Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nu sitter det Movit-bromsar på bilen :)
1, 2, 3   >>
7489 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Det tog ett par timmar att montera men nu sitter de på plats, mina 322 x 32 mm Movit fram. Bilen är en A6 2.7T Avant.

Det ser riktigt bra ut, och känslan är det inget fel på heller även om förhållandena på vägen är allt annat än idealiska att testa bromsar på.

Nu är jag mest sugen på att se om bromsarna, nya däck och lite mer erfarenhet kan förbättra min nästa tid i Superstage

Framöver kommer jag göra ett reportage med bilder från monteringen så alla kan se hur det gick till.

Bilder
http://audirs6.org/showthread.php?s=&threadid=683

blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Grattis! thumbs up

/Johan

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu har jag kört ett antal mil och även om jag försökt att inte bromsa för hårt och köra in bromsarna märks en STOR skillnad.

Pedalen känns fastare och 'stabilare' vilket faktiskt ökar intrycket överlag på bilen mer än jag någonsin kunnat ana. Bilen känns definitivt mer komplett.

Mycket utav det jag skriver är säkert aha-upplevelser för många, men att få omvandla teori i praktiken är ofantligt roligt - jag pratar nu om att gasa så gott det går på hala, snöiga vägar och känna quattron bita och sen känna suget i bromsarna innan man går in i en kurva. Underbart!

Enda minuset är ett ibland förekommande gnissel från beläggen när man gör lugna inbromsningar eller glider på bromsarna i stadskörning(automat), men är det rejs så är det

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Vad hände med bakbromsar? Såvitt jag vet så regleras bromsfördelningen på VAG-bilar med hjälp av kolvdiametern på bromsoken, alltså är det ännu mindre bett bak nuförtiden? (inte för att orginal VAG bakbromsar är något att hänga i hjulgranen från början).

Det är ganska smidigt att ha balanserat bett bak, testa plocka ur säkringen ur ABS-en och lås hjulen och be någon kolla, jag antar att framhjulen kommer att låsa långt tidigare ...

Insjön
Här sen Dec 2002

MOVIT har väl säkert tänkt på detta?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Moderna bilar har ngt som kallas EBD...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Electronic Brake Distribution eller?

Funkar den verkligen vid tex 80% broms? Eller är det bara när ABSen går in? Ingen aning liksom

Insjön
Här sen Dec 2002

johann skrev:
Moderna bilar har ngt som kallas EBD...

Funkar det om man hänger på MOVIT fromsar fram o sen behåller org. bak och köra hårt?.
Hur funkade det på din M5?, galant må jag tro?.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Alltså hur funkar denna moderna EBD? Kan den känna av att man helt plötsligt har 2X kolvarea fram och på något magiskt sätt höja trycket på bakoken utan att det bara detekterar att frambromsar låser först??

Någon sorts fuzzy logic där?? Jag tvivlar på det för i så fall skulle den vara helknasig om man t.ex. sätter på sommardäck bak och dubbdäck fram och sedan kör en sväng. När man byter mot vaniga hjul så skulle den vara helt felinställd och behöva adaptera om sig, så jag tror inte att den är så komplicerad & omständig.

Kan någon förklara hur EBD funkar eller är det helt sonika ABS som märker att bakhjulen låser tidigare och släpper...??

I vilket fall som helst så är VAG bakbromsar skrattretande små även jämfört med originalskivor, och disparans kommer bara att bli mer påtaglig med ännu större frambromsar.

Detta händer ofta Porschefolket som sätter på jättebromsar fram och låter vara bakbromsar...med konstigt bromsbeteende som följd (speciellt med motor/vikt bak).

Inget ont om större bromsar, det är (nästan alltid) bara fint men är man ute efter fint bromsbalans och inte bara efter fejdningsresistans så bör man åtgärda bakbromsar också ...

Skåne
Här sen Nov 2002

Nu ger jag mig ut på hal teknisk is - det erkänner jag direkt - men:

Att uppgradera ett ABS-system till bromsok med större kolvarea kan få en del trista bieffekter.

Ett bra exempel är S60 Challenge och de problem de hade vid testerna ifjol. När Volvo uppgraderade
frambromsarna på ungefär samma sätt som Erik B gjort här ovan, fick man stora problem med plötsligt bromsbortfall.

Varför det?

Jo. Ett ABS-system innehåller en "reservoar" för tryckhållning av systemet, mellan bromspulserna.
Systemet är naturligtvis dimensionerat för bilens originalbromsar, med original kolvareor.

Större kolvareor kan betyda att kapaciteten inte räcker till och att reservoaren töms
vid kraftig inbromsning (från 210 Km/h in i Trösen t.ex.) och bromsverkan försvinner.

Inte så kul.

Laholm
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:

Större kolvareor kan betyda att kapaciteten inte räcker till och att reservoaren töms
vid kraftig inbromsning (från 210 Km/h in i Trösen t.ex.) och bromsverkan försvinner.

AHA !! Var det det som hände!?! Det var ju sånt hysch-hysch då i den vevan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
kid skrev:

Movit har ju absolut inget med bromshydralik eller -elektronik att göra.
De säljer bara skivor och ok.

Frågorna är berättigade: har inte gjort några tokinbromsningar ännu och det är också ganska halt ute, men allting känns bättre än normalt även om man kan ana (eller om det är jag som känner så för att det borde vara så?) att baken liksom 'lyfter' när man klämmer till ordentligt.

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:
kid skrev:

Movit har ju absolut inget med bromshydralik eller -elektronik att göra.
De säljer bara skivor och ok.

Frågorna är berättigade: har inte gjort några tokinbromsningar ännu och det är också ganska halt ute, men allting känns bättre än normalt även om man kan ana (eller om det är jag som känner så för att det borde vara så?) att baken liksom 'lyfter' när man klämmer till ordentligt.

Du kanske minns vår lilla diskussion i ett annat forum, MOVIT tar ett tilltaget pris på sina produkter och jag som privatperson antog att det ligger en hel del utveckling och testning av adaptrar och bromsarnas funktion på bilen ifråga.

Så det kan vara två alternativ:
1. Du kan känna dig helt trygg med den setup du har för MOVIT har sålt det till just din bilmodell, därmed sagt att det är väl utprovat.

2. De säljer bara produkterna och tar inget ansvar för "oförutsedda" händelser som t.ex bromsbortfall som FredrikÅ intressant beskriver problemet.
Då du har aluminiumcentrum och adapter som går att tillverkas efter ritning.
Då är prislappen omotiverat hög.

Jag väljer självklart att tro på alt nr 1, av den prislapp man får slanta upp för ett sådant kit.

Men som du tidigare sade, frågan är berättigad.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Som sagt, bort med ABS-säkringen och ut på hal is (no pun intended)...låt polaren kolla och bromsa in hårdare och hårdare. Kolla vilken axel låser först.

Upprepa på våt asfalt. Då asfalten biter bättre så kommer du att få mer viktförskjutning framåt vilket kommer att få frambromsar att "bita bättre" och balansen kommer att bli bättre...ännu mer på torr asfalt.

Sätt sedan i ABS-säkringen och testa ABS-verkan på is...förhoppningsvis sitter ABS-givare där den satt förut och det kommer att fungera.

Avnlig bieffekt med större kolvareor är att bromspedalen känns mjukare och odistinktare/mer linjär...tvärtom vad alla tror. Om man behåller samma huvudbromscylinder så måste du trycka ner pedalen längre för att uppnå samma tryck vid oken.

Jaja...det är bara att testa på! :-)

P.S. Kör du automat sa du?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Bilen är automat, eller tiptronic som det så vackert heter.

När det gäller känslan känns det som om man inte behöver trycka lika hårt, alltså tvärtemot vad jag läser ovan.
Men så spenderade vi nån timme med att pumpa ut luft och fylla på olja i bromssystemet...

Ang. Movit och kompabilitet: Bromsarna är ju TÜV godkända vilket borde ge nån form av säkerhet att det fungerar.

Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Erik B skrev:

Ang. Movit och kompabilitet: Bromsarna är ju TÜV godkända vilket borde ge nån form av säkerhet att det fungerar.

Då kan man ju sova lugnare!.

Sen så sätter ju Gorans fråga med volymen i cylindrarna myror i huvudet på mig, jag måste ha SVAR.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Electronic Brake Distribution eller?

Funkar den verkligen vid tex 80% broms? Eller är det bara när ABSen går in? Ingen aning liksom

Den funkar även vid mindre än maxbroms men det är ju först vid maxbroms som det spelar ngn större roll.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

FredrikÅ skrev:
Nu ger jag mig ut på hal teknisk is - det erkänner jag direkt - men:

Att uppgradera ett ABS-system till bromsok med större kolvarea kan få en del trista bieffekter.

Ett bra exempel är S60 Challenge och de problem de hade vid testerna ifjol. När Volvo uppgraderade
frambromsarna på ungefär samma sätt som Erik B gjort här ovan, fick man stora problem med plötsligt bromsbortfall.

Varför det?

Jo. Ett ABS-system innehåller en "reservoar" för tryckhållning av systemet, mellan bromspulserna.
Systemet är naturligtvis dimensionerat för bilens originalbromsar, med original kolvareor.

Inte så kul.

Skulle vilja påstå att det inte har ett dugg med ABS att göra. Sen den där reservoaren du pratar om är inte den till för antisladdsystem som behöver kunna generera bromstryck?

ABS behöver ju bara minska på trycket varför skulle den behöva en reserv?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:

Ja det gör det.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Erik B skrev:
När det gäller känslan känns det som om man inte behöver trycka lika hårt, alltså tvärtemot vad jag läser ovan.
Men så spenderade vi nån timme med att pumpa ut luft och fylla på olja i bromssystemet...

Större yta på kolvarna i oken ger längre pedalväg och men mindre tryck. Men jag fick iaf mindre pedalväg med Movitbromsarna och högre tryck vilket indikerar att antingen var arean på kolven i originaloket större eller så flexar det mkt mindre med Movit-grejerna.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002

johann skrev:

ABS behöver ju bara minska på trycket varför skulle den behöva en reserv?

ABS systemet minskar inte bara trycket - trycker måste höjas också.. Vilket man har en "pump" till..

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
7489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande