Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök idag (7429 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347


Trådstartare
Vagnsparken kompletterad!

Tanken på att skaffa en sommar-nöjes-bruks-bil har funnits ett tag och alldeles nyligen började Blocket scannas allt oftare.
Siktet har varit inställt på BMW E36 cab men ett halvt öga har hållts på E46 cab också. 3-seriecabbarna har hyfsat baksäte så hela familjen kan följa med, dvs det finns förutsättningar att bilen faktiskt kan användas till vardags på sommarhalvåret om så önskas. Biltypen ska alltså komplettera familjens övriga åkdon, inte konkurrera med något som redan finns på parkeringen eller i garaget.
Motormässigt var sexa ett krav för gången och ljudets skull. Manuell låda var ett annat krav då grabben börjar övningsköra nästa höst. Klart han ska få lära sig köra bil med manuell låda! (hör ni argumentet hemma från soffan när förslaget om en bil till lades fram...) Sportstolar sista kravet, i övrigt så rostfri som möjligt.
Jag letade ingen "färdig" bil utan vill ha något att plocka med, förfina och uppgradera allt eftersom. Färg eller utrustning var egentligen oviktigt då det mesta går att lösa i efterhand.

Snart fastnade jag för en mörkblå, helt standard 328i från 1996. Svinfula fälgar och en bakvinge som fullständigt förstör E36ans raka, snygga och enkla profil. Inget M-paket men sportstolar. Den hade bara rullat 12 600 mil, nära hälften av vad de flesta andra E36 cabbar som finns till salu. Därtill väldigt mycket billigare, kanske för att den saknar M-paket och är fult specad? Tysksåld men importerades redan 1997 till Sverige. Saknar servicebok men mätarställningen går att följa och verkar stämma. Slagningen på VIN-numret visade att bilen minsann var originalutrustad med diffbroms. Najs!


Feeet!


Vilken tuff vinge!




Ser fin ut interiört!

Ett samtal till företaget gav bra svar på mina frågor. Fler bilder på sådant jag önskade se skickades över. Bilen verkade vara ett bra utgångsobjekt. Ser frisk ut och ingen rost enligt säljaren. Bara körts 1 300 mil de senaste 10 åren och förvarats inne.
Jag lade ett bud, fick justera det några tusen och vi var överens. Handpenning betalades i mellandagarna, sedan väntan... Först väntade skidsemester över nyår och då målades f-n på väggen. Skit, har jag köpt ett lik? Hoppas säljaren var ärlig...

Så, förra helgen fylldes bagaget i Teslan med ihoplånade vinterhjul och landet korsades med destination Uppsala. Fredagskvällen spenderades på Steam Hotell i Västerås för att på lördag förmiddag körde sista timmen till säljaren. I ett Uppsala som dagen till ära bjöd på vinterkaos.

Bilen synades och den såg faktiskt frisk ut! Visst, bilen är 29 år gammal så det finns rätt mycket att snygga till men på det stora hela (om man tänker bort fälgar och vinge) såg det bra ut. Uppe på lyften såg det faktiskt ut som att bilen är helt torr undertill, men fruktansvärt skitig.
Det sista på affären gjordes upp, vinterhjulen monterades och njurarna vändes mot Göteborg. Först ett stopp på Biltema då vindrutetorkarna trillade i bitar bara man tittade på dem. Lite vinterblandad spolarvätska på det så var vi redo!


Redo för hemfärd!



Inga anti-system (ok då, Anti-Blockier System finns) så körningen var helt förskonad från hängslen. Diffbroms och bra dubbdäck gjorde att det var bra driv ut ur snö- och iskaoset i Uppsala. Ganska snart inföll sig lugnet och jag översköljdes av minnen från när jag först lärde mig köra bil, och framförallt, började älska att köra bil. Jag är uppvuxen med BMW och mitt bilinnehav historiskt har ett stort övertag av BMW. Men det var längesedan jag körde en gammal BMW med alla de egenskaper som definierade BMW förr.
Silkeslen gång, växellåda som bara ber om användas och en kommunikativ styrning. Sportstolarna står sig riktigt bra komfortmässigt än idag och de skulle få ersätta stolarna i Teslan direkt om det bara gick.


Hemtamt

Knappt 50 mil senare landade vi hemma i Torslanda. Bilen fungerade fint och nöjde sig dessutom med 0,7 l/mil.


Hemma!

Så, vad finns det för planer?
Mitt långsiktiga mål med bilen är att ha en fin originalbil. Den ska först och främst bli riktigt tight att köra. Hjullupphängningarna ska ses över och bussningar ska ersättas med nya original. Bättre stötdämpare än original ska det bli. Har funderat på Bilstein B14, dvs Bilsteins OEM+ coilover. Det borde passa bilens syfte tänker jag.
I övrigt ska mycket av gammal plast och gummi bytas, det mesta fyller 30 år nästa säsong.
Bilen ska få ett M-paket och 18"-fälgar i klassiskt BMW-design. Det här en målbild. Kanske inte lika låg men något åt detta hållet.



Del 1 - Tvätt, eller snarare grovsanering...
När vinterhjulen moterades i Uppsala konstaterades att det sitter ett tjockt lager torkad jord precis överallt under bilen. Ett hjul i taget monterades av och högtryckstvätten fick jobba. Svårt att se undertill men jag körde in lansen under bilen för att få bort så mycket jord/grus som möjligt. Betongplattan vi har som parkering utanför garaget blev snabbt svart av jorden men bilen så allt bättre ut.


Från...


Mycket jord/grus i hjulhuskanten


Till... Blev rätt bra tillslut



En tvätt senare, oljetryck crankat i Aston innan uppstart, som därmed fick lämna sin plats på lyften till förmån för gammelbilen utan tak och jag för första gången i lugn och ro kunde gå genom nyförvärvet.


Första gången nedcabbad! Det har varit för kallt och jag vill inte riskera att plastrutan spricker i kylan när den viks ihop..


Motorrummet var nog faktiskt det renaste på bilen. Torrt och fint. Insugsbälgen sprucken och bara en liten svettning längs ventilkåpspackningen.






Ingen rost i trösklarna eller golvet. Lycka!


Allsköns arter bor inne i strålkastarna...

Att-göra-listan är lång men vi börjar med att polera och städa bilen. Även inne i bilen är det riktigt jäkla skitigt så varenda yta och skrymsle ska städas. Därefter ska några lister monteras några småsaker lagas. Skinnet i stolarna ska renoveras, de börjar bli slitna men t.o.m sidostödet vid ryggen är helt!
Så snart jag fått ordning på det som finns ska delar börja bytas. Storservice väntar, ett oljebyte gjordes i somras men i övrigt är historiken okänd. Jag tänker därför att jag byter allt. Alla vätskor, filter och stift ska bytas innan bilen börjar användas.

Bilen tvättades igår och jag skrubbade sufletten extra noggrannt. Sedan skruvades bakvingen av (yes, det första jag gjorde!), baklampor, sidolister, blinkers, strålkastare, främre blinkers, BMW-emblem och "328 i"-emblem monterades bort. Bilen lämnades att torka över natten garage och idag har operation storstädning inletts!
Sufletten impregnerad, sedan en hel dag av polering. Därefter har interiören påbörjats. Baksätet och baljan för sufletten är klar. Framstolarna står på arbetsbänken och ska snyggas till nästa helg.


Redo att bli polerad!


Vingen äntligen borta!


Work in progress!


Länge sedan suflettkåpan tvättades och fettades in?




Sådär ja! I princip fördig! Har några partier som ska våtslipas. Mer om det senare...


Dags att börja med interiören. Från...


...via...


...till detta! Ser ju riktigt inbjudande ut!


Förberett för nästa helg. Då ska jag leka lädermästare! (eller vad det nu kan heta

Fortsättning följer...


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662



Underbart att se, grattis Johan och välkommen till sommarcabgänget! BMW med sexa såklart thumbs up
Varför är jag inte ett dugg förvånad över din strategi i val av bil - helt rätt! Hellre en fräsch bil, resten kan man fixa och till E36 verkligen dräller det av bra delar! Lite M-paket och fälgar kommer göra gott!

Kommer bli bra finish känner jag på mig
Blir det att byta baklucka eller svetsa igen hålen? Eller letar du upp någon diskret läpp att montera som täcker hålen?

Detta projekt skall jag följa, så har jag lite mer BMW cab att kolla på innan jag plockar fram min i vår

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508



Väldigt trevlig tråd, detta kommer att följas!

M-paketet är jag tveksam till, tycker det gör bilen lite onödigt "tung" och det känns lite påklistrat.
På din Aston fick du till ett perfekt utseende när du kombinerade höjd/fälgar/spårvidd, gör samma på E36:an så kommer det att bli en riktig snygging!


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19027



Johan Samson skrev:
...grabben börjar övningsköra nästa höst.


Va?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Kul! Så jäkla rätt val!

Jag och Fredrik har en växelspak du ska få till den!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1490



Härligt Johan med ett nytt fint "projekt" som ska bli kul att följa


dvorak skrev:
Kul! Så jäkla rätt val!

Jag och Fredrik har en växelspak du ska få till den!


kommer det med en extra motor eller två då????

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7200



Dessa Breyton/BBS Flame 18" är snygga på en E36/E46.





_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1155



Inställer mig i kören, ska bli kul att följa!

Är det någon som kan få ordning och puts på en sådan bil så är det du Johan.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Kul Johan! Ser fram emot att få se slutresultatet när du är klar!

Som motpol till Janne så håller jag med dig om att E36 gör sig bättre med M-fronten...
Detta trots att jag är en vän av bilar som har "understatement" i framtoning...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
bmwrickard
Ekerö
Här sen Jul 2004
Inlägg: 595



Kul Johan!

Ser ut att vara ett bra utgångsobjekt thumbs up

E36 är trevliga bilar. Jag har kvar mina två (325i och M3)

_________________
Rickard Edgren
BMW M3 Clubsport -97
BMW 325i Coupé -94
BMW 540i xDrive -21
Mini Clubman Cooper S -19
BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen)
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3739



Bra val av bil! Ska bli kul att följa denna tråd! Är själv inne på min andra E36 cab (dock ska den säljas till våren), hade en 320 innan men den var i tröttaste laget så den byttes mot denna M3.


_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898



En tråd om pärlan! Vilken fin övningskörningsbil det blir till Edvin!
(+att hans pappa får möjlighet att stilla sina utlopp)

_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347


Trådstartare
Tack för glada tillrop!

Idag stod restaurering av framstolarna på agendan. Ett infärgningskit från Läderspecialisten dök upp i veckan och då stolarna redan stod på arbetsbänken var det bara att köra!


Förarstolen inför restaurering. Lite halvskrynklig och börjar bli sliten men med tanke på åldern ser den riktigt bra ut. Stolens mest slitna parti är på det klassiska stället, sidostödet på instegssidan, alltså till höger i bild.


Passagerarstolen hade djupare fåror på sittdelens sidostöd, framförallt på instegssidan men även det utskjutbara lårstödet var något mer slitet.

Först gjordes ett försök att sträcka några partier som blivit utsuttet med tiden dvs lite slappt och skrynkligt. Det görs genom att värma med värmepistol. Då det var första gången jag provade och inte visste hur hårt man kunde gå på med värme valde jag att ta det försiktigt och nöja mig med att det blev lite bättre, även om det inte blev helt bra.

Sedan dags för operation omfärgning!
Kitet består av rengöringemedel, silikonborttagning, läderprep, färg och top coat med härdare. Rengöringsmedlet och silikonborttagningen ströks på med mikrofiberduk i två omgångar var. Läderprep är ett medel som löser upp och tar bort den gamla top coaten. Man stryker det över skinnet till dess att man börjar få färg i duken, top coaten är borta när pigmentet släpper. I det här steget slipar man lätt också för att få en fin yta. Jag gick över hela stolen med sandpappret för att rugga upp ytan lite.
Infärgning gös med svamp. Första lagret stryks på viktigt att det är torrt innan nästa lager läggs på så en hårfön kan göra att man slipper väntetid.
Andra lagret färg "duttas" på för att man inte ska få ränder/"penseldrag". Är lädret väldigt slitet kan man behöva lägga ett tredje lager färg men det såg riktigt bra ut efter två så jag slutade där.
Top coaten läggs på samma sätt som färgen. Första lagret stryks, därefter duttas påföljande lager. Jag tog ett tredje lager på insteget på båda stolarna för lite bättre motståndskraft mot slitage. Efter sista lagret top coat ska det härda i ett dygn innan man ska sitta och börja använda stolen.


"Vågigheten" i sittdynorna är markant mindre men inte helt borta. Även ryggdynorna är lite tightare men jag kunde inte få bort de diagonala vecken i ryggens mittdyna. Men jag tycker ändå de ser riktigt bra ut. Jag är nöjd! Förarstolen till vänster i bild.






Finishen är nog lite mattare än originalet, något jag föredrar. Jämför man med "före"-bilderna tycker jag de ser plastigare ut när de är blankare.

Klart! Var förvånansvärt enkelt och tog ca 3h för båda stolarna. Resultatet tycker jag blev riktigt bra. Inte kan man tro att dessa stolar är 29 år gamla!

Det finns ett mjukmedel att köpa som jag tänkte jag skulle prova. Dels är skinnet i nackstöden bak riktigt hårda men även förarstolens vänstra sidostöd är lite hårt. Förhoppningsvis blir det lite mjukare med en sådan behandling. Gissar att skinnet
är ganska nära att spricka om det är torrt och hårt.

Sedan dörrsidor, mittkonsol och instrumentpanel tvättats noggrant, lite lister monterats/passats in, monterades stolarna tillbaka och interiören kan därmed betraktas som klar.
I alla fall för nu, ska försöka få tag på några småsaker för att den ska bli komplett och till 100% fullt fungerande. Volymratten till stereon (original BMW Proffessional Radio med CD-växlare i bagagen! ) saknas. Något pucko har lyckats bryta loss den, precis som knappen som nollställer tripmätaren. Inga av dessa finns som separata reservdelar tyvärr. Saknar även en lite täckbricka till monteringen av radion.
Vidare är knappen till yttertemperturen i färddatorn trasig. Man kan få fram infon genom att klicka sig fram via blinkerspaken men jag ska se om det går att plocka ur färddatordisplayen med knappar och öppna upp den.

Avslutar med en bild där interiören är ihopskruvad igen.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5898



Snyggt jobbat!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Riktigt snyggt arbete med stolarna! Vilket kitt var det du använde?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347


Trådstartare
Tack!

Köpte detta från Läderspecialisten:
https://www.laderspecialisten.se/product/lader-vinylfarg-till-bmw-kit- . . . .

Det lilla kittet räcker nog till två stolar och ett baksäte. Jag har 2/3 kvar efter de båda stolarna.

Min bil är för gammal så de hade inte exakt rätt färgkod på pigmentet. Körde på "BMW Black" och det blev bra. thumbs up


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 62



Grymt jobbat! Alltid kul att se uppfräschning av fina, men lite "chanserade" bilar:)

Sålde min e46 330 cab med fullt M-paket i höstas efter ett drygt år för att köpa 996. Det är fina bilar som knyter an mot gamla minnen när man suktade efter cab i början av milleniet... 996 är dock också en dröm som behövde utforskas.

Nu när flera här inne köper gamla BMW cabar kanske man skulle haft kvar den. Min största kritik mot e46an var att man satt så högt. Det blev en känsla av att sitta ovanpå bilen snarare än i.

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Johan Samson skrev:
Tack!

Köpte detta från Läderspecialisten:
https://www.laderspecialisten.se/product/lader-vinylfarg-till-bmw-kit- . . . .

Det lilla kittet räcker nog till två stolar och ett baksäte. Jag har 2/3 kvar efter de båda stolarna.

Min bil är för gammal så de hade inte exakt rätt färgkod på pigmentet. Körde på "BMW Black" och det blev bra. thumbs up



Tack för tipset! Köpte du 100 ml kittet och har 2/3 över efter båda framstolarna?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347


Trådstartare
Japp, 100 ml-kittet. thumbs up
Rättelse, färgen och top coaten är bara hälften kvar och jag tog två lager. Ska man köra ett baksäte också är det nog bäst att ta en storlek större, särskilt om man behöver lägga tre lager pigment.

Så här mycket kvar efter framstolarna



_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508



Stolarna blev jättebra, snyggt jobbat!

Mina stolar i 520:an är snarlika, använde Biltemas lädervårdskit och fick riktigt bra resultat. Verkar vara bra kvalitet i Bmw:s läderstolar.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347


Trådstartare




_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
1, 2, 3, 4, 5   >>
16 besök idag (7429 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande