Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 15959 besök totalt |
Erhummm, Motronic är väl ett helt ok system? om du menar att programvaran för just 944S är illa utvecklad så skulle ju eftermarknadsprogram till den ge mycket mer än de ca 8 hk du säger det ger..... Jag tror du har svarat på frågan själv Fredde! _________________ Pär Hylander |
||||
Då har jag forskat lite djupare i ämnet MAP/TPS.
och nu ser det ut som om jag kommer åka TPS på min gatmotor trots att Megasquirte först och främst är mest testat och utvecklat med MAP ur mappningssynpunkt. Men dels kommer kammarna antagligen ställa till det en del på tomgång samt att det ska vara mkt enklare att mappa med TPS. Hör och häpna, han konverterar! ![]() Varför det då? Jo, om du tänker att du åker på vägen med en pilot och en mappningsnisse, då är det bra mkt enklare att hålla gasen på exakt ett visst %-sats öppning. Kör du på MAP kommer denna ge värden som flippar upp och ner för minsta ändring i motståndet som bilen utsätts för. tex skifningar i stigning osv. Och stigning är precis det man vill åka i när man mappar för att lägga belastning på bilen. |
||||
När sa jag att eftermarknadssystem ger 8hk ?? Jag sa att chip ger 8hk enligt tillverkarna. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Har tittat lite på spjällhus, men vad är att rekommendera? TVM verkar ha vettigast priser, men vill samtidigt vara säker på att det är kompatibelt med BOSCH tps och spridare..
![]() Tacksam för tips och erfarenheter kring olika fabrikat på spjällhus! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Visst är det väl TWM du menar.. ![]() Har du sökt nått efter beggade grejer? Hittade nått som passar om det är M10 du åker.. ![]() www.resultatservice.com _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Japp, klart jag åker M10!!
![]() Kollade på dem också men valde att köpa TWM då de passar på weberinsug, dvs vilken bil som helst om man nån gång skall byta!? Det blir en låååång och dyyYyr vinter att konvertera från weber till sprut... ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Vad blir det för sprut då? _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
VEMS. Verkar väldigt kompetent till det priset.
![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Angående MOTec så kan jag rekommendera Stefan Månsson på Kallebäcks motor i Göteborg..
http://www.kallebacksmotor.se Han säljer och har stor erfarenhet av att mappa MOTec i sin bromsbänk! Mycket sympatisk och kompetent person! |
||||
|
||||
Miljömässigt. Jag är nästan mer intresserad att lägga krutet på en tändkurva som är perfekt. Sprutmässigt kör jag hälften av spridarna varannan gång för att få ner pulsningen i bensinsystemet. Annars går det att köra alla spridarna på en gång utan att det märks kör-effektmässigt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det viktigaste jag tycker du ska tänka på är kompabilitet med befintliga sensorer.
De flesta system kan t.ex. inte använda original sensorerna på svänghjulet utan kräver ny tandskiva du måste specialbygga för din bil och sätta på vevaxeln och montera hall-sensor etc. Det är inte bränslet som är det svåra att mappa. Dock handlar det inte bara om max effekt vs max bränsleekonomi, lite fetare blandning för max effekt på högre varv är t.ex sällan bäst för gasresponsen vid låg last. Det som är lite kinkigare är tändningen. Tex för framställd tändning och det spikar, för backad tändning och avgastempen blir för hög. Bra och aggresiv tändmapp är nödvändig är väl egentligen enda sättet att plocka mer effekt kontra originalchipp (såvida du inte gjort andra modifikationer på motorn som gör att den flödar mer och därmed behöver mer bränsle än original). Realistiskt sett tror jag att du har en lång väg att vandra för att få fördelar jäntemot originalchipp om du ska göra jobbet själv. Men oavsett vad du väljer så hoppas jag det går bra ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ytterligare inlägg.
Det fina med ett sånt här tändsystem är ju att det kan åstadkomma saker som är hopplöst med gammaldags tändning. En fugge kan ju leverera någolunda i närheten av idealet, men definitivt inte brytarspetsar. Jag ställde in min egen motor så bränsleåtgången i praktiken inte är högre än det som åtgår till att snurra på motorn och flytta på bilen. Utan att det påverkar effektuttaget det minsta när man ställer på. Snarare tvärt om, motorn går leant och balanserat högtändt på lätten och är sotfri när man gasar på. Man både har kakan kvar och äter upp den. Det är alltid en lång väg att gå. Det pratas om closed loop mappning som ställer in sig självt mm. Men ska det bli som man vill så måste man förstå själv vad som händer förbränningsmässigt, så dom här gratisturerna är mest bara ett sätt att stöka över grovjobbet. Men visst är det bra, och man kan komma mycket nära, men man är inte friställd från problemställningarna. Jag tycker man ska välja en kvalitativ Ecu, som har många kanaler och kraftfulla utgångar att styra injektorerna med. En Ecu som man kan "växa" med. Det är dötrist när det tar stopp om man nu får för sig att testa sekvensiell inställning åsså är kanalerna slut, eller att den inte orkar med lågimpedansinjektorer. Eller man kanske vill ha dubbla injektorer av någon orsak. Alltså, detta är HJÄRTAT i bilen, och lite extrepengar är det värt. Men lite av förutsättningen för att dra igång är att man känner sig intresserad av utmaningen och är beredd på vissa besvär. Det är trots allt jättekul och enorma möjligheter. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 15959 besök totalt |