Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälm för stor och RUNT huvud.
16 besök senaste veckan (1098 totalt)
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
På jakt efter hjälm... och det e då inte lätt.

Jag har ett relativt stort huvud, 62cm men det stora bekymret är formen på det, väldigt runt/utskjutande där bak. Vilket gör att ska hjälmen gå på huvudet behöver den vara typ 65-66c MINST men sitter då trångt på längden men på tok för glappt mellan öronen.

Någon med samma bekymmer som kan tips om vilka märken som kan tänkas funka / verkligen inte funkar?

När det kommer till skidhjälmar så provade jag nästan varenda märke innan jag hittade Scott! Sitter helt otroligt bra (så har 2 sånna).

Scott tillverkar ju inte bilsporthjälmar dessvärre, men motorcrosshjälm vore ju en nödlösning. Som jag förstått det så godkänner dom flesta trackdayarrangörer detta? Vad är det för märkning man ska titta efter?

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

ECE 22.05, men observera att inredningen i dem inte behöver vara flammhämmad.
Men med dina storlekskrav blir det knepigt att hitta nåt bättre.

E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Tack för svar!

Får undersöka flamsäkringen alt. Köpa mig en flamsäker balaklava då tänker jag.

Niklas Falk skrev:
ECE 22.05, men observera att inredningen i dem inte behöver vara flammhämmad.
Men med dina storlekskrav blir det knepigt att hitta nåt bättre.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Jag har liknande huvudform och har någon gång köpt hjälm som passar förutom att den varit lite tajt mot pannan. Då skrapade jag bort lite av frigoliten där den var tajt. Då blev den bekväm och passade bra. Säkert helt förkastligt.... Men oftast är alternativet en hjälm som sitter löst.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

safe skrev:
Jag har liknande huvudform och har någon gång köpt hjälm som passar förutom att den varit lite tajt mot pannan. Då skrapade jag bort lite av frigoliten där den var tajt. Då blev den bekväm och passade bra. Säkert helt förkastligt.... Men oftast är alternativet en hjälm som sitter löst.

Med i alla fall hojhjälmar är det många gånger så att det görs 2 eller 3 olika skal, sedan är det olika inredningar för de olika storlekarna.

Då finns möjligheten att köpa till tjockare sid/kindinredning för att anpassa... Kan ju vara ett spår att undersöka.

08
Här sen Apr 2005

Rolle Scirocco skrev:
safe skrev:

Med i alla fall hojhjälmar är det många gånger så att det görs 2 eller 3 olika skal, sedan är det olika inredningar för de olika storlekarna.

Då finns möjligheten att köpa till tjockare sid/kindinredning för att anpassa... Kan ju vara ett spår att undersöka.

Eller så plastikopererar du pannbenet.

964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Ungefär som för mig. Men hittade Bell i XL som sitter bra! Har GT5 men gissar att alla Bell sitter likadant.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har ett ännu större huvud än ditt.

Jag köpte en ny hjälm till förra året. En Stilo Venti Trophy Plus. Den finns i XXL/63. Den gick precis på huvudet efter lite masserande av det därmpande materialet.
Innan dess körde jag med en Arai GP-Jet. De finns också i XXL/63. De är aningen större än Stilon. Men jag behövde riktig fabriksinbyggd, inte hemmainstallerad, intercom. Så därför fick det bli en ny hjälm.

Skåne
Här sen Apr 2023

964 skrev:
Ungefär som för mig. Men hittade Bell i XL som sitter bra! Har GT5 men gissar att alla Bell sitter likadant.

Nej, det skiljer rätt mycket i passform. Har skrivit en guide om hur de sitter som jag länkar till nedan, men som TLDR är framför allt GT6 extra kort. För mig måste jag gå upp en storlek för att den inte skall göra ont i pannan.

https://apex.se/nyheter/post/guide-integralhjalmar-fran-bell-racing

Göteborg
Här sen Nov 2002

E.Svensson skrev:

Jag har ett relativt stort huvud, 62cm men det stora bekymret är formen på det, väldigt runt/utskjutande där bak. Vilket gör att ska hjälmen gå på huvudet behöver den vara typ 65-66c MINST men sitter då trångt på längden men på tok för glappt mellan öronen.

Någon med samma bekymmer som kan tips om vilka märken som kan tänkas funka / verkligen inte funkar?

När det kommer till skidhjälmar så provade jag nästan varenda märke innan jag hittade Scott! Sitter helt otroligt bra (så har 2 sånna).

Scott tillverkar ju inte bilsporthjälmar dessvärre, men motorcrosshjälm vore ju en nödlösning. Som jag förstått det så godkänner dom flesta trackdayarrangörer detta? Vad är det för märkning man ska titta efter?

Du säger att du vill ha en hjälm för ett runt huvud men att det glappar vid öronen? Låter som om du vill ha en hjälm för OVALT huvud. dvs om man ser det uppifrån.

Du skall leta efter hjälmar från amerikanska tillverkare eller hjälmar tillverkade för amerikanska marknaden, en hjälm från europa kommer klämma över pannan och "åka upp" på pannan, en japansk hjälm kommer vara ännu värre.

Jag har samma problem och först efter att jag lärde mig detta så funkar numera alla hjälmar superbra.
Simpson, Bell osv sitter klockrent medans t ex Peltor klämmer som satan i pannan så man knappt orkar med ett pass längre än 15 minuter.

BMW 330i -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

E.Svensson skrev:
men motorcrosshjälm vore ju en nödlösning. Som jag förstått det så godkänner dom flesta trackdayarrangörer detta? Vad är det för märkning man ska titta efter?

Tror inte någon arrangör kollar på märkningar utan godkänner allt som ser ut som moppe/mc/bil hjälm.

Utan att förringa säkerhetsfrågan, så kan tycka att det nojjas lite mycket över hjälmar. Det är ju inte som att köra motorcykel där ditt huvud kan få väldigt mycket våld i en olycka.
I en vanlig täckt bil handlar det ju mest om att du kan slå i rutan eller taket om det blir intryckt. I en modern bil är du säkert omgiven av airbags också.

Porsche 931 -79
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

safe skrev:
E.Svensson skrev:
men motorcrosshjälm vore ju en nödlösning. Som jag förstått det så godkänner dom flesta trackdayarrangörer detta? Vad är det för märkning man ska titta efter?

Tror inte någon arrangör kollar på märkningar utan godkänner allt som ser ut som moppe/mc/bil hjälm.

Utan att förringa säkerhetsfrågan, så kan tycka att det nojjas lite mycket över hjälmar. Det är ju inte som att köra motorcykel där ditt huvud kan få väldigt mycket våld i en olycka.
I en vanlig täckt bil handlar det ju mest om att du kan slå i rutan eller taket om det blir intryckt. I en modern bil är du säkert omgiven av airbags också.

Det är väl främst när man har en bur som det är fullkomligt livsfarligt att åka utan hjälm.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

OscWan skrev:
safe skrev:
E.Svensson skrev:

Det är väl främst när man har en bur som det är fullkomligt livsfarligt att åka utan hjälm.

Japp! Men förhoppningsvis är man ordentligt fastspännd i skalstol och 6-punktsbälten när man har bur och då bör man svårligen slå i huvudet speciellt hårt. Vad jag menar är att så länge man har något på huvudet som liknar en hjälm så är man ganska säker.

Men som du också implicit säger, många kör omkring på gatan med bur utan hjälm med 3-punktsbälte... Något jag också är skyldig till, kortare streckor.

Porsche 931 -79
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

OscWan skrev:
safe skrev:
E.Svensson skrev:

Om man nu har en bil med glasfiberkaross.. och sätter lämpligt stötdämpande material på "bur" islagsytor... är det då sämre än.. ingen bur i nämna bil?..
Förutsätter 4 punkts bälte och skalstol..detta i en bil som kommer rulla landsväg (porsche
356 cupe)

Stockholm
Här sen Nov 2002

En sak man också bör tänka på är förstås vikten på hjälmen. Ju lägre desto bättre. Förstås. Kör man inte med HANS eller Hybridsele är det +1 kg som nacken skall bromsa. Jag kör med Jethjälm som automatiskt blir lättare än en integral. I andra hand pga av vikten, i första hand pga av att jag behöver kunna dricka.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

BTG skrev:
En sak man också bör tänka på är förstås vikten på hjälmen. Ju lägre desto bättre. Förstås. Kör man inte med HANS eller Hybridsele är det +1 kg som nacken skall bromsa. Jag kör med Jethjälm som automatiskt blir lättare än en integral. I andra hand pga av vikten, i första hand pga av att jag behöver kunna dricka.

Precis, det är också jobbigare i kurvorna.

Kör med gammal Peltor på 800 gram. Den är så bekväm!

Porsche 931 -79
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Michael Th skrev:
OscWan skrev:
safe skrev:
E.Svensson skrev:

Om man nu har en bil med glasfiberkaross.. och sätter lämpligt stötdämpande material på "bur" islagsytor... är det då sämre än.. ingen bur i nämna bil?..
Förutsätter 4 punkts bälte och skalstol..detta i en bil som kommer rulla landsväg (porsche
356 cupe)

Det beror på hur du kraschar/kör av/krockar.

Voltar du och landar bilen precis upp och ned lär buren hjälpa dig mer än utan bur.

Vid andra tillfällen kanske buren skadar mer, som glida sidledes in i en jordvall och slå i burröret med huvudet.

Det blir en väldig skillnad på ett burrör (med eller utan stoppning) som träffar en hjälm, förhoppningsvis gör hjälmens skal sitt jobb och håller ihop tillräckligt länge och fördelar ut smällen och det frigolitliknande samt stoppning ger ditt huvud ej dödande eller för skadlig smäll.
Dra huvudet direkt i ett burrör med lite stoppning på så kommer samma smäll fördelas på ett betydligt mindre område på ditt huvud, och större risk för att knäcka skallben, allvarliga blödningar etc.

Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
MaZ skrev:
E.Svensson skrev:

Du säger att du vill ha en hjälm för ett runt huvud men att det glappar vid öronen? Låter som om du vill ha en hjälm för OVALT huvud. dvs om man ser det uppifrån.

Du skall leta efter hjälmar från amerikanska tillverkare eller hjälmar tillverkade för amerikanska marknaden, en hjälm från europa kommer klämma över pannan och "åka upp" på pannan, en japansk hjälm kommer vara ännu värre.

Jag har samma problem och först efter att jag lärde mig detta så funkar numera alla hjälmar superbra.
Simpson, Bell osv sitter klockrent medans t ex Peltor klämmer som satan i pannan så man knappt orkar med ett pass längre än 15 minuter.

Du har så rätt! Ovalt e ju mitt huvud (bakhuvudet som e runt och inte platt 😂).

Tack för tipset! (Och stämmer ju överens med min erfarenhet från skidhjälmar och Scott!)

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälm för stor och RUNT huvud.
16 besök senaste veckan (1098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande