Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skräp på ventilerna efter bortmontering av insug (M52TUB28)
1 besök senaste veckan (410 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Halloj,

Plockade bort insuget på min M52TUB28 och det var riktigt skitigt bakom. Såg sen att det såg ut som ovansidan av ventilerna var skitiga. Försökte dammsuga bort det, men det lossnar inte. Är således osäker på om det var jag som skräpade ner när jag lyfte bort insuget (som krävde en del vickande) eller om det är "gammalt" skräp.

Har jag ställt till det för mig nu? Hur fixar jag det i så fall?

Jonas



_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 385



Ser ut som koks/avlagringar, dåligt fungerande eller igensatt vevhusventilation?
Brukar också se ut så här på en del direktinsprutade bilar (även om M52an inte är det) efter ett tag.

Kan blästras bort (mha skal) i så fall.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
Ser ut som koks/avlagringar, dåligt fungerande eller igensatt vevhusventilation?
Brukar också se ut så här på en del direktinsprutade bilar (även om M52an inte är det) efter ett tag.

Kan blästras bort (mha skal) i så fall.


Tack för svar! Blästra med skal känns som långt över vad jag grejar att göra i mitt garage. Kan jag låta det vara eller kommer det ha prestandapåverkan?

Ska byta vevhusventilation i samband med att jag byter till M54B30-insug, så om det var problemet löser sig felkällan iaf. Hade ganska oljig "lucka" på DISAn, så min CCV var säkert kass. Nästan 25 år gammal iaf.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5247



jonaslundin skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
Ser ut som koks/avlagringar, dåligt fungerande eller igensatt vevhusventilation?
Brukar också se ut så här på en del direktinsprutade bilar (även om M52an inte är det) efter ett tag.

Kan blästras bort (mha skal) i så fall.


Tack för svar! Blästra med skal känns som långt över vad jag grejar att göra i mitt garage. Kan jag låta det vara eller kommer det ha prestandapåverkan?

Ska byta vevhusventilation i samband med att jag byter till M54B30-insug, så om det var problemet löser sig felkällan iaf. Hade ganska oljig "lucka" på DISAn, så min CCV var säkert kass. Nästan 25 år gammal iaf.


Det påverkar prestanda negativt, sedan hur mycket är nästa fråga. Spontan gissning kanske en halv hästkraft genom registret och uppåt en hästkraft förlust på högre varv.

Men det som ÄNNU MER negativt påverkar prestanda är slitna ventilstyrningar och därmed dålig tätning ventil/topplock. Det är något som slits kontinuerligt när bilen används, men efter tjugotusen mil är en renovering av topplock en bra grej.

_________________
Roland Johansson
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 236


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
jonaslundin skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
Ser ut som koks/avlagringar, dåligt fungerande eller igensatt vevhusventilation?
Brukar också se ut så här på en del direktinsprutade bilar (även om M52an inte är det) efter ett tag.

Kan blästras bort (mha skal) i så fall.


Tack för svar! Blästra med skal känns som långt över vad jag grejar att göra i mitt garage. Kan jag låta det vara eller kommer det ha prestandapåverkan?

Ska byta vevhusventilation i samband med att jag byter till M54B30-insug, så om det var problemet löser sig felkällan iaf. Hade ganska oljig "lucka" på DISAn, så min CCV var säkert kass. Nästan 25 år gammal iaf.


Det påverkar prestanda negativt, sedan hur mycket är nästa fråga. Spontan gissning kanske en halv hästkraft genom registret och uppåt en hästkraft förlust på högre varv.

Men det som ÄNNU MER negativt påverkar prestanda är slitna ventilstyrningar och därmed dålig tätning ventil/topplock. Det är något som slits kontinuerligt när bilen används, men efter tjugotusen mil är en renovering av topplock en bra grej.



Okej tack. Hmm, jag är redan nu ute på djupt vatten givet min begränsade (obefintliga) erfarenhet av att jobba på en motor. Kan man göra en topplocksrenovering med motorn kvar i bilen?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 385



jonaslundin skrev:
Rolle Scirocco skrev:
jonaslundin skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
Ser ut som koks/avlagringar, dåligt fungerande eller igensatt vevhusventilation?
Brukar också se ut så här på en del direktinsprutade bilar (även om M52an inte är det) efter ett tag.

Kan blästras bort (mha skal) i så fall.


Tack för svar! Blästra med skal känns som långt över vad jag grejar att göra i mitt garage. Kan jag låta det vara eller kommer det ha prestandapåverkan?

Ska byta vevhusventilation i samband med att jag byter till M54B30-insug, så om det var problemet löser sig felkällan iaf. Hade ganska oljig "lucka" på DISAn, så min CCV var säkert kass. Nästan 25 år gammal iaf.


Det påverkar prestanda negativt, sedan hur mycket är nästa fråga. Spontan gissning kanske en halv hästkraft genom registret och uppåt en hästkraft förlust på högre varv.

Men det som ÄNNU MER negativt påverkar prestanda är slitna ventilstyrningar och därmed dålig tätning ventil/topplock. Det är något som slits kontinuerligt när bilen används, men efter tjugotusen mil är en renovering av topplock en bra grej.



Okej tack. Hmm, jag är redan nu ute på djupt vatten givet min begränsade (obefintliga) erfarenhet av att jobba på en motor. Kan man göra en topplocksrenovering med motorn kvar i bilen?


Ja, topplocket skruvar du av och renoverar.
Eller menar du med topplocket kvar på motorn? I så fall nej.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Skruva banåkabil
Skräp på ventilerna efter bortmontering av insug (M52TUB28)
1 besök senaste veckan (410 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande