Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1 besök senaste veckan (2058 totalt) |
Porsche 944 85b - Då var säsongen igång
Då jag i 26år har fått följa med farsan på PCS banmötet så var det i våras dags för mig att skaffa min egen bil. Det blev då en Porsche 944 redan var ganska banprepad. Det finns en gammal byggtråd på 944sverige där en tidigare ägare dokumenterat motorbyte etc. (Se här http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=31511) Detta är då bilen: Vikt: Ca 1250kg Motor: Porsche 968 Effekt: ca 239HP Växellåda: 944S2 Chassi: H&R Nürburgring Bromsar: 944 Turbo 944S2 och 968 krängare Halvbur Skalstolar ![]() ![]() ![]() ![]() Som man ser så är det ju inte en vanlig 944 2.5L utan den uppgraderade 3L som sitter i 968an. Då 968 från början var tänkt att vara 944S3 så tänker jag att jag fortsätter att kalla det en 944S3, som den tidigare ägaren kallade den. Annars är nästan all inredning kvar så den är fortfarande helt okej att åka på gatan. Allt detta gör att det är en väldigt kompetent trackday bil som inte är allt för långsam. Vad är då planen med bilen? Jo planen är det ska fortsätta vara gatbil som jag kan åka banmöten och slalom med. Detta har jag även gjort sen i våras tillsammans med PCS. Ingenjören inom mig tycker det även är kul att fundera och kolla på uppgraderingar och förbättrar, så det kommer nog att dyka upp lite kul projekt att göra. Tillexempel så fick jag i somras tag i vinge, handtag och speglar till en 968 som jag tänkte lackera och montera under vintern. ![]() Detta gick till och med snabbare än jag tänkte så jag har redan nu hunnit lackera handtagen och speglarna som bara väntar på montering. Vingen får vänta lite då den inte var helt komplett. _________________ Max Delvret Porsche 944S3 |
||||
Re:
Tack Stig, måste säga att det är en välbyggd bil. Den går verkligen fint på banan. ![]()
Kul att få se hur den går från det perspektivet. _________________ Max Delvret Porsche 944S3 |
||||
Nu har äntligen klarlacken härdat ordentligt, och det blev dags att montera 968 handtag samt speglar.
Det var ett litet projekt att få ihop speglarna utan att göra repor i den nya färgen, men det löste sig till slut. ![]() Även handtagen var det lite pill med då de kom utan nycklar, och jag gärna vill kunna låsa dörren. Men efter att låtsas vara låssmed ett tag så fungerar de gamla ![]() ![]() Detta med dubbel bonus då jag nu slipper bära runt på dubbel uppsättning. Sen kan jag ju avsluta med en fin höstbild. ![]() _________________ Max Delvret Porsche 944S3 |
||||
Porsche 944 85b - Vad hände 2024?
Det har visst gått över ett år sedan senaste uppdateringen, men det har inte stått stilla för det. Så tänkte sammanfatta förra året lite här. 2024 var faktiskt ganska händelserikt, lite vinterprojekt som blev gjorda och sen blev det även 13 banmöten med PCS. Vintern började med lite uppfräschning av inredningen. Och vem behöver egentligen en askkopp? jag har ju hellre någonstans att ställa min Nocco. Så jag drog fram CAD kunskaperna och skrev ut en mugghållare på 3d skrivaren. ![]() Sen insåg jag även att beige inredningen inte är så rejsigt ut. så ut åkte instrumentpanel, mittkonsol och alcantara tyg införskaffades. img]https://rejsa.nu/im/user/29664/2025-03-20-22-03-50_2.jpg[/img] ![]() ![]() Detta var lite småpilligt att få snyggt, men tilslut blev jag ändå ganska nöjd. ![]() ![]() Jag hade även lite lack som flagnade på huven, så tänkte att jag skulle försöka snygga till det själv. ![]() Tyvärr så blev det inte helt hundra, men det kommer iallafall inte rosta. Men får nog bli att lacka hela huven i framtiden... Sen rullade säsongen igång på riktigt utan några ordentliga missöden. Det mest spännande var nog när jag hade en fälg som gav upp efter krönet på mantorp. ![]() Vi får inte heller glömma den fantastiska transaxel träffen i kalmar, det är inte ofta man ser så många 924/944/968or på samma ställe. ![]() Lagom till att jag skulle ställa in bilen för vintern upptäckte jag att vattenpumpen börjat läcka, så automatiskt blev ett av vinterprojekten att vattenpump/kamremsbyte. Funderade på om man skulle lämna iväg, men man vet ju inte om man kan förens man försökt. ![]() Och efter att varit väldigt nervös inför uppstarten så kunde jag ta en lättnadens suck efter att den startade utan några som helst problem. _________________ Max Delvret Porsche 944S3 |
||||
Trevlig bil, jag hade en för en massa år sen. Skulle vilja ha en igen!
Det där med fälgen hade ju kunnat få riktigt illa! ![]() _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
I somras så fick jag även för mig att luftintagen till bromsarna såg lite tråkiga ut.
![]() Så jag började smida på en insatts skulle passa snyggt i de gamla dimljus hålen. ![]() Jag måste ha gjort nästan ett 10tal försök innan jag hade något som passade bra och såg hyfsat ut hyfsat nöjd. ![]() ![]() Och efter lackering så ser det inte helt dumt ut. ![]() ![]() Men jag kände fortfarande att det kunde bli bättre så en version 2 fick det bli. ![]() och jag kan hoppas att ni håller med om att den högra ser mycket bättre ut. _________________ Max Delvret Porsche 944S3 |
||||
Tillsammans med handtagen/speglarna som jag köpte 2023 så köpte jag tillhörande bakruta med vinge. Det dröjde lite med lackeringen av denna då jag var lite rädd att lackera en så stor del med sprayburk, men blev faktiskt ganska nöjd. (läs: ser bättre ut än andra delar av bilen
![]() Så av med den gamla rutan: ![]() Och på med den nya: ![]() _________________ Max Delvret Porsche 944S3 |
||||
Porsche 944 85b - Säsongen är igång
I helgen var det säsongspremiär med Porsche klubben. Och även om det var lite kallt så bjöds det på fantastiskt väder på Knutstorp. ![]() Bilen rullade på som bara den och jag kände inte att jag hade några större problem att hänga på de lite modernare/motorstarkare bilarna. Dock så kände jag att min öppna diff börjar bli lite begränsande. Det upplevde jag inte riktigt förra året så förhoppningsvis är det jag som blivit mer bekväm i bilen och kan går på gas tidigare. Frågan är dock vad man ska leta efter. Man kan ju köra på en mekanisk diff (quaife typ) eller försöka hitta en låda som har en LSD från fabrik. (växer inte riktigt på träd.) Någon som vill komma med rekommendationer? _________________ Max Delvret Porsche 944S3 |
||||
Om droppstoppen jag monterade fram finns kvar på bilen så kan man minska problemet genom att justera höjden där och hitta en balans som funkar på viss bana men det är ju inte riktigt lika effektivt som en bromsad diff, lycka till!
_________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1 besök senaste veckan (2058 totalt) |