Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
574 besök totalt |
Extremt kortfattad historia.
Aldrig haft ett fungerande chassi på min GR Supra. Köpte KW Clubsport innan jag ens hittat en bil. Dämparna fram gick sönder 2 ggr första året. Så fick aldrig ens testa på riktigt. 3e dämparen så köpte jag nya fjädrar fram och bak. Från 60n/mm fram till 90n/mm 140n/mm bak till 160n/mm Motion Rate på 0,55 Han knappt testa innan det gick sönder fram igen. Fick då väldigt väldigt bra pris på KW Racing 2vägs fram. Frågade då om man kan gå upp till t.ex 120n/mm fram utan det bli obalans. Fick hem det så antog ju att det skulle funka. Men fruktansvärt understyrt, gick knappt köra alls.. Så 2023/2024 var ju katastrof även om jag mjuknade upp fram, mera aero fram och bättre hjulvinklar fram Alx D testade och "heavy rain" setup och fruktansvärt mjuk bak men även lite fram. MEN över till idag. Nya fjädrar och nya bakdämpare Racing 2vägs Haft en dialog med KW och vi kommer inte riktigt överens ![]() Efter 6veckor mailade så räknade dom ut fjädrarna innan jag beställde. Men deras rek blir 160n/mm fram och 180n/mm bak. 40n/mm ökning resp 20n/mm Dvs ÄNNU hårdare fram och knappt någon ökning bak. Blandar man in Motion Rate så är det 36 resp 11n/mm ökning. Dom är 100% att detta ska funka. Jag tror det kommer gå från katastrof till helt okörbart. Det borde bli ännu mera understyrt?? ![]() Absolut att dom nya dämparna i Racingutförande hjälper till. Har jag missat något eller rek dom helt fel? Original KW CS F: 60n/mm R: 140n/mm RACING + CS det jag har idag F: 120n/mm R: 160n/mm KW Rek: F: 160n/mm R: 180n/mm Andra Kit: Öhlins Road & Track F: 90n/mm R: 160n/mm HKS Hypermax R F: 137n/mm R: 196n/mm RS-R F: 137 R: 176n/mm _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
Det är ju en hel trave av supror som kör TA i usa, med ganska liknande ombyggnadsgrad, finns det inte några tips därifrån? Fjädrar är ju rätt billiga att köpa lösa så du kan ju testa eget recept rätt enkelt också.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Fick tipset med att köpa fjädrar och dämpare bak först på 180n/mm. Sedan att se hur bilen reagerar på det, sedan gå uppåt där det behövs. Finns många helst i denna typ av bil/uppgradering som beställt custom kit, monterat och sedan knappt ändrat på flera år. Jag har kollat ett gäng Supror och det är så fruktansvärt bred fjäderspec! Men aldrig hittat någon som gått 160n/mm fram _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
Är väldigt lika fram- och bakvagn på din Supra som min F87 och vikten är väl snarlik även den. Jag kör med 180 Nm fram och 240 Nm bak, ingen som helst understyrning. Original krängare men däremot ingen aero alls.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Du har en annan bakvagn som ger lite högre Motion Ratio. Vilket gör dina bakre fjädrar är hårdare än om jag hade samma. 0.7 vs 0,55 på min. Så 160n/mm och 240n/mm borde vara liknande i balans du har fast något mjukare om man kollar Supran. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
574 besök totalt |