Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Liggande intercooler
666 besök totalt
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 766


Trådstartare
Jag har en bil med mittmotor och då blir den naturliga platsen för en intercooler liggande bakom motorn, har nu en stor spal elfläkt under den , vad gör bäst nytta, fläkt under eller styra ner luft till den ,kanske "box" på ovansida och slangar från luftintag på sidorna av bil?
Eller någon annan idé.
Intercoolern är väl tilltagen i sin storlek

_________________
emil andreasson
Citera
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 766


Trådstartare
Här ser man på en Ferrari F40 att de 2 IC är täta boxar under som tar luft från sidorna




_________________
emil andreasson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5234



emelie skrev:
Jag har en bil med mittmotor och då blir den naturliga platsen för en intercooler liggande bakom motorn, har nu en stor spal elfläkt under den , vad gör bäst nytta, fläkt under eller styra ner luft till den ,kanske "box" på ovansida och slangar från luftintag på sidorna av bil?
Eller någon annan idé.
Intercoolern är väl tilltagen i sin storlek


Fläkt gör betydligt mer nytta vid dracracingliknande förhållanden, konbana etc då du inte får så mycket fartvind genom. Även att få bort värme innan du kör.

_________________
Roland Johansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8013



Bästa vore väl att ta in luft på en högtryckszon nånstans på sidan av bilen, eller med scoop, och sen evakuera det bakom bilen i en högtryckszon?

Ett jäkla helvete med ductings blir det men ja.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3003



Luftintag på sidorna är nog bäst. Porsche 911 turbo från 996 och framåt har sådan lösning och den fungerar bra. Är lite pyssel med att göra kanaler men det är inte superhöga finishkrav då de inte syns. Så det går väl att göra nått enkelt med tex epoxy och glasfibermatta på en frigolitform eller 3d printa något. Nyckeln är att ta in fartvind på sidorna med högt tryck och leda ut baktill eller på "bakrutan" där det är undertryck. En elfläkt brukar kunna skapa låg hastighet mot vad fartvinden är, en slimmad fläkt ger ungefär 30km/h i hastighet.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Skruva banåkabil
Liggande intercooler
666 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande