Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 3 besök senaste veckan (108256 totalt) |
Kunde inte hålla mig från att mäta guppstyrningen även bak.
2mm toe-in vid 40mm infjädring 0mm vid 40mm utfjädring Bak har jag nu även monterat de nya plattorna med ledlager och som justerar toe och camber helt individuellt istället. Och poweflex i dom yttre bussningarna. ![]() ![]() _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
Nu när du bytt bussningarna så kommer bakvagnen att fungera lite annorlunda. Originalbussningarna, specifikt den yttre tror jag, är gjord för att flexa så att bakhjulet under belastning får lite extra toe in.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
Hade du grejerna bak på plats när du körde Gotland? Visst känns det skillnad i snabbare/svepande kurvor?
För att lösa bumpsteer på dessa bilar så är den enda riktigt bra lösning att sätta på spindlar från 993 RS. Speciellt om man vill köra bilen lägre än standard. Tyvärr har den lösningen blivit riktigt dyr numera. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
På Gotland var den "original"
Dessa grejer monteras nu och bilen är kvar på pallbockar än, verkar svårt att hitta nån bantest möjlighet i år? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
Turbo
Jag har funderat en hel del på vad för uppdatering av turbon jag ska göra. De som verkar bästa valet är att modifiera den K27 7200 jag har på bilen. Firman Evergreen i usa har en som dom kallar Raptor men ny billet impeller i original mått samt ny lätt 9 blads turbin istället för 11. Den har dom kört på flera 425whp bilar och tycker funkar bäst. ![]() Mitt alternativ är att köpa delar här och lämna till SLturbo i Sverige Nån som har erfarenheter av denna firma? ![]() ![]() _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
Lyssnade på racerbilspodden nyss, kul
![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
Ja helt riktigt här var de länge sen jag uppdaterade!
i år har jag hunnit med att köra den i dynon hos SMR och en Mantorp och en Gottlandring långa banan. för att sammanfatta de senaste modifieringarna så kan jag säga att renovera stötdämparna som legat nya på hyllan i många år var en bra iden, bilen var ju så kraftigt understyrd att det var väldigt trist att köra den. men nu renoverade och med Intrax uppdateringar så dom håller senaste spec är bilen så mycket roligare att köra. kanske även ihop med den nya bussningarna i bakvagnen. instyrningen är riktigt bra, dock är inte balansen helt perfekt än då den har lite överstyrning ibland, framför allt när jag släpper gasen. detta resulterat i en bil som jag tycker är jätte mycket roligare att köra men det är inte helt enkelt att köra mycket fortare ändå efter som det finns en del otrygghet i den plötsliga överstyrningen. på Mantorp putsade jag mitt person bästa till 1:29,6 så nästan 1 sek Gotland långa banan blev 3:23,4 förbättring nästan 2sek då jag jobbade lite mer med stötdämparna och däcktryck visade sig att det som i slutändan minskade överstyrningen vid gassläpp och insväng var att göra stötdämparna bak hårdare den andra uppdateringen jag gjorde var att bygga om Turbon till Billet kompressorhjul och turbin med färre blad samt modifiera bränslehuvudet hos CISFLOWTECH i USA Dom maxade allt vad bränsle huvudet kunde ge och beräknade att det skulle klara strax över 500hk. Större delen av sommaren höll jag på att strula med bränslet som inte räckte till ändå. bränslehuvudet åkte tillbaka igen och en massa olika saker testades. jag bytte pumpar från gamla 044 till de nya "044 motorsport" som visade sig vara ännu sämre. till sist blev det AEM pumpar 2 st i serie som original och med helt utan backventiler. det blev även en ny bränsle ackumulator och nya Turbo 3,6 spridare. slutet av sommaren bestämde jag mig för att köra den i dynon bara för att se vart jag nu låg och blev klart överraskad när den nu lämnade 465 bakhjulshästar mot tidigare 390 så då blev det rätt självklart att jag haft bränsle brist hela sommaren. anledningen att jag inte riktigt tänkt på de är att den nya turbon upplevs helt annorlunda mot den gamla effekten är så mycket mer linjär och den riktiga ketchup knuffen som fanns förut har nästan försvunnit. självklart är den fortfarande lite seg i spolup men det har ju mycket med allt annat kring denna motor, långt grenrör låg komp tändning mm _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
_________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
![]() Det blir lite växellåds uppdateringar i vinter Ska byta växlar i min G50/52 turbo växellåda 1st gear 3.154 2nd gear 1.789 3rd gear 1.269 4th gear 0.967 5th gear 0.767 Till dessa från en G50 /03 3rd gear 1.407 4th gear 1.086 5th gear 0.868 Tycker bilen idag har lite för långa växlar, så detta blir lite bättre utan att påverka allt för mycket på motorvägen. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
Kul uppdateringar, roligt att se den fortsätta förfinas! 465 på hjulen är verkligen inte illa, borde räcka rätt långt på svenska banor, är bränslesystemet bottnat nu?
Intressant att läsa om turbouppdateringen, gjorde hjulbyte till billethjul på min K26, trots att jag gick upp ganska mycket i kompressortrim och storlek på turbinhus så kom den in med laddtryck både tidigare och mjukare. Är planen med utväxlingen att kunna köra mer på 3an utan att behöva växla ner? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
Är det någon här som förstår sig på denna ATE hydrauliska broms servo?
Det ska finnas en annan sån här enhet i Porsche 964 RS, Cup, 964 RS 3.8, RSR, 993 RS, RSR, GT2 Då med en annan utväxling som ger mindre servo verkan vilket jag skulle vilja ha, men dessa är inte lätt att få tag i idag. Så jag har köpt en begagnad vanlig 964 enhet, Och hoppades på att jag skulle kunna modifiera något för att minska servo verkan på den. Men förstår mig inte på vilken del i den som gör servo utväxling skillnaden. ![]() ![]() _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 12, 13, 14 3 besök senaste veckan (108256 totalt) |