Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Nu blir det Racemotor!
<<   1, 2, 3 ... , 115, 116, 117   >>
24 besök idag (692436 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4510



Vilket fabrikat är det på Tigsvetsen?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Janne J skrev:
Vilket fabrikat är det på Tigsvetsen?


Sherman DIGITIG Heter den. Revline sålde den när Gustaf fortfarande ägde. Hittade en Polsk sida med samma maskin.

https://handlowiec-rs.pl/spawarka-tig-ac-dc-sherman-digitig-201-m-pro

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4510



Ok, jag har en Stahlwerk och där var pedalen lite av ett mysterium tills jag hade förstått hur den jobbade.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Det börjar likna något med blocket nu.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1007



Blir bra thumbs up

Vem gör jobbet?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Blir bra thumbs up

Vem gör jobbet?

//Lasse


Custom Racing i Örebro. De gör alla mina motorjobb som jag inte gör själv.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Igår hämtade jag blocket.

Så nu börjar arbetet med att göra rent allt och bryta kanter. Vi bestämde att jag gör allt sånt själv, för att spara in lite på utgifterna. Det är ju inte nån billig operation, men nu går det att renovera blocket om det skulle hända igen. Det blir enklare med kolvar när det är stål och inte LDA (typ nicasil) så det är mycket fördelar. Jag har ju hört en del skräckhistorier om foder som sjunkit, men detta ska inte göra så har jag fått försäkrat. Vi får se...




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Idag började jag göra rent.
Jag fick också bryta alla kanter efter att blocket deckats. Uppe var det inga problem. Jag tog en fil och gjorde allt för hand. Tog extremt lite i cylindrarna. Jag har läst att det är bättre med så lite fas som möjligt när man öser på laddtryck sen. Dock måste man ju kunna montera kolvarna. Så en liten fas behövs.

Jag var dessutom igång och bröt kanten längst ned på fodret. Det var inte riktigt lika lätt, men jag kom på att jag har ju en roterande fil med förlängare och kula. Det blev kanonbra att ta kanten med. För att minska varvtal så bytte jag motor och satte batteriborren istället. Då blev allt kontrollerat. Jag ville INTE slinta i den här operationen.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2003



Ser mycket fint ut det där!
Bra jobbat, fint att se att du har glöden igång! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Ser mycket fint ut det där!
Bra jobbat, fint att se att du har glöden igång! thumbs up thumbs up thumbs up


Mjo, men det är lite motigt när det går sönder...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Idag gjorde jag något som jag snart kan utantill i sömnen

Jag monterade veven. Allt var redan helt rengjort. Så jag stoppade i nya ACL Lager och plockade sen fram vevaxeln. Vid inspektion och rengörning så upptäckte jag en repa på näst sista ramlagerläget. När kolven gick så blev det ju lite små spån i oljan, så det var inte helt oväntat. Men det är det ända jag har hittat faktiskt. Så det har klarat sig bra. Jag fick helt enkelt plocka fram min andra vevaxel.

Sen var det bara att lägga på bedplate och börja dra alla nya bmw original bultar. Jag vågar inte chansa här. Blir det knas med ramlagerspel så blir det ju dyrt igen.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19030



Helgängade?

Är det bara moment på dom där och inte moment/vinkel?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
MaZ skrev:
Helgängade?

Är det bara moment på dom där och inte moment/vinkel?


Japp helgängade. 20Nm + 70 grader.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
För ett tag sedan var jag och började jobba med ventilsätena.
Vi hade lite bök med att få upp toppen i Mira fräsen. Bryggan för 3e kammen är lite i vägen. Så det tog tid och krånglade. Till slut hade vi fått till ett snyggt hål. Dock hade jag svetsat lite för lite på 2ventiler, så jag åkte hem och svetsade klart. Jag har även byggt en jigg så vi kan spänna bättre nästa gång.




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Idag kör vi fortsättning.

Det är kompletteringssvetsat och jag byggde en jigg. Jiggen funkade klockrent. Det var skönt. Så nu håller vi på att fräsa igen för sätet. Vi hittade en bra grund. När är det ett skär kvar för att få till det. Mycket mätande är involverat, det får ju inte bli fel. När man gör det för hand så här är det lite knepigt att få allt exakt. Men vi kämpar på och testar oss fram.





_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 571



Precisionsjobb, häftigt!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Vi fick i säten som vi skulle. Rätt skön känsla faktiskt. Nu kan jag pusta ut och veta att jag åtminstone kan starta upp motorn med denna. Funkar allt som det ska, så har jag ju en topp till att svetsa.

Nu väntar jag på att Janne ska fräsa klart säten. Sen måste den ju planas... Så det är inte klart än.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Anders Litto skrev:
Precisionsjobb, häftigt!


Ja, det är rätt kul detta.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Till slut fick jag tillbaka toppen med nya fina säten. Jag skickade genast in den på planing. Sen fick jag börja jaga med pinnen på ventilerna. Det är kanske inte så kul, men man vet i alla fall att man är på slutet av topprenoveringen när den är framme. Riktigt skönt att allt börjar falla på plats.




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4834


Trådstartare
Sen dit med ventil fjädrar och till slut nya pluggar för DI spridarna. Enkelt när toppen är lös. Grovkapa och sen slipa till bulten på plats. Fick veta att kolvarna kommer i mitten på nästa vecka, men ringarna är sena. Beräknas levereras 14/4. Då blir det riktigt bråttom.




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013



En grej jag tänkt på när man fräser sätena, hur vet man hur djupt man ska fräsa när man som på tex en m50 har en hydraulisk lyftare med bara 1mm i slag? Måste ju vara ganska noga.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> Nu blir det Racemotor!
<<   1, 2, 3 ... , 115, 116, 117   >>
24 besök idag (692436 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande