Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage/Maskinhallsbygge - Idéer mottages tacksamt!
<<   1, 2, 3, 4
54 besök senaste veckan (8825 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Christian Jansson skrev:
När jag byggde min verkstad/ladugård så valde jag ta hjälp med gjutning av platta samt att låta byggare resa stommen och få på tak.
Jag gjorde visserligen väldigt mycket jobb själv i de här momenten men de är tidskritiska och man vill inte att det skall stanna upp vid fel tillfälle.
Med byggarens hjälp vet man att det rullar på.

Sant & klokt. Blir kanske till slut något sådant ändå. Såg att stålhallen på Blinto nu var uppe i 150kkr och reservationspriset inte mött. Mao, den storleken av hall kostar ändå en rejäl slant.

Michael Th skrev:
Intressant info

thumbs up

JaJöss skrev:
Tänkte dela några bilder av stommen från mitt garagebygge. Forsökte tänka smart för lyft samt lagringslof. 80kvm är varmt och 40kvm är kall garag.

thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

BTG skrev:
Christian Jansson skrev:
När jag byggde min verkstad/ladugård så valde jag ta hjälp med gjutning av platta samt att låta byggare resa stommen och få på tak.
Jag gjorde visserligen väldigt mycket jobb själv i de här momenten men de är tidskritiska och man vill inte att det skall stanna upp vid fel tillfälle.
Med byggarens hjälp vet man att det rullar på.

Sant & klokt. Blir kanske till slut något sådant ändå. Såg att stålhallen på Blinto nu var uppe i 150kkr och reservationspriset inte mött. Mao, den storleken av hall kostar ändå en rejäl slant.

Michael Th skrev:
Intressant info

thumbs up

JaJöss skrev:
Tänkte dela några bilder av stommen från mitt garagebygge. Forsökte tänka smart för lyft samt lagringslof. 80kvm är varmt och 40kvm är kall garag.

thumbs up

Om det känns rätt och ryms i budget så lägg bud, eller lägg bud på annan stomme även om du inte når upp i reservationspris. En del 'mer' svårsålda produkter väljer de att sälja under reservationspris, se reservationspriset som vad de hoppas få.

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Jag har kollat runt på så kallade färdiga stommar till ekonomibyggnader. Läste i det finstilta och det mesta ingår inte. Värst var 109995.- för ritningar och "dokumentation" för byggnadslov. Allt annat var tillval till extra kostnad. Jag har tänkt bygga något på 8,4 x 13,2 meter och 3 meter takhöjd i lösvirke, liknande det som Espen bygger, men utan övervåning/loft. Isolerat med TP20 plåt på väggar och tak invändigt. TP20 på tak och liggande sinusplåt på ytterväggar. Tyvärr lutar marken mer eller mindre nedåt i alla riktningar på tomten utom där det redan är bebyggt. Någon gång i framtiden kanske jag till slut får köpa en liten bit skogsmark mellan nuvarande tomt och vägen där det lutar mindre.

JaJöss
Hörnefors
Här sen Feb 2013

Et tips till ni som drömmer om att bygg.
Jag använde PowerPoint och gjorde konstruktionen som ni ser på bilderna under. Från dom kunne jag göra et excel ark och få ut antal meter och st av materialerna jag behövde också videre. Sen var det bara att skicka till olika material leverantörer och få priser och en total pris.
Jag för min del fick best pris hos Bygma inkluderad leveran. Xl-bygg och dom andra var inte i närheten.

Så var det bara att kapa opp reglar i lik längd innan jag spikade väggarna på garage golvet

Jag kan vara ärlig att jag har bygd som en norrman med takstolar på C-C 600
Men det var bevist för att få ner dimensionen på virket i stolarna och et försök på att maximera invändig volym då jag var begränsad på byggnadshöjden och inte NOK höjden.

BMW 330TXI -04 Såld
BMW 150i bygge på gång
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Takstolarna du har på loft delen är ovanliga. Vanligast är att ställa dem på väggen i stället för att ha underramen innanför, men jag förstår varför. Det ska både se bra ut och vara funktionellt.

Jag har sparat dina bilder på stommen så ska jag fundera på hur jag ska bygga förrådet.

I verkstan har jag 4,70 i takhöjd under nocken och 2,40 vid takfot. Takstolarna är stålfackverk med 12 meter spännvidd. De står på stålstolpar med C-C 3,5 meter. I dag är ståltakstolar dyra.

gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008

Re:

BTG skrev:
Lurar man sig själv om man köper något sådant här? Sedan själv klär det med tak och väggar? Allteftersom när man har råd och tid?
Det blir förstås inte heller gratis. Man kanske lite billigare än motsvarande byggsats eller lösvirke i trä?
Nu är just detta exempel superstort. Så kanske något mindre vore bättre?

Jag tror också att det är ett bra alternativ om man kan vara flexibel och kreativ beroende på vad som kan dyka upp på auktionsajter thumbs up
Här brukar det ibland dyka upp stommar och mer eller mindre kompletta byggsatser - https://www.klaravik.se/auktion/torget/fastigheter-forrad/?setsortflag . . . .

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nya bud i Mellerud.
Nu tänks en maskinhall som är 18 x 8. Detta för att få in sex bilar till vinterförvaring och förhoppningsvis kunna ha lite intäkter.
Därutöver är tanken att, istället för en tvåpelarlyft, gjuta ner en höglyftande saxlyft. Det finns för och nackdelar med en sådan kontra en en tvåpelare. På plussidan är att det tar mindre plats, blir helt flush när den är nersänkt. På minussidan kan man inte ha en bil på lyften och ställa ytterligare en under. Skall man svetsa trösklar får man först svetsa ap-höga pallbockar.
Det gula på bilden är arbetsbänkar med ett svetsbord i mitten.
Över bilförvaringen är tanken att bygga ett loft. Fördragning av toalett samt oljefälla under saxlyften kommer också preppas.

Tips, förslag, insikter, erfarenheter mottages tacksamt!

kallinge
Här sen Jul 2005

Min erfarenhet av vägfasta bänkar...fylls av grejer.gillar plåtskåp som står på benställning så går lätt att flytta med pall lyft. Bockar med lös arbets skiva som plockas fram vid behov. Stadig rullvagn.en mindre telfer med vilken grejer kan lyftas upp på rullvagn/bord dvs en flexibel inredning vilken kan ändras.. mindre maskiner på hjul vilka kan plockas fram, flyttas. Och underlättar vid städning.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Pelarsvängkran med telfer.

Det är inte kul att svetsa trösklar på en tvåpelare heller, dessutom är det ofattbart skönt att inte ha pelare ivägen för dörrarna när man behöver ha dörrarna öppna för når mek, t ex lufta bromsar som jag gjorde senast.

På tidigare arbetsplats där vi byggde om bilar så brukade mekarna helt enkelt demontera dörrarna om tvåpelaren skulle användas.

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
Min erfarenhet av vägfasta bänkar...fylls av grejer.gillar plåtskåp som står på benställning så går lätt att flytta med pall lyft. Bockar med lös arbets skiva som plockas fram vid behov. Stadig rullvagn.en mindre telfer med vilken grejer kan lyftas upp på rullvagn/bord dvs en flexibel inredning vilken kan ändras.. mindre maskiner på hjul vilka kan plockas fram, flyttas. Och underlättar vid städning.

thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Pelarsvängkran med telfer.

Det är inte kul att svetsa trösklar på en tvåpelare heller, dessutom är det ofattbart skönt att inte ha pelare ivägen för dörrarna när man behöver ha dörrarna öppna för når mek, t ex lufta bromsar som jag gjorde senast.

På tidigare arbetsplats där vi byggde om bilar så brukade mekarna helt enkelt demontera dörrarna om tvåpelaren skulle användas.

thumbs up
Någon slags lyftanordning i taket har jag tänkt. Oklart hur.

Borås
Här sen Jan 2003

Jag har ju visserligen 2-pelarlyft med vad det innebär i lyfthöjd, men min erfarenhet är att man behöver - minst - 3,5 mtr i takhöjd om man vill kunna stå o jobba vettigt under bilen.
Lägre höjd kräver antingen att man får stå med krummad rygg/nacke o jobba eller får sänka lyften rejält o använda rullpall...

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Har jobbat en del med rullpall under halvhög lyft och det är något som jag skulle försöka undvika om jag bygger nytt.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Bygg upp en låda iloftet ovanför lyften lite lokalt .

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Christian Jansson skrev:
Jag har ju visserligen 2-pelarlyft med vad det innebär i lyfthöjd, men min erfarenhet är att man behöver - minst - 3,5 mtr i takhöjd om man vill kunna stå o jobba vettigt under bilen.
Lägre höjd kräver antingen att man får stå med krummad rygg/nacke o jobba eller får sänka lyften rejält o använda rullpall...

Ja, jag har också en ritning med fyra meter höga väggar. Just för den ursprungliga tanken var en tvåpelarlyft. Kanske skall återgå till den iom att en höglyftande saxlyft lyfter 1,9. Bilen är sedan 1,5 meter hög. Det blir 3,4.

Michael Th skrev:
Bygg upp en låda iloftet ovanför lyften lite lokalt .

Ja, som alternativ till att höja väggarna kan man ju se till att det sitter ex.vis saxtakstolar just ovanför lyften....

Janne J skrev:
Har jobbat en del med rullpall under halvhög lyft och det är något som jag skulle försöka undvika om jag bygger nytt.

Rullpall? Hur menar du Janne?

Borås
Här sen Jan 2003

Rullpall = pall med hjul.

Gör det extra jobbigt att ta i om man behöver, men behövs för att kunna flytta sig vettigt i sittande läge.

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Christian Jansson skrev:

Rullpall = pall med hjul.

Gör det extra jobbigt att ta i om man behöver, men behövs för att kunna flytta sig vettigt i sittande läge.

Ahh... sittpall med hjul. Kommer uppgradera till en sådan. Har idag en plastpall.

När jag läste rullpall tänkte jag på någon avancerad hjuldolly-lösning...

Garage/Maskinhallsbygge - Idéer mottages tacksamt!
<<   1, 2, 3, 4
54 besök senaste veckan (8825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande