Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 115, 116, 117 >> 221 besök senaste veckan (692443 totalt) |
Sherman DIGITIG Heter den. Revline sålde den när Gustaf fortfarande ägde. Hittade en Polsk sida med samma maskin. https://handlowiec-rs.pl/spawarka-tig-ac-dc-sherman-digitig-201-m-pro _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Custom Racing i Örebro. De gör alla mina motorjobb som jag inte gör själv. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Igår hämtade jag blocket.
![]() Så nu börjar arbetet med att göra rent allt och bryta kanter. Vi bestämde att jag gör allt sånt själv, för att spara in lite på utgifterna. Det är ju inte nån billig operation, men nu går det att renovera blocket om det skulle hända igen. Det blir enklare med kolvar när det är stål och inte LDA (typ nicasil) så det är mycket fördelar. Jag har ju hört en del skräckhistorier om foder som sjunkit, men detta ska inte göra så har jag fått försäkrat. Vi får se... ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Idag började jag göra rent.
Jag fick också bryta alla kanter efter att blocket deckats. Uppe var det inga problem. Jag tog en fil och gjorde allt för hand. Tog extremt lite i cylindrarna. Jag har läst att det är bättre med så lite fas som möjligt när man öser på laddtryck sen. Dock måste man ju kunna montera kolvarna. Så en liten fas behövs. Jag var dessutom igång och bröt kanten längst ned på fodret. Det var inte riktigt lika lätt, men jag kom på att jag har ju en roterande fil med förlängare och kula. Det blev kanonbra att ta kanten med. För att minska varvtal så bytte jag motor och satte batteriborren istället. Då blev allt kontrollerat. Jag ville INTE slinta i den här operationen. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Mjo, men det är lite motigt när det går sönder... ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Idag gjorde jag något som jag snart kan utantill i sömnen
![]() Jag monterade veven. Allt var redan helt rengjort. Så jag stoppade i nya ACL Lager och plockade sen fram vevaxeln. Vid inspektion och rengörning så upptäckte jag en repa på näst sista ramlagerläget. När kolven gick så blev det ju lite små spån i oljan, så det var inte helt oväntat. Men det är det ända jag har hittat faktiskt. Så det har klarat sig bra. Jag fick helt enkelt plocka fram min andra vevaxel. Sen var det bara att lägga på bedplate och börja dra alla nya bmw original bultar. Jag vågar inte chansa här. Blir det knas med ramlagerspel så blir det ju dyrt igen. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Japp helgängade. 20Nm + 70 grader. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
För ett tag sedan var jag och började jobba med ventilsätena.
Vi hade lite bök med att få upp toppen i Mira fräsen. Bryggan för 3e kammen är lite i vägen. Så det tog tid och krånglade. Till slut hade vi fått till ett snyggt hål. Dock hade jag svetsat lite för lite på 2ventiler, så jag åkte hem och svetsade klart. Jag har även byggt en jigg så vi kan spänna bättre nästa gång. ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Idag kör vi fortsättning.
Det är kompletteringssvetsat och jag byggde en jigg. Jiggen funkade klockrent. Det var skönt. Så nu håller vi på att fräsa igen för sätet. Vi hittade en bra grund. När är det ett skär kvar för att få till det. Mycket mätande är involverat, det får ju inte bli fel. När man gör det för hand så här är det lite knepigt att få allt exakt. Men vi kämpar på och testar oss fram. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Vi fick i säten som vi skulle. Rätt skön känsla faktiskt. Nu kan jag pusta ut och veta att jag åtminstone kan starta upp motorn med denna. Funkar allt som det ska, så har jag ju en topp till att svetsa.
![]() Nu väntar jag på att Janne ska fräsa klart säten. Sen måste den ju planas... Så det är inte klart än. ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Till slut fick jag tillbaka toppen med nya fina säten. Jag skickade genast in den på planing. Sen fick jag börja jaga med pinnen på ventilerna. Det är kanske inte så kul, men man vet i alla fall att man är på slutet av topprenoveringen när den är framme. Riktigt skönt att allt börjar falla på plats.
![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Sen dit med ventil fjädrar och till slut nya pluggar för DI spridarna. Enkelt när toppen är lös. Grovkapa och sen slipa till bulten på plats. Fick veta att kolvarna kommer i mitten på nästa vecka, men ringarna är sena. Beräknas levereras 14/4. Då blir det riktigt bråttom.
![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
En grej jag tänkt på när man fräser sätena, hur vet man hur djupt man ska fräsa när man som på tex en m50 har en hydraulisk lyftare med bara 1mm i slag? Måste ju vara ganska noga.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 115, 116, 117 >> 221 besök senaste veckan (692443 totalt) |