Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera E46 spindel och coilovers fram på E36
244 besök totalt
Ducce75
Skogstorp
Här sen Jun 2012

Trådstartare
Hej jag har en e36 328i som jag har registrerat som ombyggt fordon med halvbur turbomaskin och lite andra ändringar. Jag använder bilen till både lite turer på landsväg men även banåkning.
Fjädringen som satt på bilen när jag börjde bygga om den var något "no name" märke.
Nu till mitt problem. Jag har köpt ett begagnat kit av BC coilovers avsett för e46 som jag tänk montera på bilen. Bak så passar grjerna uta problem och jag var fullt medveten om att det kan bli problematiskt fram. Fick även med e46 standard spindlar.
Jag har monterat det på bilen fram och ja det "går" ju att montera men jag inser att det förmodlige ställer till det med geometrin. Jag har letat som en tok men hittar ingen som har gjort det tidigar, kan ju vara för att det inte funkar helt enkelt.
När jag mäter upp infästningspunkten i främre bärarmen mot centrum på axeln så har E46 spindeln ca 5mm mer "försprång". Men infästningen av fjäderbenet på e36 spindeln centrerar ca 25mm framför axeln medans e46 centrerar med axel centrum på spindeln.
Så själva fjäderbentet har en brantare vinkel med e46 spindeln vilket antyder att jag borde få lägre caster vinkel eller? Men samtidigt så sitter ju hjulet 5mm längre fram.
Är det någon som är duktig på chassie geometri som kan hjälpa mej att förstå vad som kan bli tokigt med setupen?

Har hittat ett företag som säljer en adapter som gör det möjligt att montera e46 fjäderben på en E36 spindel men det är ju en kostnad och även en risk då man helt plötsligt får två olika "bultförband" mellan fjäderbenet och spindeln, kanske inte heller helt optimalt. Sen vet jag ju inte vad svensk bilprovning kommer att säga om det.

Skruva banåkabil
Montera E46 spindel och coilovers fram på E36
244 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande