Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
96 besök senaste veckan (4281 totalt) |
Porsche 911 GT3 -14
Såsom tidigare meddelats har jag sålt GT4:an. Suget efter en PDK-bil (ja, det kändes givet med Porsche...) blev för stort efter att ha gjort det klassiska misstaget att prova andra bilar... Så då blev det så här. Jag börjar med det klassiska "fota nya bilen från balkongen"-fotot. ![]() Så, en 991.1 GT3 med sedvanlig utrustning. "Jaha, en sån med motorer som sprängs? Precis efter att den 10-åriga motorgarantin gått ut? Bad move, space cadet..." tänker några. Förhoppningsvis inte, eftersom just den här bilen fått motorn utbytt för 2000 mil sedan, till G6-revisionen. Den har, veterligen, inte varit inblandad i de problem med olja som läcker på grenrören och eldar upp bilen eller fingerföljare som har tveksam mettalurgi. Jag sover gott om natten, med andra ord. ![]() Men vilken bil! 9000 varv och PDK:n smäller i nästa växel är så nära en religiös upplevelse jag som ateist kan komma. Gentemot GT4:an upplever jag den som en mer vuxen bil, och i slutänden snabbare. För mig så är det definitivt ett steg upp i prestanda och upplevelse. Första "grejen" med bilen blev ett besök på Arlanda Test Track med Åkes gäng. Dock bara däcksparkande, banpremiären fick vänta. Det blev typ banpremiär i form av slalomkörning med Porscheklubben och forumägaren som rattade min bil. ![]() Konstaterar att 1) slalom är en färskvara då jag senast körde 2013 och 2) jag suger kopiöst på slalom. Lite nyfiken på varför då jag är OK på bana. Magnus var nästan 4 sekunder snabbare än jag på slingan - ett par evigheter i sammanhanget och då var det dessutom första gången han körde bilmodellen. Lär ju dröja innan jag vågar visa mig där igen... ![]() ![]() ![]() Nästa anhalt trackday anordnad av Porsche Center runt omkring i landet i samband med Carrera Cup på Gelleråsen. Sjukt proffsigt arr och kul att hänga med i paddocken med alla proffsstallen i full förberedelse. Inte heller van med att prins Carl Philip eller Henke Lundqvist glider upp bredvid en. ![]() Första gången på bana (ish) och det blev riktigt skoj! Hamnade i sällskap med det här gänget: ![]() Jag måste erkänna att jag är barnsligt nöjd med att hänga med i tempot. Med Cup 2R och feta dimensioner kunde jag inte hålla samma spår eller hastighet i kurvorna men skillnaden på rakorna är inte särskilt stor trots allt. ![]() ![]() ![]() Nästa anhalt blev Gotland - stort sug eftersom jag missade vårens resa. Jag hann byta till nya belägg och sätta dit PFC-skivorna från GT4:an innan vi åkte. Det är ändå nåt speciellt med nya belägg... ![]() ![]() I vanlig ordning är GR en upplevelse, den här gången i form av ett GRC-arr. Lite tunt med bilar tyvärr, har konjunkturen satt spår i trackday-deltagandet? Några forumkändisar på plats, fick träffa Håkan Backlund för första gången och Ersson var där med sin RS8. Fantastiska foton från Tobia Lewandowski - som vanligt! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Finns mycket tid att skala, här är snabbaste varvet: I vanlig ordning är asfalten oändligt dålig på GR. En uppsättning däck räcker två dagar - i bästa fall... ![]() De här däcken var förvisso inte nya och jag har inte hunnit göra en hjulinställning än men ändå. ![]() Sista körningen för året blev ännu en Carrera Cup-trackday med Porsche Center Danderyd. Innan dess hann jag få hem och skruva dit camber plates. ![]() Väl anordnat - igen. Den här gången var det tuffare för mig att hänga med de nyare bilarna med mer aero och gummi. Särskilt i Mjölby blev jag aktersglad - hatten av till de snabbare chaufförerna. ![]() Efter det har jag bara kört hem bilen och parkerat. Det blir en tvätt innan avställning och förhoppningsvis service+hjulinställning. Bilen är fin men har några delar som behöver fixas, en av dem är centerbultarna som tydligen tar stryk av att rengöras med fel kemikalier. ![]() Jag har dock fiskat upp fina, svarta bultar samt TPMS till den extra uppsättning originalfälgar jag köpt. De är ju sjuikt snygga, de här fälgarna. ![]() På tal om centrumbultar - fick jag - som hemmafixare - välja skulle jag föredra 5-bult. Det är dock inte så meckligt som jag tänkt på förhand och fördelen är ju att jag fått köpa nya, jättestora verktyg... ![]() Nåväl, livet med den nya bilen har börjat bra och jag ser fram emot nästa säsong. Biter mig dagligen i tungan för att inte handla på mig några kolfiberhuvar eller Manthey-chassin. Lite sent, kanske, med Akrapovic, DSC Sport och camber plates men jag tänker det får räcka. Eller...? 🤔 _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||||||||||
Tack för alla glada tillrop!
Tack, Tord! Se till att hänga med till GR nästa gång, bara.
Men... Jag försöker ju undvika slippery slop, ju... ![]()
Tack - ibland är det bra att skriva för att få ordning på sina tankar och formulera en väg framåt, hur än krokig den blir. ![]()
Jo, jag tänker mig att vi kan följas åt ett tag, jag och 622:an. Men kanske en cupbil istället, eller nåt luftkylt... 🤔
Ja - nu måste jag bara lära mig få fart på den runt de där konorna... 🤬
Jamen det hoppas jag! Fått nåt gjort under sommaren?
Kul att du nämner det, John. Verkligen. Tack. ![]() Men jag tror jag börjar med en rejäl hjulinställning. Tycker bilen känns ganska instabil, på ett sätt som den absolut inte borde vara, t ex på rakan eller efter hoppet på GR. Jag tycker det till och med syns på filmen ovan. Kan också vara dämparna, ska testa att sätta tillbaka originalboxen till de aktiva dämparna. Ska fixa lite kosmetiska prylar under vintern också. Funderar på att bytta PPF som dels gulnat lite, har några små hål samt inte riktigt täcker alla utsatta delar, framförallt framför hjulhusen bak. EN ny läpp fram och kanske kjolarna på sidan som slitits en del. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||||||||||
Att få stryk av Magnus Thome i konbana är inget att skämmas över, han är i mina ögon en av de bättre förarna vi har i konbana (jag är så klart partisk).
![]() Men han körde ifrån mig i min M235i F23 på Volkswagen Club Sweden konbanan på Lunda med typ 2-3 sekunder om jag minns rätt oxå. Jag tog i hela dagen ställde om Öhlins dämpare osv osv, men spelade ingen roll Magnus var ÖVERLÄGSEN mig som vanligt i konbana. ![]() Gällande Gotland Ring så ser de bra ut, fin attack och bra dragen av GT4 framför (vem kör den?) även om han blockar lite på ingången till nya banan från gamla kanske? Tråkigt att varvet på Mantorp klipper kameran, har Du original Garmin cigarett laddaren? Brukar vara när den får dåligt med ström den tappar kamera har jag insett själv. Viktigt att den får rätt spänning/ström och brukar tjuvladda Catalyst innan så den är fulladdad innan bandagarna om något skulle hända under dagen (brukar som i att jag har missat en heldel gånger oxå). Grattis till trevlig bil och bra kört, kommer bara gå snabbare. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||||||||
Re:
Absolut, Magnus är en slalomklippa - inget snack om saken! Kul att han hamnat i en Porsche och kan vara me doch fajtas tillsammans med kanonerna i PCS. ![]() ![]()
Det är min kompis Jonas som kör, han har nog fyrsiffrigt antal varv på Nordslingan och är kvick som tusan runt GR. GT4:an och GT3:an är ju lite olika i karaktäristiken så han är kvickare runt kurvorna med slicksen men på rakorna är bakmotorbilen överlägsen. Jag jämförde med andra loggade varv och jag tappar ce 0,6 s på att behlva släppa av på långa rakan. Kul grej: förra sommaren lånade både Jonas och jag den bil som jag nu kör och tog ett par varv var i den. Det slumpade sig så att vi kom runt på EXAKT samma (som i samma hundradel...) tid. Det var bra för kamratsämjan. ![]()
Ja, det var lite skumt. Funkade flawless fram tills dess. ![]()
Tack! Jag ser fram emot nästa säsong - tre nya uppsättningar däck som väntar i garaget, nya bromsar, glada hurrarop etc. ![]() _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||||||||||
Re:
Förstår hur Du menar, minst sagt... Och hoppas att Magnus får fart i PCS och vinner lite där oxå. ![]()
Ahhhh, Jonas Blom! Han är snabb och kan banan, det vet jag. Vart lite fundersam då jag hade koll på de flesta GT4 ägare och fart/varvtid och tyckte de såg snabbt ut men inte sett Jonas bil IRL med dekoren tror jag så vart fundersam helt enkelt. ![]()
Snyggt rattat av Er båda, helt klart. ![]()
Har två Catalyst och som sagt när laddning inte funkat eller GPS signal inte vart rätt så har de hänt liknande saker för mig. Loggar däremot är Garmin rätt B, bortsett från i deras egna app, den är rätt bra tycker jag när man vill jämföra vänner och bekanta på olika banor osv. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||||||||
Grattis till en fin bil! Kul också att min bil är med i tråden (nej, 911 Turbo är inte praktisk att köra konor i
![]() Och varmt välkommen tillbaka för att köra slalom med oss på Lunda nästa säsong. Slalom är väl som allt annat, man måste öva mycket för att bli riktigt bra. _________________ David Lindholm Porsche 991 Turbo S -14 |
||||||||||||||
Tack o bock - kul att vi bor grannar, typ! Tor inte jag sett dig på gatan, får se till att ändra det. Grym bil du har, inte alla som kan flytta konor sådär!
Jag kommer nog tillbaka när jag slickat såren lite... _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||||||||||
Re:
Hans bil är lite av en innekatt, den är sällan ute om det inte gäller slalom eller liknande ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||||
Jättefin bil! Jag försöker lära mig lite mer om porsches GT bilar, hur pass ny GT3:a måste man köpa för att få G6 varianten av motorn? Hur långt går dessa motorer egentligen, är det liksom mycket om dom har gått 5-6000mil eller håller en sån här motor till 15K om man blandar vardagskörning och några trackdays per år?
Hur är hållbarheten på en motsvarande GT4, den med 420hk? Bättre / Sämre? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 BMW M2 2017 |
||||||||||||||
Jag tror inte G6-motorn fanns i någon bil från början utan fanns (finns?) bara tillgänglig som ersättningsmotor. Bilarna hade alla E- eller möjligtvis F-motorer från början och de som rasat har bytts ut mot successivt bättre varianter. G6 är den senaste och såvitt jag kan se utan de specifika problemen som de andra.
Porsches motorer håller bra även vad gäller vardagslörning. Finns gott om exempel på bilar som har 20 000+ mil, den blå 996:a jag hade en kort tid hade t ex 22 500 mil på mätaren. Jag har ingen aning om hur de står sig mot varandra, dock. Nu har jag i a f ställt av bilen för vintern. Körde den till Kungsör för service och lite fix och innan jag kan hämta den så kom snösmockan farande... Beslutade dock att köra hem den trots väl använda R-däck och minusgrader. Det funkade bra, men jag var inte jättestöddig på lokalgatorna med packad snö... ![]() _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||||||||||
Jahapp. Vintern kom, och jag var nöjd för jag hade en bil som jag vare sig ville eller behövde fixa något på.
Ända tills jag snubblade över en kolfibervinge... Och en fabriksdiffuser från 911 R som är bolt-on och standard på GT3 RS. Då var jag ju tvungen att balansera det i frånten på nåt sätt. En splitter kanske? Och canards? I samma veva så upptäckte jag att underbody aero-delarna till GT4 RS faktiskt passar bolt on på min bil eftersom Porsche-ingenjörerna är lata och inte gärna ändrar nånting i onödan. Och att sidokjolarna var lite slitna men att de från GT3 RS passar (hjälpligt). Tänkt och gjort - shoppingrunda igen! Men först sätta på nya däck på extrauppsättningen fälgar jag köpt. Fick tillbaka dem såhär... ![]() ![]() Jag som var så nöjd med de fälgar jag köpt i närmaste nyskick... Men däckfirman sa att de skulle åtgärda det och lacka om fälgarna. Men de andra prylarna trillade in. ![]() Diffuser ![]() Underbody aero, förvånansvärt prisvärt för att vara Porsche original. Möjligtvis prissatt så eftersom de sitter minst sagt uttsatt på undersidan. ![]() En skadad front. Jag ville inte borra i originalfronten så när jag hittade en lätt skadad till OK pris så kändes det som ett lätt val. ![]() ![]() Fick också prova på att laga plaststöt. Vad jag inte visste var att det inte går att laga härdplast med smältning så jag testade glasfibe och epoxi. Supersmidigt och starkt som tusan! En av de svaga punkterna på moderna centerlock-Porschar är hjulmuttrarna. De oxiderar och eloxeringen försvinner alltför lätt. Jag hittade en (eller faktiskt två) nya uppsättningar - gör mycket för helhetsintrycket. Nu går jag omkring och är livrädd för att även de här ska oxidera - hur undviker jag det? Basisk avfettning (eller basiske medel i allmänhet) säger många är skurken. Klarar jag mig om jag ser till att använda pH-neutrala medel på fälgar och muttrar? ![]() Nånstans mitt i vintern blev fronten klar från lack. Hade tänkt försöka själv men med facit i hand var det den mest välmotiverade utgiften hittills! ![]() Sprang också på ett par Fabspeed-headers med "rejskattar", de fick det bli. ![]() Så - montering! Luftskovlarna undertill kom på plats, ser prydligt ut tycker jag. Tur att min bil har framaxellyft, annars tar de nog i precis överallt. ![]() Det är också lustigt (läs: surt) att jag alltid hamnar i avgasmeck trots att det är det värsta jag vet. Ingenting passar ju längre när det skall monteras tillbaka... ![]() Fick tillbaka fälgarna, proffsigt fixade hos Intera. Hatten av för däckfirman som gjorde rätt för sig! När jag hämtade hjulen sa killen som gjort första jobbet "du är välkommen tillbaka när du behöver lägga om däcken men ring innan så att jag hinner gå på semester..." ![]() ![]() Splitter och sidokjol. Splittern är gjord i glasfiber, inte mitt favvo-material direkt. ![]() ![]() Fick klar fronten till slut - riktigt nöjd! Ni ser att det hunnit bli en redigt grön gräsmatta... ![]() Splittern skulle, enligt tillverkaren, stagas i fronten för att ta upp krafterna. Jag ville ha en lite mer "diskret" installation så jag snickrade till några förstärkningar som jag hoppades skulle styva upp konstruktionen. ![]() ![]() Till och med en polering av lyktorna kostade jag på mig. ![]() Till slut var allt klart och det var dags för av färd till räserbanan, för första gången på nästan ett år... ![]() Gotland Ring för två dagar med Porscheklubben. Det var ett tag sedan jag kört med dem men jag måste säga att det förändrats till det bättre. Bra stämning och fart i svart grupp, som jag körde, och instruktörer som var intresserade och engagerade. Så har det inte alltid varit. Allt funkade helt enligt plan! Splittern, som jag varit orolig för, satt kvar i 250 km/h och fortare än så lär jag inte köra särskilt ofta. Aeron, som jag lite vanhelgande påstår är den stora skillnaden mellan min bil och en RS, funkade superbra. Klippstabil på långa rakan, bromsar som aldrig förr. ![]() Kul körning med likasinnade båda dagarna och mestadels härligt väder. Mestadels... ![]() Inga tider eller video, dessvärre, men om jag hade tagit tid hade det kanske legat runt 3.12. ![]() Körde på Trofe R som höll i ganska precis två dagar. Hjulinställningen som jag fått hos Levin kändes superbra och slet däcken rakt. ![]() Hem igen, prepp och hjulbyte för nästa körning. ![]() ![]() _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||||||||||
Nästa körning, det var igår på Gelleråsen. Jag vill börja med att lyfta på hatten för vad Richard och hans team gjort med det stället. Allting är snyggt, prydligt och välunderhållet. En kort och koncis genomgång innan start och efter det bara full koll hela dagen.
Vi körde deras Open Pit Trackday. Uppsidan är att min kan anpassa körningen efter sig själv, åka med andra och sånt. Nackdelen är ju att det ibland blir lite trångt på banan och att det kan skilja en hel del i pace mellan ekipagen. Till exempel dessa: ![]() ![]() Allt flöt på fint utom en sak (eller två): ![]() ![]() Bakdäcken efter halva dagen. Notera hur mycket mönster det finns kvar! Jag lägger skulden helt och fullt på den här snubben, ni ser ju hur självbelåten han ser ut efter att ännu ett set däck slitits ut i förtid: ![]() Nota bene att det inte alls såg ut såhär med Trofeosarna - samma bil, samma hjulinställning, samma noggranna däckstryck. ![]() Richard to the rescue! Fanns två bakdäck som vi kunde lägga på i all hast. Återigen, hatten av för Gelleråsen crew. ![]() Då fick jag också chansen att styva upp krängarna fram för att stävja viljan att vifta på baken. 1.11.85 blev bästa tid för dagen. Bara en dryg sekund snabbare än med GT4:an för 2 år sedan. Kan vara lite ringrost, jag körde en hel del det året men jag tror att den stora skillnaden ligger i däcken. GT4:an gick på AR-1 och GT3:an som sagt på Cup 2. Jag satte också ihop en enkel jämförelse med GT4:an, tycker skillnaden borde varit större men gissar att mycket ligger i däcken. Som grädde på moset så skickade Gelleråsen en bunt med foton efter eventet. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Summa summarum: supernöjd med bil, rimligt nöjd med förare, sådär nöjd med (franska) däck. Nu ska jag ta mig tillbaka till Gotland i höst, tänker jag och funderar också på att prova Nankang CR-S som fått mycket beröm. Tyvärr har jag nu ganska OK Cup 2 på en av fälguppsättningarna och ett par extra bakdäck i förrådet... _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
96 besök senaste veckan (4281 totalt) |