Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lätta bakbromsar ?
<<   1, 2
5643 besök totalt
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Magnus L skrev:
Med tanke på att du bygger en bil som kommer ha en stor del av bromsverkan bak (relativt alla frammtunga skapelser) så skulle jag satsa på lite kraftigare ok bak, och då tycker jag Citroen BX frammok med mekanisk handbroms vore lämplig.


Bra poäng thumbs up

Vilken storlek på skivor använder BX? Ventilerat eller solid skiva?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Har inte i huvudet sådär diametern eller tjockleken på skivorna.
Jag kollar upp diameter och tjocklek så fort jag kan.

Det finns både massiva och ventillerade beroende på BX modell.

De ventilerade är ovanligt lätta, förmodligen beroende på extremt lite ofset.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



BX 19 266mm diameter
BX 19 GTI (8V) 10 mm tjock
BX 19 GTI 16Valves 22.5 mm tjock

BX 18/19 dieslar ink turbo 266/10 224/7

BX 11tom 16 266/10 224/7

Så, min slutsats, ventilerade(20.5mm tjocka) 266 mm på 16-ventilarn.

och blandat 266/224 mm massiva på övriga.

och som det ser ut så sitter det samma 266-10/224-7 mm bak på samtliga modeller (frågetecken dock för 16 ventilarn om den inte har den mindre 224-7 skivan bak)

CX Berline (swb) har 224/7 bak och alla CX har 260/20 ventilerade fram.

BX 266/10 har en totalhöjd på 27mm
BX Ventilerad 266/20.5 har totalhöjd på 27.4 mm Den sitter även på berlingo och xantia.


orginal håldelning på BX 4/108 CX 5/98 men det är ju lätt att anpassa.



Källa: www.brembo.com

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Magnus L skrev:
BX 19 266mm diameter
BX 19 GTI (8V) 10 mm tjock
BX 19 GTI 16Valves 22.5 mm tjock

BX 18/19 dieslar ink turbo 266/10 224/7

BX 11tom 16 266/10 224/7

Så, min slutsats, ventilerade(20.5mm tjocka) 266 mm på 16-ventilarn.

och blandat 266/224 mm massiva på övriga.

och som det ser ut så sitter det samma 266-10/224-7 mm bak på samtliga modeller (frågetecken dock för 16 ventilarn om den inte har den mindre 224-7 skivan bak)

CX Berline (swb) har 224/7 bak och alla CX har 260/20 ventilerade fram.

BX 266/10 har en totalhöjd på 27mm
BX Ventilerad 266/20.5 har totalhöjd på 27.4 mm Den sitter även på berlingo och xantia.


orginal håldelning på BX 4/108 CX 5/98 men det är ju lätt att anpassa.



Källa: www.brembo.com


Svinbra! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Nu ska jag ut på skroten och leta

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Priset på mekonomen på nya skivor är 354 för vanlig ventilerad och 630 för Brembo max (slitsad) bromskiva.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Magnus L skrev:
Priset på mekonomen på nya skivor är 354 för vanlig ventilerad och 630 för Brembo max (slitsad) bromskiva.


Jag är nog ute efter en solid skiva. Det borde räcka mer än väl.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Hur är det med de fälgar du tänkt köra med, har de *torn* innuti så de tillåter oket att sticka utanför skivan?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Magnus L skrev:
Hur är det med de fälgar du tänkt köra med, har de *torn* innuti så de tillåter oket att sticka utanför skivan?


Jorå, det finns nog plats så det räcker och blir över.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Funkar det så bra att hälla vanlig glykolbaserad bromsvätska i Cittra-ok avsedda för LHM? Jag tänkte på om kolvtätningarna tål det. Hur det än är med den saken så bör oken rengöras ordentligt innan iaf.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558


Trådstartare
Pär Hansson skrev:
Funkar det så bra att hälla vanlig glykolbaserad bromsvätska i Cittra-ok avsedda för LHM? Jag tänkte på om kolvtätningarna tål det. Hur det än är med den saken så bör oken rengöras ordentligt innan iaf.


LHM?

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



LHM, den hydraulvätska som Citroen använder för *allt* fjädring, servostyrning och bromsar, varför ha flera vätskor när man kan ha en?

Det är inga problem med att använda LHM eller Dotmärkt bromsvätska i samma ok, bara man inte gör det samtidigt

Vissa peugoter har samma ok, och samma tätningar.

Men varför använda annhat än LHM, den har bättre egenskaper än vanlig bromsvätska.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Magnus L skrev:
.............Vissa peugoter har samma ok, och samma tätningar.

Men varför använda annhat än LHM, den har bättre egenskaper än vanlig bromsvätska.
Likadana ok vet jag att de har, men samma spec på tätningar vill jag vara mer än övertygad om innan jag häller i LHM.

Hursomhelst så är jag mer än villig att erkänna att LHM har fördelar. Bl.a. så är kokpunkten mkt högre. I ett bromssystem i toppskick kan man tillgodoräkna sig den fördelen eftersom man kan räkna med att inget vatten kommer in i systemet. OM, däremot vatten skulle komma in i ett LHM-ok, tex genom en otät kolvtätning, skulle systemets effektiva kokpunkt bli 100°C i stället för tex 270° om motsvarande inläckage av vatten skett till ett system med hygroskopisk bromsvätska av bra kvalitet.

Kanske "hängslen och livrem", men detta kanske är ansledningen till att vi har traditionella bromsvätskor?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Men å andra sidan så är traditionell bromsvätska mer agresiv mot packningarna, än vad LHM är.

Det är samma reservdelsnummer på renoveringssatsen till bromsoken på 405 och BX.

Jag har aldrig varit med om vatteninleckage på en bil med LHM i bromssystemem.

Men på bilar (marknader) där sevice består i att byta plats på hjulen och fylla på vätskor så kan det ju vara ett större problem, det är kanske därför som amerikanerna har sina glykolbaserade produkter.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Magnus L skrev:
Men å andra sidan så är traditionell bromsvätska mer agresiv mot packningarna, än vad LHM är..
................
Det gäller väl att sätta saker i sitt sammanhang. Polymerer beständiga mot LHM är väl inte per automatik beständiga mot bromsvätska eller tvärtom?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kanske inte per automatik, men enligt de erfarenheter jag lyckats samla in från de som kört med LHM i bromssystemen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Magnus L skrev:
Kanske inte per automatik, men enligt de erfarenheter jag lyckats samla in från de som kört med LHM i bromssystemen.
Fortsätter köra med LHM, eller?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Klart jag gör

Ser ingen anlednoing att byta.

Men du kanske har andra erfarenheter. Och då skall du ju följa din övertygelse.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Skruva banåkabil
Lätta bakbromsar ?
<<   1, 2
5643 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande