Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2232 besök totalt |
språkhjälp, krängningshämmare på tyska?
Jag ska söka efter andra krängningshämmare och vis av erfarenheten så finns det största utbudet av delar till calibran i tyskland ( ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Jo det heter nog Stabilisator(en).
Men Düskarna använder ju engelska uttryck en hel del, så det går nog att söka på "Anti-Roll Kit" på tyska oxå... ![]() |
||||||
Verkar stämma bra. http://www.h-r.com/index.php?inhalt=
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||
ahh, tackar!
vidare i motorfacktyska... domstrebe är fjäderbensstag om jag fattat det rätt... Har lite dålig koll på fjäderbensstagen, men dom motverkar krängning med? bild på en domstrebe... eller strut brace på engelska... visst är det ett fjäderbensstag? nedan gissar jag att det det bakre till calibran... ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
Skulle tro att det är det främre... Eller så har jag moterat mitt fel... ![]() Större bild på: http://bilar.silverplanet.se/Gus-Calibra/SV400826 Jag vet att jag har lagt ut bilder på det bakre någonstans på nätet men kan inte hitta dem, kan ta bilder på det ikväll (om jag hittar det) och lägga ut det imorgon. Mina uppleverlser med staget fram är att det inte påverkar krängning något, däremot känns bilen "tightare" när man påbörjar en sväng. Jäkligt svårt att förklara exakt vad jag menar, den upplevdes "stummare"(karossmässigt) och villigare på att svänga. Som sagt så har jag svårt att förklara exakt vad jag menar... ![]() Jag gjorde så att jag köpte ena staget av Lenk och det andra av JF motorsport, trots att det var samma tillverkare båda sålde av så blev det billigare. Det bakre har jag inte monterat, men det främre var definitivt värt pengarna. Edit: Bildjäklarna ville inte som jag.... ![]() Edit2: bakre fjäderbenstag ilagt i en Vectra (skall vara samma) http://members.chello.se/marcusgus/Calibra/other.html _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Mina upplevelser är att det inte märktes alls (på en Peugeot 206 RC). Däremot knakade det friskt i karossen när man "satte an" den. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
tja... jag börjar med att laborera med krängningshämmare... Har du Marcus grävt nåt i det på din? Jag ska (om jag fattat det rätt) gå ner i dim fram för att motverka understyrningen. Orig är det väl 22 mm så jag söker vekare, därav språkfrågan...
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||
"Vi" hade en ide för nått år sedan om att kolla upp om det fanns bättre saker fram från Saab som passade rakt på, men det rann ut i sanden... Sedan har jag inte kollat mer på kränghämmare.
Antar att du tänkre på
Uppriktigt sagt så har jag inte en susning, men det finns många duktiga här som har det. Men vore det inte bättre att satsa på hårdare krängare bak istället för att ta en mindre fram? Enligt teorin att fram säkert är bra och det är bak som det behöver förbättras... Å andra sidan vill jag minnas att jag fick berättat för mig att någon som körde Kadett i någon serie som krävde krängare monterat hade den monterad men inte ihopsatt med länkarmarna. Dvs han omkring med lite dövikt för att tillfredställa reglemetet och få i hans tycke bättre bil. Kan minnas fel... ![]() Vill du sätta en mindre krängare fram så borde en från 8v eller 16v passa utan några stora inrgepp och det borde finnas massor av dem på skroten. Hur som haver, jag har inte en susning... Men det "känns" bättre i mitt tycke att sätta hårdare krängare bak. Hoppas att någon kan reda upp det. Edit: Känns som amatörernas "snillen spekulerar" i mitt svar, har egentligen inte en susning men säger vad jag tror... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2232 besök totalt |