Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
618 besök totalt |
Inget enkelt svar i mitt huvud.
Många tester med justerade inställningar och många olika däck vilket lär bli dyrt. Eller titta på vad bilen har original eller en liknande bil har för däcksbredd och börja där. Justera vad det går för att få så bra balans som möjligt och när det är dags att byta däck fundera på däcksbredd igen med insamlad information. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
Som jag tänker:
fram ska det vara tillräckligt brett för att kunna bromsa hårt så att det är svårt att låsa upp hjulen hela vägen in till apex men tillräckligt smalt så det blir temp i däcken inom rimlig tid för sin typ av racing, samt att man inte får kalla däck efter en lång raka. Bak är det bra om man har fäste ut ur kurvorna, men att man ska kunna göra lite lätt power oversteer så man kan labba med attacken för att hitta snabbaste varvet. _________________ Tord Ringenha11 |
Kolla på vad fabriksbilar med mittmotor gör.
40/60 är ju ganska baktungt, inte ens en 911 ligger med så mycket vikt bak. En Boxster verkar ha ca 30mm bredare bak än fram och en 911 50mm. Nästan oavsett årsmodell.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
Jag har vägt min Pantera till 650/900 kg fram/bak vilket är 42/58 %.
Original på tidiga bilar (som min) är 185/215 vilket blir 46/54 %. Senare GTS har 225/285 vilket blir 44/56 %. Ännu senare GT5 har 285/345 som blir 45/55 %. Det här är ju relativt gammalt tänk, 70- och 80-tal, och en gatbil på gatdäck. Jag tycker ändå att förhållandena är överraskande lika viktfördelningens siffror. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
618 besök totalt |