Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök idag (7635 totalt) |
Hej! Startar denna tråd för att dokumentera och dela med mig av min nyinköpta BMW 330Ci Cab E46. Jag lär inte åstadkomma något banbrytande men gillar verkligen att Rejsa finns och håller forumflaggan högt fortfarande. Dels ger det mig terapi att skriva och dels hoppas jag kunna både ge och ta kunskap - det finns ju ett stort BMW-kunnande här. Och kanske det kan inspirera någon?
Bilen, ja - precis efter inköp: ![]() Är man lagd som jag ser man en del punkter på att-göra-listan redan här... Drömmar vs verkligheten Bilen annonserades här på Rejsa men jag var länge inte intresserad. Siktet var inställt på en M3 E46 Cab istället. Eller en manuell 996 C2. En intensiv jakt på framförallt den förstnämnda inleddes. Det visade sig att den första cabben jag ringde på - egentligen innan jag börjat leta ordentligt - var den jag borde ha köpt. Helt rätt spec för mig. Tyvärr hade jag inte modet att slå till snabbt då jag inte kände att jag hade läst in mig tillräckligt på modellen. Den försvann och jag grämer mig ibland... I övrigt mest SMG-bilar som jag, efter en del efterforskningar, fann inte går att regga om som manuella. Och en konvertering från SMG till manuell stod i så fall på agendan för SMG är inte min grej. Det dök även upp en perfekt 996 med den knasiga terracottainredningen där ALLT är knall-tegelrött, inkl ratten. Pga livet kunde jag inte släppa allt snabbt nog för att hinna till Stockholm i tid. Jag var skeptisk till att göra avkall på min M3/996-dröm men jag tog ett snack med mig själv och accepterade att en 330Ci gör nästan allt lika bra som en M3 cab, såsom att mysköra nedcabbat med mustigt motorljud. Och - handen på hjärtat - denna bil kommer mest att puttra till sommarstugan och tillbaka i laglig takt. Det saknas dock lite M Gmbh-magi såklart. Detta exemplar uppfyllde baskraven: 3-liters, inte silver eller svart, manuell, pre-facelift, hardtop, osv. Och så fanns den tillgänglig när jag hade tid... Bilens spec/status i nuläget: - Maskinellt är bilen original så när som på ett Eisenmann helsystem från grenrör. Kostar tydligen typ 27 lakan nytt. Uuuuj... - Motorn drar en gnutta mer olja än vad den uttjänta oljefilterhuspackningen kan bekyllas för, så troligen behöver vevhusventilationen fixas. Standardfel. - Chassit är också original förutom H&R sänkfjädrar som är lite väl låga för min smak. Jag ska se om några distanser under fjädersäten kan ordna den saken. Förvånansvärt bra komfort dock. - Karossen verkar rostfri, vilket är härligt! E46or rostar ju gärna... lacken ser skaplig ut, men det finns en del tvättrosor. Jag ser det som ett utmärkt tillfälle att skaffa en polermaskin och lära mig använda den. - Uppsättningen 18" Style 67 M3-fälgar som sitter på ska nog bytas ut. Gillar inte "wannabe"-känslan av M3-fälgar på en icke-M3 även om dom i mitt tycke sitter riktigt bra på bilen. Började hamstra delar direkt... ![]() Målbilden är att göra en stor-storservice och avklåpifiera lite grejer under vintern och ha den klar för att mysåka runt när våren kommer! Kommentera gärna, högt som lågt ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Ser ut som en riktigt trevlig sommarbil, tillräckligt ny och komfortabel för att kunna bruksköras.
Gillar verkligen att du skriver "avklåpifiera", att ta en bil tillbaka till original är oftast helrätt. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
Cab är ju helt underbart. Har alltid varit skeptisk men är mer eller mindre helomvänd efter att jag "råkade" bli med SLK. Med den har jag t.o.m. varit på bilsemester med min bättre hälft vilket vi aldrig varit innan.
![]() |
||||
Roligt! Detta skall följas!
Kör själv BMW cab med 3 literssexa (fast i 125 tappning) som sommar-bruksbil sedan 2018. En av få bilar som bockade av listan med: Tygtak, 4 sitsig och gott motorljud. Varför den listan? Jo som bruksbil när jag var föräldraledig behövdes flera säten, bra bagage med taket nere (därav tygtak) och bra motor måste man alltid ha ![]() Kul att du hittade en E46 som inte blivit för sliten ännu. Hjälpte Martin Gistell fixa sin E46 330 cab för 7-8 år sedan, så alla former av bussningar, länkarmar, leder, slangar och termostater som behöver bytas för att få perfekta gången och sången byttes då - så dokumentera mycket och fråga om du undrar något ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Precis, planen är sommarbil men om den rullar så mkt som tänkt återstår att se. Lite tajt I baksätet för barnstolar men det går. Håller med i princip om att original är trevligare på många bilar. I detta fall kanske jag använde ordet "fel" - för det jag menar här är att styra upp några märkliga saker som borde fixats för länge sedan och lite spår av tidigare ägare. ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Kul! Hur "råkar" man bli med SLK? ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Tack för glada tillrop! Spännande med 125i - sneglade på dem som hastigast men ville ha en äldre. Hur rymligt är baksätet? Väldigt 'dad spec' att ställa den frågan men... Viktigt ju ![]() Kul att höra, återkommer säkert med nån fråga. Min känns förvånansvärt tajt i chassit trots att det inte är så mycket som är dokumenterat bytt, bara dom vanligaste bussningarna _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Skoj!
Jag bruxar en sån. Mitt mål är att återskapa köregenskaperna till nyskick, dvs bussningar, bärarmar etc. Bytte stötdämpare+fjädrar till Bilstein steget över ren gata kombinerat med framvagnsinställning, blev bättre men fortfarande lite diffus. Jag gör även ett preventivt arbete och tänker att komponenter har brinntid. LMM Bränslepump Vanos (bytte enheten, https://www.probsten-tech.de) då jag hade misständningar. Sensorer för kammarna, tips, kör original. ABS sensor. Underbar bil. |
||||
Kul med cabbe! Den ser fin ut, bra val av utgångsobjekt!
![]() Jag har precis gjort samma sak som du, kompletterat vagnparken med en gammal BMW cab, även om jag inte ens fått hem min ännu. I mitt fall blev det 328i E36 även om jag haft ett halvt öga på E46 också. Vettigt baksäte och mysig motor var två av kraven och där kvalar såväl 330i E46 som 328i E36 in. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Funkar väldigt bra! Nu är jag lång jämfört med resten av familjen (1.93), men kravet jag hade var avstängningsbar airbag fram, att ha babyskydd/bakåtvänd barnstol fram underlättar massor! Våra barn är födda 2017 och 2019, så vi har haft som mest två bakåtvända barnstolar i bilen och då var det lite knöligare, men det gick! Fördel BMW är att man kan sänka stolarna massor och då får en bakåtvänd Maxi Cosi XP plats väldigt bra fram utan att skymma spegeln, då lutar man stolsryggen och får in en där bak med ![]() Sen underlättade det massor när stora killen kunde sitta framvänt. Nu med bägge framvänt är det inga problem ![]() Ibland sitter även jag i baksätet, bakom frugan är det inga problem men bakom en 1.95 kompis var det så att säga lite trängre ![]() Mitt önskemål var otippat nog att ha en nyare bil (9 år gammal, 6400 mil när jag köpte den) då jag skulle ha den som bruksbil/andrabil. Och så har den varit sen dess - familjens mest älskade bil! ![]() Mer cab till folket! Alla blir gladare av av att åka cab, även en vanlig arbetsdag blir roligare om man börjar resan nedcabbad! ...för att inte tala om kallstarten med en BMW 3 literssexa med aktiva spjäll (original på 125), härligt att bara få starta bilen! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
![]() |
||||
Kul bilar... Sålde min till Tyskland i höstas då jag ramlade över en 996. Min var en -05 med m-paket och mer eller mindre all utrustning(bland det normala i krysslistan).
Min var i bra skick och chassiet får enligt mig inte vara slitet på en e46, då faller charmen rätt fort då de är så fina när allt stämmer. Det enda som störde mig var att man satt så högt. Min var tänkt som familje-sommarbil och till det är de kanon. _________________ M@gn u sH u l t |
||||
ohh! Grattis Fejlep
![]() Bra sommar bil. Vad tänker du om din Miata? Klubbmästerskap kanske? ![]() _________________ Eugene Maltsev Mazda Miata NA 1.8 BMW e39 540i touring https://www.instagram.com/mazda_sveata/ |
||||
Härligt! Vi verkar tänka i samma banor med att byta saker preventivt och återställa körkänslan. Om din är en tidig, likt min, så kan det nog vara servostyrningen som gör den lite diffus. Jag hade inte koll på det när jag köpte men BMW minskade servoverkan och kortade utväxlingen lite efter några år. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Grattis! Får vi se nån tråd om den med? ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Tack föf all info! Och kul att det funkar så bra för er! Du säljer in den väldigt bra... ![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Mysmeket påbörjas...
Allmänt finns servicehistorik osv men ingen info om utbytta chassidelar m.m., så jag började med att köra upp bilen på lyften och noggrannt glo, klämma och känna på allt. Att-göralistan fylldes på lite. Skaplig mysfaktor: ![]() Någon innan mig har visst även slarvat med glykolhalten så det fixades kvickt. Fixa-listan i vinter: - Storservice inkl växellåds- och diffoljor, bränslefilter och annat som det inte finns tvärsäker dokumentation på att det är bytt. - Renovera VANOS med nya tätningar - Riva insug och montera ny vevhusvent (CCV), fixa tomgångsventil som garanterat är igengeggad m.m. - Nya motor- och växellådsfästen för dom är kaputt. Diffbussningar såg OK ut. - Nåt känns lite konstigt i växellänkaget så jag ska plocka ned det och kolla samt byta alla bussningar när jag ändå är där. - Höja bilen ca 1-2 cm så att den ser fräschare ut - Nya frambromsar - Exteriört pyssel: lite nya emblem, montera kort antenn, snygga till reg-skyltar, behandla all plast och gummi för att få tillbaka lystern, m.m. - Montera oranga blinkers runt om. Tror att det blir riktigt snygg på den blå lacken men det är lite av en vattendelare. - Väga bilen. E46-cabbar är tyngre än man tror men jag är orimligt nyfiken hur tung den är. Om någon har tips på uppgraderingar jag bör göra "medan jag ändå har allt i sär" så lyssnar jag tacksamt! _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Överväg att byta ut originalgaffeln till en DSSE istället om du ändå skall ha av det och pilla. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
Först jagade jag ett "rumlande"/malande missljud på tomgång. Med mitt fina diaghose-verktyg hittades en ledsen, högljudd vattenpump med glapp i axeln. Lyfte av remmen och körde motorn för att bekräfta, så der blev en ny vattenpump och 2 x löphjul (OEM INA).
![]() Meeeen... missljudet kvarstod. Vafan. Eftersom det försvann utan remmen borde jag direkt fattat att det fanns en till misstänkt: spännaren. Tack och adjö ![]() ![]() VANOS-time: Packningarna i VANOS på M54 tröttnar redan efter några år pga fel materialval av BMW sägs det, så dom behöver bytas på alla M54-motorer. Det sägs ge bättre klipp, mjukare gång och starkare mellanregister. En no-brainer med andra ord. ![]() Valde delar från Beisan Systems istället för billigare alternativ pga gott rykte. Följde sedan instruktionerna. Det var första gången jag någonsin lyfte på en ventilkåpa och skruvade med kam-relaterade grejer. Lite nervöst men kul. Slangar och rör i vevhusventilationen var rejält spröda och trötta. Vissa sprack och föll i sär när jag tog i dem... det var dags så att säga ![]() ![]() Efter en del läsande på forum och ältande så valde jag ny separator från BMW och isolerade "cold climate" slangar från eftermarknadsmärken. Tror det blir bra! _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Nytt begrepp för mig, vad är det? _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||
Antar att du känner till M539 på YouTube, om inte värt att kolla upp.
https://youtube.com/@m539restoration _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 15 besök idag (7635 totalt) |