Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage/Maskinhallsbygge - Idéer mottages tacksamt!
<<   1, 2, 3, 4
33 besök senaste veckan (7777 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Christian Jansson skrev:
När jag byggde min verkstad/ladugård så valde jag ta hjälp med gjutning av platta samt att låta byggare resa stommen och få på tak.
Jag gjorde visserligen väldigt mycket jobb själv i de här momenten men de är tidskritiska och man vill inte att det skall stanna upp vid fel tillfälle.
Med byggarens hjälp vet man att det rullar på.

Sant & klokt. Blir kanske till slut något sådant ändå. Såg att stålhallen på Blinto nu var uppe i 150kkr och reservationspriset inte mött. Mao, den storleken av hall kostar ändå en rejäl slant.

Michael Th skrev:
Intressant info

thumbs up

JaJöss skrev:
Tänkte dela några bilder av stommen från mitt garagebygge. Forsökte tänka smart för lyft samt lagringslof. 80kvm är varmt och 40kvm är kall garag.

thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

BTG skrev:
Christian Jansson skrev:
När jag byggde min verkstad/ladugård så valde jag ta hjälp med gjutning av platta samt att låta byggare resa stommen och få på tak.
Jag gjorde visserligen väldigt mycket jobb själv i de här momenten men de är tidskritiska och man vill inte att det skall stanna upp vid fel tillfälle.
Med byggarens hjälp vet man att det rullar på.

Sant & klokt. Blir kanske till slut något sådant ändå. Såg att stålhallen på Blinto nu var uppe i 150kkr och reservationspriset inte mött. Mao, den storleken av hall kostar ändå en rejäl slant.

Michael Th skrev:
Intressant info

thumbs up

JaJöss skrev:
Tänkte dela några bilder av stommen från mitt garagebygge. Forsökte tänka smart för lyft samt lagringslof. 80kvm är varmt och 40kvm är kall garag.

thumbs up

Om det känns rätt och ryms i budget så lägg bud, eller lägg bud på annan stomme även om du inte når upp i reservationspris. En del 'mer' svårsålda produkter väljer de att sälja under reservationspris, se reservationspriset som vad de hoppas få.

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Jag har kollat runt på så kallade färdiga stommar till ekonomibyggnader. Läste i det finstilta och det mesta ingår inte. Värst var 109995.- för ritningar och "dokumentation" för byggnadslov. Allt annat var tillval till extra kostnad. Jag har tänkt bygga något på 8,4 x 13,2 meter och 3 meter takhöjd i lösvirke, liknande det som Espen bygger, men utan övervåning/loft. Isolerat med TP20 plåt på väggar och tak invändigt. TP20 på tak och liggande sinusplåt på ytterväggar. Tyvärr lutar marken mer eller mindre nedåt i alla riktningar på tomten utom där det redan är bebyggt. Någon gång i framtiden kanske jag till slut får köpa en liten bit skogsmark mellan nuvarande tomt och vägen där det lutar mindre.

JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013

Et tips till ni som drömmer om att bygg.
Jag använde PowerPoint och gjorde konstruktionen som ni ser på bilderna under. Från dom kunne jag göra et excel ark och få ut antal meter och st av materialerna jag behövde också videre. Sen var det bara att skicka till olika material leverantörer och få priser och en total pris.
Jag för min del fick best pris hos Bygma inkluderad leveran. Xl-bygg och dom andra var inte i närheten.

Så var det bara att kapa opp reglar i lik längd innan jag spikade väggarna på garage golvet

Jag kan vara ärlig att jag har bygd som en norrman med takstolar på C-C 600
Men det var bevist för att få ner dimensionen på virket i stolarna och et försök på att maximera invändig volym då jag var begränsad på byggnadshöjden och inte NOK höjden.

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Takstolarna du har på loft delen är ovanliga. Vanligast är att ställa dem på väggen i stället för att ha underramen innanför, men jag förstår varför. Det ska både se bra ut och vara funktionellt.

Jag har sparat dina bilder på stommen så ska jag fundera på hur jag ska bygga förrådet.

I verkstan har jag 4,70 i takhöjd under nocken och 2,40 vid takfot. Takstolarna är stålfackverk med 12 meter spännvidd. De står på stålstolpar med C-C 3,5 meter. I dag är ståltakstolar dyra.

gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

BTG skrev:
Lurar man sig själv om man köper något sådant här? Sedan själv klär det med tak och väggar? Allteftersom när man har råd och tid?
Det blir förstås inte heller gratis. Man kanske lite billigare än motsvarande byggsats eller lösvirke i trä?
Nu är just detta exempel superstort. Så kanske något mindre vore bättre?

Jag tror också att det är ett bra alternativ om man kan vara flexibel och kreativ beroende på vad som kan dyka upp på auktionsajter thumbs up
Här brukar det ibland dyka upp stommar och mer eller mindre kompletta byggsatser - https://www.klaravik.se/auktion/torget/fastigheter-forrad/?setsortflag . . . .

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Garage/Maskinhallsbygge - Idéer mottages tacksamt!
<<   1, 2, 3, 4
33 besök senaste veckan (7777 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande