Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
13 besök senaste veckan (1051 totalt) |
Jag kikar lite på att besiktiga en BMW 320i från 1989 som har fått motorn utbytt till en modernare m50 från 1992. Motorbyte skulle jag klassa som att skruva bil, men har tråden hamnat fel så flyttar jag den
![]() Nedan följer en lite lagom lång simtur i lite härlig lagtext, håll i hatten. ![]() Jag har läst TSFS 2013:63 "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar och släpvagnar som dras av bilar" där jag i 5 kap. Motorer m.m. under rubriken Särskilda krav vid byte av motor eller växellåda hittar 22§ som säger följande: "22 § Vid motorbyte eller modifiering av befintlig motor på personbil, lätt lastbil och lätt buss som tagits i bruk före den 1 januari 1993, får bilen i stället för kraven i 5-10 §§ uppfylla följande krav. 1. Vid byte till bensinmotor eller modifiering av befintlig bensinmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 49 § 1 och 2. 2. Vid byte till dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor gäller vad som sägs i 41 kap. 50 § 1 och 2." Jag misstänker dock att det här rör sig om en felaktig hänvisning då 49§ endast består av en punkt och att det är 51§ som rör dieselmotorer. Jag gissar hänvisningen i första punkten ska syfta till 49 och 50§ och andra punkten till 51§. I 41 kap. 50§ finns följande att läsa: "50 § Ombyggd bil med bensinmotordrift som är av 1976 eller senare års modell, ska vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponenter ska ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Utsläppen i avgaserna ska uppfylla avgasreningskraven i bilaga 7 till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:84) om kontrollbesiktning." Hoppar vi upp lite i 41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar och tittar på 1§ som definierar uttrycket ombyggt fordon finns följande att läsa: "Följande begrepp används med angiven betydelse ombyggt fordon serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats; ursprungsfordonets grundkonstruktion ska utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda ändringarna; följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen 1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts, eller 2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats; följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad 1. styrinrättning med rattaxel utbytts, 2. motor med kraftöverföring utbytts, eller 3. bromssystem utbytts; fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende på bl.a. axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat; ombyggnader i mindre omfattning än vad som definieras här regleras i kapitlen 4-37" Notera det fetmarkerade när vi håller oss kvar i 41 kap. men nu hoppar ner till rubriken Motorer m.m. där vi hittar 9 och 10§. "9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger. 1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten, 2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkaren lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt ska utnyttjas, ska de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda. 3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt. Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §. 10 § Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad något av följande alternativ ger. 1. En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomentet. 2. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om fordonstillverkaren lämnat annan högre uppgift. Om detta högre tillåtna vridmoment ska utnyttjas, ska de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda. 3. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §." I 9 och 10§ återfinner jag de gränser för ökning av motoreffekt och vridmoment som jag känner igen sedan tidigare. Notera dock att båda paragraferna inleds med ombyggt fordon får inte ha. Jaha, om jag nu ska knyta ihop allt detta. ![]() Så som jag tolkar den fetmarkerad texten i 41kap. 1§ medför byte av motor och kraftöverföring inte att bilen räknas som ombyggt fordon, givet att det är den enda modifikationen som genomförs. Detta leder till att gränserna som återfinns i 9 och 10§ inte blir relevanta då dessa endast rör ombyggt fordon. Vi faller då tillbaka till 5 kap. 22§ som i sin tur hänvisar till 41kap. 50§ (givet det antagande om felhänvisning jag framförde tidigare) där vi finner skrivningen ombyggd bil med bensinmotordrift som är av 1976 eller senare års modell, ska vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox. Dessa komponenter ska ha sitt ursprung från samma fordon som den nya motorn. Notera här skillnaden i uttryck, ombyggd bil och ombyggt fordon. Detta bör då innebära att så länge som jag ser till att flytta med katalysatorer, syresensorer samt styrbox från donatorbilen så bör det gå att besiktiga bilen? Eller är jag helt ute och cyklar? Om jag är det, vad är det jag missar? Denna "lilla" djupdykning är gjord fredag eftermiddag/kväll så sannolikheten att jag tolkar saker galet och missar det uppenbara är överhängande. Tack på förhand! ![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||
Tyvärr får man nog inte göra några ändringar alls om det inte är ett ombyggt fordon, har väl med typgodkännande och certifieringen som biltillverkaren gör tror jag.
Så länge bilen inte är regestrerad som ombyggt eller amatörbyggt fordon. Normalt sätt är man tvungen att byta motor samt göra det övriga för att uppnå ombyggt fordon och sedan regga som ombyggt fordon för att få det att funka med besiktning. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Nja, jag kom ju undan med att jag hade en bil utan katalysator, men bytte till en motor med katalysator. Men då var det ju "samma" antal hästkrafter (tom 13 mindre med "nya" motorn). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Visst man kan komma undan på vissa äldre bilar...men det får vara en snäll besiktningsman på en en e21 320 med M50 som ger iaf. +25-65 hp.
_________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Typgodkännande kan vara det jag missar, men helbilsgodkännande bör inte vara strul då det tillkom 1993-94 _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||
Ökningen blir från 129hk till 148hk (15%), vridet går från 164nm till 190nm (16%). Inga massiva ökningar i mitt tycke. _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||
Skulle tro att du bör bygga till ombyggt fordon.
Styrväxel från e46 Bakaxel från 325 med skivbromsar Motor M50 Bromssystem helt nytt, helst från annan bil komplett, så optimalt ett 5 bultat set från e36. Men det funkar även med hopkok av allt möjligt, bara areor och diametrar genererar bra balans. Bygger du om så mycket, kommer du över tröskeln till ombyggt fordon, vilket ofta många vill. Du får då en bra bil, och har möjligheten till den motorn du vill ha. Tror inte du kan få till en m50 på bara en reg besiktning, pga. den högre effekten. Min 635 är reggad som ombyggd, men jag hade önskan att få bilen till "Ombyggt fordon" så jag utforskade aldrig bara reg besiktning. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Min andra e30 kommer reggas som ombyggd. Den har inte en originaldel kvar i hela drivlinan. Tanken med denna var att "lösa det lite enkelt" utan att behöva byta allt då den bara ska rulla som bruksbil är tanken. ![]() _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||
Har för mig att bilprovningens gränser för effektökning utan ombyggt fordon är 20% hästkrafter och 10% vridmoment, varit det tidigare iaf. Enkelt och motorbyte är nog tyvärr inte det normala i Sverige om inte bilen är slutbesiktad så ingen tittar vad som sitter under huven. ![]() _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Jag hade nog ringt en bilprovning och hört. 15% hk och 16% vrid kan dom fort släpp igenom.
Det finns u en väg till men tillverkarna har ryktesvägen slutat lämna ut dokumenten för det.. detnär vd som nämns i texten att tillverkarna har godkänt en högre effekt med givna förändringar. Hade det gått få tag på hade du behövt ett papper från BMW som säger att "en 320 för ha samma effekt som en 325 förutsatt att dom har samma bromsar" t ex. Samt ett papper från BMW som säger att "denna 320 har kontrollerats och har bromsar motsvarande en 325as" Men dom har som sagt slutat lämna ut sånt många, och i slutändan närmar man sig nästan kostnaden för ombyggt fordon som är klart friare vad gäller modifiering. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det vart inget problem med vridet? Om jag har fattat rätt vilken motor du har borde ökningen varit typ 17%, dvs över gränsen _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Lite kort sagt, din utredning stämmer såtillvida att det inte i TSFS 2013:63 finns några uppgifter om maximal effekt och vridmoment i en bil med enbart motorbyte.
Om man gör det enkelt för sig kan man säga att det varken finns något som TILLÅTER effektökning eller begränsar den heller. Dvs man är helt utlämnad till besiktningsorganens godtycke. De flesta besiktningsorgan har kvar den gamla praxisen som är att tillämpa samma 20% effektökning och 10% vridmomentsökning som finns för ombyggt fordon. Men de finns också de besiktningsorgan som inte tillåter nåt alls. Ombyggt fordon genom SFRO är en betydligt "säkrare" väg för att få bilen godkänd utan strul och "självklart" rekommenderar jag den. En 320 E30 är ändå rätt tacksam grund, det finns massor av "färdiga" koncept för bromsar och diff som är enkla att använda för att få den som ombyggt fordon. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Så rent krasst så är det upp till besiktningsmannen att avgöra om det kan godtas eller ej? Ombyggt är en lösning, men planen är att hålla bilen så original som möjligt. Motorn var redan bytt vid köp och jag tänkte försöka få bilen ut på vägarna så smidigt som möjligt. _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||
Ja, så kan man säga, kanske med passusen att det finns olika besiktningsorgan där olika tekniska avdelningar hos dem kanske tänker olika. Så det är ju inte så att besiktningsingenjören har fritt spelrum.
Våra svenska regler är som de är...det är lättare att få större ombyggnader ärligt godkända. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag får helt enkelt höra mig för. Tack för inputen! _________________ ![]() BMW e30 v8 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
13 besök senaste veckan (1051 totalt) |