Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
489 besök totalt |
Jag funderar på vilket yta som ger bäst förhållanden för en mls packning.
Tror inte jag fick med några rekommendationer om ytjämnhet när jag köpte mls packningen ( victor reinz mls) Toppen är i alu och är redan renoverad /planad. Jag har tillgång till planslip med 75mm bred skiva så då får man köra med överlappning när man slipar. Ska blocket hellre planfräsas så får jag lämna iväg arbetet. Motorn det gäller är en överladdad vr6 så motorn är bred men kort. Kommer att köra på e85 och rätt måttligt laddtryck/tändning så inga enorma cylinder tryck. Motorn skruvas ihop med arp pinnbultar. _________________ Mathias Hellqvist |
Här har du Athenas kravspec för deras MLS-packningar, har svårt att tro att det skiljer avsevärt mellan olika tillverkare när man talar just MLS.
Mitt block planfrästes till fin yta. ------------------------------------------------------------------------------------------- The sealing surfaces must be free of scratches, scuff marks, local corrosion or cracks, as these cause leakage. When finishing the seal surfaces to be rectified, respect the following maximum values: Rz 11µm Rmax 15µm Wt 8 -10µm The values can be measured with a surface finish probe such as the "Mitutoyo Surftest". The following Ra values are almost equivalent to the previous values achieved with equipment such as Rottler, Robbi, Serdi, etc.: Ra 0.8 µm for vertical processing (with cutting tips) Ra 1.6 µm for surface grinding These values refer to use on surfaces with a finish like the one produced by FlexBar. MAXIMUM OUT-OF-FLATNESS VALUES Using a straight edge to level and thickness gauge, the maximum distance in the longitudinal direction is: for a length of 100 mm, maximum 0.03 mm; for a length of 400 mm, maximum 0.05 mm; The maximum cross-machine distance for a length of 100 mm is 0.03 mm. IN GENERAL, IT IS BEST TO TRY TO THE FLATTEST SURFACE SEAL POSSIBLE TO ENSURE THE RACING GASKET'S HIGHEST HERMETIC SEALING CAPACITY _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
Planslipning inget annat.
jag har planslipat massor med lock som man har försökt att fräsa med mer eller mindre katastrofalt resultat, problemet är uppspänningen av detaljen som ofta gör locket krokigt vid fräsning dvs. det är rakt tills man släpper lös det ur maskinen Hur bred är toppen? jag har planslip som fixar ca 240mm MVH Tommy 0708121651 _________________ Tommy Karlsson |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
489 besök totalt |