Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
CDI-tändningar
1828 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
CDI-tändningar

Hur bra är CDI-tändning?

Min bmw -91:a har coil-on-plug tändining, men den har vanlig induktiv tändning, dvs det tänder när man tar bort 12 V-spänningen från spolen.

CDI eller CD-tändningen tänder istället när man lägger på en spänning på 300-600 V. Detta medför enligt vad jag har förstått en kortare men kraftigare gnista.
Dock kan man med CD-tändning tända flera gånger per gång, så att det tex tänder 10 ggr på raken, vilket kompenserar den kortare gnistan.

Vad används i racing?

Norrköping
Här sen Jun 2003

Capacitor Discharge Ignition är ju som det låter, en tändning som fungerar genom en urladdning av en kondensator. Kondensatorn ger vanligen en spänning på 400 till 600 volt beroende på systemet, denna leds till tändspolen som enbart fungerar som en transformator och höjer spänningen till 40.000 volt eller något sådant. CDI ger en kort men kraftig gnista, det finns några system för att förlänga gnistan genom att lägga på en spänning efter gnistan, inget som används i racing än vad jag vet. Saab använde ju flera gnistor i det CDI baserade DI systemet, men detta var enbart vid start, det finns ju en viss laddningstid på kondensatorerna. Systemet brukar vara att föredra i snabbgående tävlingsmotorer.

Det ska finnas en lite bättre förklaring på McLaren Electronic Systems hemsida www.tagelectronics.co.uk
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Jo hur det fungerar har jag ungefär på det klara.

Jag funderar på att bygga ett, men skulle vilja ha reda på om det används för att avgöra om jag ska tycka det är värt eller inte.

om man bortser från de goda egenskaperna vid höga varv - lönar det sig att köra vid låga varv också?

Min ide är att försöka köra multipla gnistor även på högre varv än tomgång. Kanske eventuellt att försöka få till en längre duration på gnistan.

borås
Här sen Mar 2004

msd har cdi med multipla gnistor sen ahr dom lite olika varianter på detta, omdu kör med fördelare ska du ha en msd 6A/msd 6AL skillnaden är att al har inbyggt varv stopp, om du har direkt tändning så finns det ett msd som heter dis gå in och kolla på www.msdignition.com.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Porsche har kört med CDI i evigheter...sen 70-talet i alla fall. Det är en av saker som man sällan byter på dom motorer i alla fall...

Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
beepbeep skrev:
Porsche har kört med CDI i evigheter...sen 70-talet i alla fall. Det är en av saker som man sällan byter på dom motorer i alla fall...

Bra!

Då vet jag att principen funkar och att det är värt att bygga egen CD-tändning.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Problemet med CDI är just att det inte går att få till längre gnistor, finns inget som påverkar detta i någon större utsträckning.

Rekommenderar att man läser http://www.tagelectronics.co.uk/mes_pdf/App_Act_Ign.pdf

I texten ovan nämns också tex att det tar ca 500 miljondelars sekund att ladda kondensatorerna och att brinntiden för gnistan är 30 till 50 miljondelars sekund.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Tack för länken. Den ska jag läsa igenom.

CDI-tändningar
1828 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande