Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
16 besök senaste veckan (1562 totalt) |
Jag har alltid velat ha en svarv och fräs i verkstaden.
För att göra en lång historia kort, Svärmors far (90+) har efter massa velande gubbgrinighet beslutat sig för att abdikera och ge upp huset med inventarier. Efter några försök och sälja där herren ångrade sig i sista sekund så ville jag inte att dom skulle behöva krångla med annonsering och okända köpare mer, så jag köpte grejerna. MEN! Jag har ingen aning vad jag köpt, utöver att det är en Emcomat 7. Har heller ingen erfarenhet av att svarva eller fräsa, så inlärning behövs. I en perfekt värld, så hittar jag någon här på rejsa som bor i närheten av Värmland och vill (mot ersättning förstås) hjälpa mig sortera alla grejer som följde med, lära och ge mig lite tips och trix.. Någon som känner sig manad till en trevlig garagevistelse och botanisera bland allehanda skärsår, kugghjul och artefakter?... ![]() Med en engelsk hembyggd rejsbil och en amerikansk raggarbåt ("bolton") har jag en känsla av att denna kommer till användning. Bilder på grejerna urlastade: ![]() ![]() ![]() Som kuriosa kan det nämnas att dessa har tillverkat en skalenlig spårvagn i mässing från originalritningar som tagit över 6000 arbetstimmar! (Ja, ni hörde rätt..) Steg ett är iaf att rensa väggen där jag tänkt placera dessa (verkstaden börjar bli trång) och ställa upp svarv / fräs separat, jag tänker att det blir mest använt så? Justerbara maskinfötter till fräsen? Sedan fixa modernare belysning över, och så överväger jag köpa ett nytt stativ till svarven (typ https://www.globaltools.se/elverktyg Åsikter? _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Kan inte gubben förevisa maskinparken?
För övrigt skulle det vara jättekul att se lite bilder på spårvagnen! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
För att vara ödmjuk, så är gubben tyvärr inte i skick för att lära ut längre tyvärr ![]() Skall iaf ställa iordning grejerna och sortera lite så kommer det bilder. Skall jaga rätt på någon bild på spårvagnen med ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
Trevliga maskiner!
Jag har en Emco Maximat 10, samma serie som din men större. Bra kvalitetskänsla jämfört med nya maskiner i samma storlek. Min har blivit en smått ovärderlig maskin i garaget. Har också en fräs av ungefär samma storlek som din. Där märker man att storlek och tyngd spelar roll, man får ta det vackert och inte ta för djupa skär. Rekommenderar att ha fräsen lite vid sidan om och kanske ha någon form av draperi/skiljevägg till andra grejor, det yr spånor rätt långt... ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Steg ett klart.
Behöver fixa justerbara fötter till fräsen och börja sortera allt i lådorna + grejerna på arbetsbänken.. Sen har jag lite jobb uppradade för fräsen, hur det nu ska gå utan erfarenhet ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
16 besök senaste veckan (1562 totalt) |