Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Michaels porsche 356 pre A -55 glasfiberbil med div.
<<   1, 2, 3, 4
30 besök senaste veckan (12153 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Okey...det blev en liten runda i garaget i helgen..
Nästa steg i bygget är ju att flytta upp växellådan.. för att komma till
lyfte jag ner karossen från en upphöjd placering på ca 1 m under plattan och satte ner karossen på mina ställbara pallbockar.. gillar dom då man kan finjustera höjderna och satte plattan i våg.. (får se hur länge karossen blir stående på dom..

Ett plattjärn mellan främre växellåds kudde till främre växellåds infästning , flyttar upp lådan, med nackdelen att låda motorpaketet flyttas bakåt 5 mm.. men det kan jag leva med..

Nu hamnar växellänkaget ovan mitt tunneln (som jag vill) .och motorn hamnar bättre i förhållande till Porsche karossen.. på denna bilden ser man dom "gamla" förstärknings rören, som jag gjorde innan.. det är ganska så vanligt att det blir både version 1. 2 och 3 ibland..
men så har jag ju inget facit hur bygget skall vara.

Version 2... 40*40*2.3 mm rör..
Sågade slipsar i kallsågen för "logaritmisk" radie.. dvs lag vill att radien börjar med mindre radie och ökar till mitten..

Istället för att slipa upp dom slutna skarvarna, innan svets, skar jag ut dom små remsorna, och bytte ut mot en större bit.. man vill ha glipor att svetsa till..

Använde bara den främre biten av dom gamla rören.

Provade att använda det andra fästet, men .. blev nya..

Mellanväggar från Ford skåpbilar, blir över på jobbet, när fordonen byggs om till färdtjänst bussar.. tänkte mig att använda blandade delar av dylika.. dvs pussel..

Denna blivande motor rums väggen består av delar från 2 mellanväggar=4 bitar.. där jag fick lägga igen några gälar som hamnade i vägen.
Men med spackel, färg ljuddämpande material, och nålfilt på insidan blir det nog bra..

Men detta är bara början.. och jag garanterar inte en ytterligare version..

En tråkig incident var att svetstråden tog slut.. tyvärr har Biltema slutat att sälja 0.6 mm svetstråd i 5 mm bobiner..som den som tog slut nu.. så en extra 0.8 kg 0.6MM plockades fram. fick masakera centumet för att kunna sätta i svetsen.. då den är för 5/15 kg rullar..

så här tog mek helgen slut.. / Michael

kallinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Lämnade förra veckan med svetstråd slut... så kan man ju inte ha det..
lyckligtvis hade Jula 2 st 5 kilos 0,6 mm tråd på hyllan.. ESAB... så bra skit !! så nu finns det backup..
Jula hade fortfarande 1 mm (125mm) metal kapskivor för 5 kr styck... nej dom är inte fantastiskt bra... men dom funkar för tunnplåts övningar ..och visst dammar dom.. men 5 kr.. så en packe åkte med,, vart visst 60 st

Nästa övning var att böja lite plåt, sååå slank innom biltema och nappade 4 st 0,7 mm stålplåtar..

golvet över växellådan är ju inte speciellt bärande...
Bockade mha ett 30mm rör som jag la i min 1 meters kantbock (gammal gjutjärns LUNA ) och med det fick runda bockar som ser mer tilltalande ut.. även ett 2.5 tum stålrör användes för några radier.. satte ihop plåtarna med "clekkos" vilket är tillfälliga nitar.. mycket smidigt..

Problemet när man inte har något... och inte det finns facit.. då gör jag saker.. och blir det dåligt kan jag göra om dom igen.. vilket understundom händer.......
plåtarna såg för simpla ut.. så mer mellanväggs plåt kapades och svetsades ihop innan jag lite snabbt provmonterade det.. plåt hyllan kommer få mer arbete .. så det kommer..
och nej det blir inget baksäte.. men en mindre bur....

hur jag fäster dom olika delarna.. om kant i kant eller punktsvetsat.. vi får se.. galvdelen liksom motor rums väggen blir skruvad senare..

Jag hade kanske hunnit mer..
Struliga blocket köpare strulade tilll både lördagen och söndagen..
och sedan då diskusionen var om hur många lysrör man har i sitt garage..
där och då.. insåg jag att jag hade för få.. 16 dubbla kom jag fram till (65m2) så blev 2 till Jag har ett par bockar som jag har en arbetsskiva på.. och just där vart det "mörkt"..
Det är 2*32watts lysrör armaturer.. då jag handlade en driva dylika, liksom lysrör, när priset var rätt.. 129 kr för armaturerna och 5 kr för lysrören.. har fortfarande en hög visst led belysning har mindre strömförbrukning.. men lysrör lyser bra dom oxå och mina är inte tända så ofta..

kallinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Köpte fälgar genom rejsa.. thumbs up
Porsche 993 cup 2fälgar 7* 17 och 9*17

9 tum med i detta fallet 30 mm spacer får plats.. får bli ett smalt däck så det inte tar i skärmkanten...235?? E ju en lätt bil här nerfjädrad så åker upp en del och kanske blir p svingor med skivbromsar fast det är mycket overkill...( Bara för jag har dom)
Förövrigt mycket nöjd med affären och hanteringen!!!!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Vad kul att det är där de hamnar Blir toppen!

Kinna
Här sen Jul 2008

Kul projekt thumbs up

Bra hantverk också

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Den växer fram mer och mer! Kul att följa - heja heja!

235 på 9-tummare går alldeles utmärkt utan att bli tysk-stuk.
Kan nog hjälpa för att smita in lite lättare bakom skärmen om så behövs.
Så här är mina 235/40-17 på 9" på min bil:

Fint med bra köpupplevelse! Måste säga att jag rent allmänt upplevt att det är trevligt att köpa - och sälja - utannonserade bitar här på Rejsa!
Folk svarar (bara en sådan sak! ), är ärliga, hjälper till osv osv.

Är det Rejsa-soffan som "gör 'et"? I vart fall alla vi som trivs i den!
thumbs up thumbs up thumbs up

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Christian Jansson skrev:

Fint med bra köpupplevelse! Måste säga att jag rent allmänt upplevt att det är trevligt att köpa - och sälja - utannonserade bitar här på Rejsa!

Har säkert gjort 10 Rejsa affärer.. utan att känna att jag skall bli lurad.. thumbs up

Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015

Christian Jansson skrev:

Original var det Michelin 265/35-17 på Alpina 9x17 till E36 men att hitta några nya idag...

Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
Hjulen är bortlämnade till lokal däcksverkstad för påläggning av lämpliga beg. däck för utprovning... så kommer väl tillbaka när däckshotellet kommer i rotation...

Distraktioner... innan jul hittade jag en borrslipmaskin som slipar borr från 3 mm till 20 mm
detta genom att borren hålls med ER koniska metal kläm hylsor och slipas enkelt mot en "diamant" slipskiva..
Objektet för min beundran såldes av Vevor dvs china grejer som skickas från Europa depå..
detta var någon dag innan jul och vi skulle vara borta dom kommande 20 dagarna så jag avaktade
resultat.. den önskade maskinen fans inte längre i lager och en enklare model inköptes 3-13 mm kapacitet..
spesar luslästes.. så en sats med större ER hylsor köptes separat.. och när maskinen kom fram modifierades dom nya större hylsorna..
resultatet blev att jag nu kan slipa upp till 17.5 mm borr ..provade 18 mm men det slipades inte ut hela vägen.. så nu försöker jag luska ut hur hitta den bredare slipskivan till den önskade större modellen av slipmaskin...
köpte en extra ER hylshållare som jag kunde modifiera i svarv/fräsen för att få samma uttre förutsättningar som den mindre hållaren.

tog mindre än en timme att slipa denna högen med borr... jag har en hel del pga arv och inköp av diverse från olika firmor.. liksom auktioner och tradera.. och när borr blir slöa har jag helt enkelt lagt dom på hög.......

original hållaren med mindre borr och min ful modifierade större hållare med ...större borr..

Maskinen är mycket enkel att handha.. i det mindre utförande kostar den 3200 isch och i det större utförandet 6600 isch...

skönt att kunna fylla på och ha nyslipade borr.. hittade när jag rotade denna hållaren som kompleterades upp med nyslipade borr. den blir bra i hobby rummet i källaren.. (ja saknas ett 10,5 borr) .. tydligen hade jag inga fler hemma av just denna storleken

Porschen.. Jag har varit onöjd... lite dum egenskap.. Då jagskiter i att göra grejer.. till jag hittar på en lösning..
Den lilla hyllan över växellådan har för slät plåt.. även fast den har runda övergångar..
Så har tänkt mig att göra lite pressningar i den.
Jag hade sedan innan en enkel puck och en bit rör.. och tänkte mig göra flera avlånga pressningar.. så byggde om hållare till den runda lösningen.. vilket inte funkade på provbiten då det inte ville centrera....
kapade borrade slipade....handfilade en 6 mm stålplatta .. och kapade till en enkel bit nylonplast och provpressade lite..
Hmm...

Inte helt oväntat deformerades plåten... fördjävligt.. sååå bort med tanken att pressa in förhöjningar i den för enkla hyllan ..

Startade "vrålapan" (vinkelslipen) och kapade sönder ytterligare 2 styck fd buss mellanväggar, och svetsade ihop 2 bitar som kommer bli del av hyllan över växellådan.. ..
med hjälp av nedre delen av den "gamla" enkla hyllan blir det en del jag kan känna mig nöjdare med.. thumbs up

Det blir modifieringar innan bitarna svetsas ihop...

I mina ögon ser det inte helt fördjävligt ut...

så vi får se vad jag gör om nu

/ Michael

Västerås
Här sen Feb 2017

Snyggt! thumbs up Mycket fint hantverk i denna tråd. Kul med borrslipen också, slöa borrar finns det alltid för många av

Uppskattar att du lägger upp så mycket bilder!

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Michael Th skrev:
https://rejsa.nu/im/user/5441/2025-02-23-23-06-42_dscf6330.jpg
/ Michael

Ett annat sätt för liknande formning.
https://youtu.be/_QgRs09NvBw?t=923

Vart hittade du Pallbockarna med "finjustering"?

Kul bygge för övrigt! Bra jobbat!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

safe skrev:
Tex https://www.briklas.se/product/rehobot-pb3-1-pallbockar-324-519mm-2-pa . . . . , Nike hydraulik har tydligen bytt namn.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Tex https://www.briklas.se/product/rehobot-pb3-1-pallbockar-324-519mm-2-pa . . . . , Nike hydraulik har tydligen bytt namn.

Lagerstatus: Produkten har utgått ur sortimentet

Porsche 931 -79
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005

Trådstartare
safe skrev:
Michael Th skrev:
/ Michael

jodå den videon såg jag för 3 månader sedan... att dömma av min kommentar
Pallbockarna.. tänkte kolla ikväll.. men... dom är trevliga.om än inte helt billiga..
Ja bygget är trevligt... gillar fundera och pyssla blir en hel del till som kommer efterhand..

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Michael Th skrev:
safe skrev:
Michael Th skrev:
/ Michael

jodå den videon såg jag för 3 månader sedan... att drömma av in kommentar
Pallbockarna.. tänkte kolla ikväll.. men... dom är trevliga.om än inte helt billiga..
Ja bygget är trevligt... gillar fundera och pyssla blir en hel del till som kommer efterhand..

Jag Googlade efter liknande pallbockar och hittade såna för 12 ton och uppåt, samt en billigare 2 tons kina-variant, men den hade 4 ben och jag gillar inte pallbockar med 4 ben...

Porsche 931 -79
Citera
Andra projekttrådar
Michaels porsche 356 pre A -55 glasfiberbil med div.
<<   1, 2, 3, 4
30 besök senaste veckan (12153 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande