Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
En till tråd som berör skyddsbur
713 besök totalt
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021

Trådstartare
Hej

Okej har nu läst mängder av trådar men hittar inte riktigt rätt, så gör en ny tråd och ser om någon kan hjälpa mig.

Jag bygger en banåka bil som även ska kunna gå på gata.
Bmw e30 318is 1990.
Bilen är besiktad idag, men byggs om en del nu i vinter för att efterlikna M3 DTM bilarna anno 1992 ish.
Har T17e Skyddsbur i reg pappret vilket är bra.

Bilen har idag en fullbur men långt ifrån godkännd bur för racing, saknas dörrsträvor, kryss huvudbåge, toyotastag, hjälmkrossar stag, tak stag bältesstag, gussets med mera.

Jag har påbörjat bygget så kryss i huvudbåge är klart, bältesstag klart samt lite annat smått.

Men nu till frågan, hur bör jag tänka kring toyotastag, hjälmkrossarstag och dörraträvor?

Kan jag tänkas bygga enligt SBFs mått och försöka hålla dörröppningen så fri som regelverket tillåter sen klä rören med burstoppninglite smått överdrivet eller kan jag göra nått av stagen skruvbara för att underlätta vid SBP besiktning?

Eller är jag helt ute och cyklar med detta bygge, inte super insatt i vad jag vill köra, BMW cup, SPVM, Timeattack med gatlegal bil är väl tanken, då kanske burbygget ej behöver vara fullt racingklassad enligt SBF?

Lång fråga, sorry för det.

Mvh Viktor Andersson

Kumla
Här sen Aug 2021

Trådstartare
Gussets saknas som synes i huvudbågen än så länge..

Skåne
Här sen Apr 2023

Skall du ha bilen på gata skulle jag inte sätta dit ett hjälmknäckarstag. Jag tror det är fullkomligt omöjligt att få godkänt, plus att det är rätt farligt om du inte åker med hjälm (vilket en bur framåt är rent generellt, men framför allt hjälmknäckarstaget).

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Som du är inne på, håll dörrhållet så stort som möjligt.
- fytta fram övre infästningen på toyotastaget så långt fram som möjligt.
- skippa hjälmkrossarstaget (ej obligatoriskt heller).
- Sätt dörrsträvorna så lågt som möjligt.

Nedan ser du två bilder på min bur som är SBF-godkänd och som jag besiktar med (dock utan stoppning här)

Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021

Trådstartare
Tack så mycket grabbar, ni har rätt kring hjälmknäckarstaget, hoppar det. Sen bygger som du gjort GunnarÖ med så stor öppning som möjligt.

Kumla
Här sen Aug 2021

Trådstartare
För att knyta ihop säcken lite så kommer här resultatet från trådens grundfråga 😊

En till tråd som berör skyddsbur
713 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande