Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
språkhjälp, krängningshämmare på tyska?
2232 besök totalt
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare

Jag ska söka efter andra krängningshämmare och vis av erfarenheten så finns det största utbudet av delar till calibran i tyskland ( ), årsmodellen jag har såldes ej i sverige.... Så jag behöver hjälp med vad krängningshämmare heter på tyska!

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Har för mig att det heter Stabilisator, men är inte helt 100.

Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Jag skulle kunna låna tråden och fråga vad rollcenter är på tyska.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jo det heter nog Stabilisator(en).
Men Düskarna använder ju engelska uttryck en hel del, så det går nog att söka på "Anti-Roll Kit" på tyska oxå...

Rice and shine
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
ahh, tackar!

vidare i motorfacktyska...

domstrebe är fjäderbensstag om jag fattat det rätt... Har lite dålig koll på fjäderbensstagen, men dom motverkar krängning med?
bild på en domstrebe... eller strut brace på engelska... visst är det ett fjäderbensstag?

nedan gissar jag att det det bakre till calibran...

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Är väl så att ett fjäderbensstag hindrar infästningen till fjäderbenen att flexa.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Tord skrev:
domstrebe är fjäderbensstag om jag fattat det rätt...

nedan gissar jag att det det bakre till calibran...

Skulle tro att det är det främre... Eller så har jag moterat mitt fel...

Större bild på: http://bilar.silverplanet.se/Gus-Calibra/SV400826

Jag vet att jag har lagt ut bilder på det bakre någonstans på nätet men kan inte hitta dem, kan ta bilder på det ikväll (om jag hittar det) och lägga ut det imorgon.

Mina uppleverlser med staget fram är att det inte påverkar krängning något, däremot känns bilen "tightare" när man påbörjar en sväng. Jäkligt svårt att förklara exakt vad jag menar, den upplevdes "stummare"(karossmässigt) och villigare på att svänga. Som sagt så har jag svårt att förklara exakt vad jag menar...

Jag gjorde så att jag köpte ena staget av Lenk och det andra av JF motorsport, trots att det var samma tillverkare båda sålde av så blev det billigare. Det bakre har jag inte monterat, men det främre var definitivt värt pengarna.

Edit: Bildjäklarna ville inte som jag....
Edit2: bakre fjäderbenstag ilagt i en Vectra (skall vara samma) http://members.chello.se/marcusgus/Calibra/other.html

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Petri
Västerås
Här sen Jan 2004

Från en tysk biltillbehörs-broschyr - Fjäderbenstag= Federbeinbrucke

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Marcus Gustafsson skrev:

...Mina uppleverlser med staget fram...

Mina upplevelser är att det inte märktes alls (på en Peugeot 206 RC). Däremot knakade det friskt
i karossen när man "satte an" den.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Trådstartare
tja... jag börjar med att laborera med krängningshämmare... Har du Marcus grävt nåt i det på din? Jag ska (om jag fattat det rätt) gå ner i dim fram för att motverka understyrningen. Orig är det väl 22 mm så jag söker vekare, därav språkfrågan...

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Tord skrev:
tja... jag börjar med att laborera med krängningshämmare... Har du Marcus grävt nåt i det på din?

"Vi" hade en ide för nått år sedan om att kolla upp om det fanns bättre saker fram från Saab som passade rakt på, men det rann ut i sanden... Sedan har jag inte kollat mer på kränghämmare.

Tord skrev:
Jag ska (om jag fattat det rätt) gå ner i dim fram för att motverka understyrningen. Orig är det väl 22 mm så jag söker vekare, därav språkfrågan...

Antar att du tänkre på
Citat:
För att få mindre understyrning skall främre göras mjukare alternativt de bakre hårdare.
från din tråd på OSC? http://Opelsportclub.com/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=37950

Uppriktigt sagt så har jag inte en susning, men det finns många duktiga här som har det. Men vore det inte bättre att satsa på hårdare krängare bak istället för att ta en mindre fram? Enligt teorin att fram säkert är bra och det är bak som det behöver förbättras... Å andra sidan vill jag minnas att jag fick berättat för mig att någon som körde Kadett i någon serie som krävde krängare monterat hade den monterad men inte ihopsatt med länkarmarna. Dvs han omkring med lite dövikt för att tillfredställa reglemetet och få i hans tycke bättre bil. Kan minnas fel...

Vill du sätta en mindre krängare fram så borde en från 8v eller 16v passa utan några stora inrgepp och det borde finnas massor av dem på skroten.

Hur som haver, jag har inte en susning... Men det "känns" bättre i mitt tycke att sätta hårdare krängare bak. Hoppas att någon kan reda upp det.

Edit: Känns som amatörernas "snillen spekulerar" i mitt svar, har egentligen inte en susning men säger vad jag tror...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Allmänt banåkaforum
2232 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande