Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
713 besök totalt |
Hej
Okej har nu läst mängder av trådar men hittar inte riktigt rätt, så gör en ny tråd och ser om någon kan hjälpa mig. Jag bygger en banåka bil som även ska kunna gå på gata. Bmw e30 318is 1990. Bilen är besiktad idag, men byggs om en del nu i vinter för att efterlikna M3 DTM bilarna anno 1992 ish. Har T17e Skyddsbur i reg pappret vilket är bra. Bilen har idag en fullbur men långt ifrån godkännd bur för racing, saknas dörrsträvor, kryss huvudbåge, toyotastag, hjälmkrossar stag, tak stag bältesstag, gussets med mera. Jag har påbörjat bygget så kryss i huvudbåge är klart, bältesstag klart samt lite annat smått. Men nu till frågan, hur bör jag tänka kring toyotastag, hjälmkrossarstag och dörraträvor? Kan jag tänkas bygga enligt SBFs mått och försöka hålla dörröppningen så fri som regelverket tillåter sen klä rören med burstoppninglite smått överdrivet eller kan jag göra nått av stagen skruvbara för att underlätta vid SBP besiktning? Eller är jag helt ute och cyklar med detta bygge, inte super insatt i vad jag vill köra, BMW cup, SPVM, Timeattack med gatlegal bil är väl tanken, då kanske burbygget ej behöver vara fullt racingklassad enligt SBF? Lång fråga, sorry för det. Mvh Viktor Andersson _________________ Viktor Andersson |
Skall du ha bilen på gata skulle jag inte sätta dit ett hjälmknäckarstag. Jag tror det är fullkomligt omöjligt att få godkänt, plus att det är rätt farligt om du inte åker med hjälm (vilket en bur framåt är rent generellt, men framför allt hjälmknäckarstaget).
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
Som du är inne på, håll dörrhållet så stort som möjligt.
- fytta fram övre infästningen på toyotastaget så långt fram som möjligt. - skippa hjälmkrossarstaget (ej obligatoriskt heller). - Sätt dörrsträvorna så lågt som möjligt. Nedan ser du två bilder på min bur som är SBF-godkänd och som jag besiktar med (dock utan stoppning här) ![]() ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
713 besök totalt |