någon av dessa koder som blockar styrboxen från att starta? Har googlat och scannat av hela nätet känns det som. Tips och råd mottages gärna på hur Mvh// Chrille ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
Nej endast med en av nycklarna. Får prova med den andra när jag är i garaget nästa gång. Kan detta uppstå efter att man kopplat bort batteriet och haft den strömlös en längre tid? _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
Låter som att EWS har slagit till och blockerar start. Osäker hur man löser det men det borde finnas på nätet om man söker.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Jag tror att har du försökt starta bilen med ett dåligt batteri kan transpondern-koden från nyckeln hamna i osynk mot DME/EWS. En mekaniker som kan hantera diagnosverktyget korrekt ska kunna återställa synkroniseringen. Men inget som man ska kladda med om man inte vet rätt procedur. Finns mkt på nätet i frågan. Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=fk1y _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Säkringen har bränt av vid dom två sista försöken till start när man vridit om nyckeln till klicket på läge start. Den skyddar komponenterna för F3 på en av bilderna ovan. Mvh _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
Angående att säkringen går så är det ju diverse givare som försörjs via den, jag skulle kolla om kablaget eller någon kontakt till någon av dem har skadats vid i/urlyft av motorn. Alla dessa måste väl kopplas loss för att få ur motorn och det är ju oftast där man själv har varit och grejat som fel uppstår (enligt egen erfarenhet
![]() _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Nu tror jag nog mer på nått i stil med Victors svar. Men jag hade en gång en bil som från en dag till en annan bara klickade. Visade sig vara hallgivaren/kamläges sensorn.
Är allt kablage intakt och alla kontakter sitter ordentligt i (ett annat potentiellt fel där, en annan bil jag har gick på 4 av 6 cylindrar för att det glappade inuti två spridar kontakter) får du göra en bedömning av sannolikheten att någon av motorpositions givarna gett upp och att startspärren hamnat i osynk och börja med det troligare, även om båda kan vara långsökta ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4 besök senaste veckan (478 totalt) |