Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12 >> 519 besök senaste veckan (36483 totalt) |
En liten stund fin-meck blev det tid till.
Fixade till pumparmaturen, mätte in höjd och kopplade in pumpen. ![]() Monterade armatur, bränslenivåmätare, påfyllning och roll-over ventil. Blev bra tyckte jag! ![]() Nylackade bromsok, förberett för nya kolvar, packningar och skruvar. ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Vad är det för reglemente som du bygger emot? BMW Cup Modifierad eller? Blir bra mycket lättare med en vanlig 5vxl låda. 😁💪 Snyggt bygge👍 _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||
Re:
Tack! Stämmer, modifierad till att börja med men sugen på att åka slicks på sikt. _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Kollat nåt på andra serier och klasser? SPVM och Modsport? 💪😁 https://www.spvm.se/ _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||
Re:
Nej, börjar med cuppen så får vi se vart det landar _________________ Patrik Skoog |
||||
Äntligen börjar buren ta form!
Hinner inte göra allt själv så vi tar hjälp med detta. Köpte ett kitt från Finess inkl lite extra rör till fjäderbenstornen. Ambitionen är att sätta den så tight det går så det finns lite att anpassa. ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Fixar vidare med diverse småsaker.
![]() Styrväxel fick sig en rengörning och lite färg. Monterar EPS modulen så jag får igång servot standalone. Håller på att bygga kabelhärva till den och tar bort gamla Canbus trådarna. ![]() Bromsoken ihop, nya rostfria kolvar, tätningar, packningar och skruvar. ![]() Behöver 5 bar bränsletryck till N52:an och vill åka med så enkelt bränslesystem som möjligt. Färre saker=färre saker som kan strula. Fick tag efter mycket sökande en S54 BTR+fäste från en skrot i England. Bytte till en ny BTR för säkerhetsskull samt nytt filter. ![]() Äntligen är lamelldiffen helt klar. Letat länge efter ett lock med kylflänsar som inte går att köpa nytt längre från BMW men satt på vissa E60 bilar. Lock finns på Ebay till hutlösa priser men tillslut kom jag över en komplett diff i mörkaste småland till ytterst rimliga pengar. Efter flera omgångar med avfettning, blästring och lack blev det som nytt. ![]() Det andra locket får vara i reserv. ![]() Jag vill åka med diesel kardanen, så medbringaren flyttades till denna bakaxeln. Styrningen till kardan hade BMW gjort som en integrerad del av piniongen ![]() Här var Fredrik skysst och svarvade fram en specialare. ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
![]() ![]() ![]() Det är ju så man blir gråtfärdig! ![]() Men hängde inte med riktigt -
Fick du tag i en ny BTR i alla fall? De har ju som sagt utgått... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Re:
ALLA burar är gjorda på det sättet. Rören är böjda till att följa karossens form så tight som möjligt. Vem som helst kan köpa en bursats och montera den själv, förutsatt att du monterar den enligt reglementet (om du ska tävla) och svetsar den riktigt, det är såklart jätteviktigt! Har man inte den kunskapen ska det lämnas bort. Svetsarna kollas när bilen besiktigas och får vagnbok. Sen finns det några få firmor som är behöriga av SBF att bygga sk certifierade burar. Dessa kan skilja lite från de absoluta reglerna som finns i SBF:s tekniska reglemente men då garanterar firman att buren kommer att göra jobbet. Man får ett intyg som följer bilen och vagnboken. Finess är en av dem. Finess fick bygga buren i min lilla Honda Civic -82 som ska bli en historic rallybil. Den är anpassad till de regler som gäller för Appendix K, alltså historiska bilar. Det är inte billigt men då vet man att det blir bra. De fick bl a till rören mot A-stolpen så tight så att de ligger dikt an och knappt syns och uppe mot taket ligger rören tight mot karossen. Allt för att buren ihop med karossen ska göra ett bra jobb vid en krasch. ![]() Om man kollar noga ser man att rören baktill ovanför hjulhusen är i smalare dimensioner. Sånt får man inte göra om man bygger själv. Enda nackdelen med en certbur är att du inte får göra några ändringar eller reparationer själv på den. Det måste göras av firman som certifierat buren. Kanske ingen nackdel egentligen... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Re:
Tack! 🙏 Jag citerar en känd teamägare från Halmstad som åkte BMW på den gamla goda tiden, kan man inte vara snabbast på banan får man i alla fall ha en snygg bil i depån ![]() Jag var nog otydlig, letade efter själva armaturen från S54:an för att kunna köra med den lösningen rakt av. Hittade den på en skrot i England. Köpte en ny BTR och filter så nu fick jag ihop allt. ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
[quote="Patrik Skoog"]Fixar vidare med diverse småsaker. ![]() Styrväxel fick sig en rengörning och lite färg. Monterar EPS modulen så jag får igång servot standalone. Håller på att bygga kabelhärva till den och tar bort gamla Canbus trådarna. Det är väl OEM styrväxel du modifierar, eller har du bytt till annan styrväxel? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Re:
Ja så långt så bra! Jag lägger AstonMartin trimdelarna till dig på posten imorgon ![]() ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12 >> 519 besök senaste veckan (36483 totalt) |