Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
EU Direktiv 2021/2118 Trafikförsäkring försämrad
304 besök senaste veckan (1270 totalt)
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004

Trådstartare

Jag har inte hört så mycket om detta på svenska forum, men det är en stor grej här i Tyskland.
Försäkringsupplägget är snarlikt sverige, tvingande försäkring Haftpflichtversicherung lik vår trafikförsäkring, Halbkasko och Vollkasko. Kasko-delarna är förhandlingsbara.

Flera tyska bolag har gjort utskick som antyder om att man från 2025 behöver en motorsportförsäkring eftersom tvånget i Haftpflichtversicherung att ersätta tredje part nu är borttaget under vissa omständigheter.
Ingen verkar dock veta riktigt hur detta kommer att tolkas innan prejudikat finns.
Dyrt kan det tex. bli att släppa olja eller kylvätska i fall det kraschar en 992GT3RS eller SF90 bakom med totalskada.
Du kan då behöva ersätta dessa bilar ur egen ficka. Än värre om det blir personskador.

För trackdays diskuteras redan försäkringar lika den typ flera klubbar i sverige kör med via SBF eller SMA.
För TF är det mer oklart. Säkert är att vi får se de första fallen prövade under 2025 iaf.

Länk till dokumenten:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32021L2118

Bra video om detta: (På tyska då)

En bra video till på tyska med mer fokus på det legala:

Edit: reviderade rubriken. Tydligare att det gäller skada på annans egendom generellt som är frågan.

BTG 7,16.9 TD

Citera
vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010

Oj, någon som vet hur de Svenska bolagen ser på detta? det gäller väl även att hålla koll på när årsförfallodagen är på din försäkring. de kan väl inte ändra villkor innan den förfaller.

Stockholm
Här sen Sep 2024

Tur att EU går in och ändrar i regelverket för att skydda de tappra, ädla och utfattiga försäkringsbolagen mot oss ondskefulla banförare...

Porsche 944 -84
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Man önskar att det bara vore hederliga trackdayregler, alla stå för sina skador, rättvist eller inte så är det iaf inte mycket att diskutera.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Har tysk trafikförsäkring alltså gällt även på trackdays på Nürburgring (och ev. andra banor), och inte bara på TF? Det förstår jag om bolagen vill slippa, men intressant om de kan undanta TF också. Jag trodde det unika med TF var att banan under de sessionerna är att anse som en enkelriktad (betal)väg med mestadels fri fart och att tyska trafiklagar (och därmed obligatoriska försäkringar) gäller.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Detta är en EU-riktlinje som med säkerhet kommer snabbt att tas upp av alla medlemsländer.
Lobby-arbete från försäkringsbolagen som givit resultat.

Det problematiska i den nya skrivelsen är att bolagen nu kan själva avgöra om det är banliknande förhållanden.
Visst allmän väg och StVO gäller, men i ärlighetens namn så räcker att titta på valfri video på youtube för att bilda sig en uppfattning om vad som pågår.

Det pratas också om att tex. en olkycka på TF med en standardbil typ V90, E-klass osv. kan klassas som turistkörning, men en bil med bur, andra stolar, r-däck kommer sannolikt inte att accepteras som inte banliknande förhållanden.
Absolut tristaste scenariot vore att bli påkörd av någon som inte tagit till sig att de behöver ha en tilläggsförsäkring under vissa förhållanden och behöva processa för att få ersättning.

BTG 7,16.9 TD

Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

vibbe skrev:
Oj, någon som vet hur de Svenska bolagen ser på detta? det gäller väl även att hålla koll på när årsförfallodagen är på din försäkring. de kan väl inte ändra villkor innan den förfaller.

Vad som står i dina villkor kommer inte att spela någon roll om du är involverad i en incident med en tyskregistrerad bil som vållande.

BTG 7,16.9 TD

Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Blir det inte mer som att resten av EU blir mer som Sverige i detta fall?

vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010

Re:

David E skrev:
vibbe skrev:

Vad som står i dina villkor kommer inte att spela någon roll om du är involverad i en incident med en tyskregistrerad bil som vållande.

tänkte mer på om jag spiller olja och någon tysk dammar av, kommer våra FB ta det på trafikförsäkringen?

Vagnskadan finns ju inte längre för oss

Stockholm
Här sen Nov 2002

Tack för info David. Hade helt missat detta.

Borde påverka/minska antalet tyska TF-förare?

Malmö
Här sen Aug 2010

Innebörden av ett EU-direktiv är att direktivet sätter upp mål och krav som ska uppnås av medlemsländerna och sen avgör medlemsländerna själva vilka åtgärder som ska vidtas, dvs hur deras lagstiftning ska se utformas. De ändringar som följer av direktivet är implementerade i den svenska lagen men det har inte skett någon lagändring vad gäller undantaget för "träning, tävling eller uppvisning inom inhägnat tävlingsområde".

Däremot kanske man inte kan utesluta att en svensk domstol skulle landa i en annan slutsats idag än vad de gjort tidigare vad gäller trafikförsäkringens giltighet under turistkörning, särskilt om en tysk domstol skulle landa i att en tysk trafikförsäkring inte gäller under turistkörning.

Nu har jag inte följt diskussionen i Tyskland eller sett ovanstående video. Men direktivet säger att att medlemsstaterna inte bör tillämpa direktivet (dvs de krav på försäkringsskydd som följer av direktivet) på användning av fordon vid evenemang och aktiviteter för motorsport, träning, tester och uppvisningar m.m. och att ett sådant undantag endast bör tillämpas om medlemslandet säkerställer att evenemangets eller aktivitetens organisatör har tecknat en alternativ försäkring som täcker skador för tredje man, men inte nödvändigtvis skador på deltagande förare och deras fordon.

Täby
Här sen Apr 2006

Tack David, framförallt för länkarna till de juridiska dokumenten. Har tyvärr inte hunnit läsa dem ännu, vet du något mer kring införandet? Att tyska försäkringsbolag valt att införa detta har jag också hört men inte heller satt mig in i innebörden av det hela. Vet du om de föreslagna EU-förordningarna är klubbade eller enbart på förslag?

Blir onekligen intressant att följa utvecklingen på detta. Jag ska kika/lyssna på dina länkar på tyska så fort jag
hinner! thumbs up

EDIT: Senast den 23 december 2023 ska medlemsstaterna anta och offentliggöra de bestämmelser som är nödvändiga för att följa detta direktiv.

vibbe
Norrköping
Här sen Jun 2010

Re:

David E skrev:
vibbe skrev:

Vad jag får för ersättning kan jag förbi se när jag kör, kan jag få något om någon annan vållar är jag glad, det jag är orolig för ar att bli stämd på allt jag äger om jag råkar släppa olja. Kommer mitt FB (vilket jag ska stämma av innan jag ger mej ut på TF) ge mej juridiskt stöd samt ersätta mina kostnader.

Se punkt 10

(10) Medlemsstaterna bör inte tillämpa direktiv 2009/103/EG på användning av fordon vid evenemang och aktiviteter för
motorsport, inbegripet lopp och tävlingar samt träning, tester och uppvisningar, inbegripet sådana som gäller
hastighet, tillförlitlighet eller skicklighet, som är tillåtna enligt deras nationella rätt. Sådana undantagna aktiviteter
bör äga rum på avgränsade och markerade områden på ett sådant sätt att det säkerställs att vanlig trafik,
allmänheten och alla övriga parter som inte har någon koppling till aktiviteten inte har faktisk eller potentiell
möjlighet att befinna sig på den vägsträcka som används. Sådan verksamhet inbegriper vanligtvis aktiviteter på
särskilda banor eller vägsträckor för motorsport och intilliggande områden, som säkerhetsområden, depåer,
verkstäder och garage, där risken för olyckor är mycket högre än på normala vägar och dit obehöriga personer inte
bör ha tillträde.

Denna text ger ju bolagen fritt att påstå att vi kör "inbegripet sådana som gäller
hastighet, tillförlitlighet eller skicklighet, som är tillåtna enligt deras nationella rätt" eller "Sådan verksamhet inbegriper vanligtvis aktiviteter på
särskilda banor eller vägsträckor för motorsport och intilliggande områden, som säkerhetsområden, depåer,
verkstäder och garage, där risken för olyckor är mycket högre än på normala vägar"

Finns många texter i direktiv 2009/103/EG som även Svenska FB bolagen kan ta vara på för att slippa vara med

Täby
Här sen Apr 2006

Nu har jag kikat igenom den andra videon som David länkade till (eller åtminstone de första 10 minuterna) med dr Hammer von Voigt. Han konstaterar att försäkringsbolag fortsättningsvis även kommer att vara skyldiga att betala enligt trafikförsäkringen men att de kan ha en regressrätt på upp till 5000 Euro. Detta exemplifieras i filmen med att du åker på turistkörning på Nordschleife och spiller ut kylarvätska. Efter dig kommer en motorcykel som går omkull med personskador som följd. Försäkringen gäller även fortsättningsvis men du kan komma att få betala upp till 5000 Euro till försäkringsbolaget.

Med andra ord är "förändringen" att du tidigare varit helt skyddad mot tredje man gällande trafikförsäkringen, men nu kan försäkringsbolaget kräva dig på 5000 Euro för att du orsakat en skada. Försämrat försäkringsskydd ja, men fortfarande väldigt mycket bättre än så som jag först tolkade det hela.

Nürburgring
304 besök senaste veckan (1270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande