Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 5643 besök totalt |
Bra poäng ![]() Vilken storlek på skivor använder BX? Ventilerat eller solid skiva? _________________ //Mattias Gripenland |
||
Har inte i huvudet sådär diametern eller tjockleken på skivorna.
Jag kollar upp diameter och tjocklek så fort jag kan. Det finns både massiva och ventillerade beroende på BX modell. De ventilerade är ovanligt lätta, förmodligen beroende på extremt lite ofset. |
||
BX 19 266mm diameter
BX 19 GTI (8V) 10 mm tjock BX 19 GTI 16Valves 22.5 mm tjock BX 18/19 dieslar ink turbo 266/10 224/7 BX 11tom 16 266/10 224/7 Så, min slutsats, ventilerade(20.5mm tjocka) 266 mm på 16-ventilarn. och blandat 266/224 mm massiva på övriga. och som det ser ut så sitter det samma 266-10/224-7 mm bak på samtliga modeller (frågetecken dock för 16 ventilarn om den inte har den mindre 224-7 skivan bak) CX Berline (swb) har 224/7 bak och alla CX har 260/20 ventilerade fram. BX 266/10 har en totalhöjd på 27mm BX Ventilerad 266/20.5 har totalhöjd på 27.4 mm Den sitter även på berlingo och xantia. orginal håldelning på BX 4/108 CX 5/98 men det är ju lätt att anpassa. Källa: www.brembo.com |
||
Svinbra! ![]() ![]() ![]() ![]() Nu ska jag ut på skroten och leta ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||
Priset på mekonomen på nya skivor är 354 för vanlig ventilerad och 630 för Brembo max (slitsad) bromskiva.
|
||
Jag är nog ute efter en solid skiva. Det borde räcka mer än väl. _________________ //Mattias Gripenland |
||
Hur är det med de fälgar du tänkt köra med, har de *torn* innuti så de tillåter oket att sticka utanför skivan?
|
||
Jorå, det finns nog plats så det räcker och blir över. _________________ //Mattias Gripenland |
||
Funkar det så bra att hälla vanlig glykolbaserad bromsvätska i Cittra-ok avsedda för LHM? Jag tänkte på om kolvtätningarna tål det. Hur det än är med den saken så bör oken rengöras ordentligt innan iaf.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
LHM? _________________ //Mattias Gripenland |
||
LHM, den hydraulvätska som Citroen använder för *allt* fjädring, servostyrning och bromsar, varför ha flera vätskor när man kan ha en?
Det är inga problem med att använda LHM eller Dotmärkt bromsvätska i samma ok, bara man inte gör det samtidigt ![]() Vissa peugoter har samma ok, och samma tätningar. Men varför använda annhat än LHM, den har bättre egenskaper än vanlig bromsvätska. |
||
Hursomhelst så är jag mer än villig att erkänna att LHM har fördelar. Bl.a. så är kokpunkten mkt högre. I ett bromssystem i toppskick kan man tillgodoräkna sig den fördelen eftersom man kan räkna med att inget vatten kommer in i systemet. OM, däremot vatten skulle komma in i ett LHM-ok, tex genom en otät kolvtätning, skulle systemets effektiva kokpunkt bli 100°C i stället för tex 270° om motsvarande inläckage av vatten skett till ett system med hygroskopisk bromsvätska av bra kvalitet. Kanske "hängslen och livrem", men detta kanske är ansledningen till att vi har traditionella bromsvätskor? _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Men å andra sidan så är traditionell bromsvätska mer agresiv mot packningarna, än vad LHM är.
Det är samma reservdelsnummer på renoveringssatsen till bromsoken på 405 och BX. Jag har aldrig varit med om vatteninleckage på en bil med LHM i bromssystemem. Men på bilar (marknader) där sevice består i att byta plats på hjulen och fylla på vätskor så kan det ju vara ett större problem, det är kanske därför som amerikanerna har sina glykolbaserade produkter. |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Kanske inte per automatik, men enligt de erfarenheter jag lyckats samla in från de som kört med LHM i bromssystemen.
|
||
||
Klart jag gör
![]() Ser ingen anlednoing att byta. Men du kanske har andra erfarenheter. Och då skall du ju följa din övertygelse. ![]() |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 5643 besök totalt |