Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
![]() |
26 besök senaste veckan (4366 totalt) |
Efter 10 års ägande är det dags att släppa taget om M3an. Den köptes hyfsat original och jag har under dessa år byggt om den med bankörning i åtanke. Det mesta som går att göra men ändå ha den besiktningsbar, är gjort. Den är reggad med halvbur och besiktigad som den står, förutom splitter som måste tas bort och ratt som måste bytas till original (följer med vid köp). AC finns och fungerar, perfekt vid varma bankörningsdagar!
Årsmodellen är -96 vilket innebär den stora motorn på 3,2l med dubbelvanos, 210-diff etc. Bilen har i min ägo alltid varit avställd under vinterhalvåret och förvarad i varmgarage. Vanos är genomgången med nya o-ringar. Ventilspel är uppmätt och justerat där det behövdes. Motorolja och bromsvätska alltid bytt minst 1 gång/säsong. AC-kompressor bytt till en helt ny. Nedan följer en lista på modifieringar. Utöver dessa har det bytts en hel del annat i uppfräschningssyfte, mycket plastdelar undertill och i hjulhus tex. Motor Bänkad till 340 hk. Effektkurva och film finns. Camko trimkammar 284° Grupp N-mappad styrbox. Kolfiberinsug. Hårdare motorfästen Luftintag till luftfilter från dimljuskåpa. Milltek catback (Milltek mellandel med katalysatorer finns att köpa till). Dubbla bränslepumpar för att motverka "fuel starvation" i kurvor. Oljetermostat ersatt med "diverter valve" för kallare olja. Bortplockad luftpump med anpassad mjukvara i styrbox. Chassi KW Clubsport. Rollcenterkit. 20mm spacer med pinnbult. Millway främre fjäderbenslager. Millway främre förstärkningsplattor. Millway excentriska främre bärarmsbussningar. Millway bakre fjäderbenslager. Millway bakre länkarmsbussning med ledlager. Strongflex-bussningar i bakre subframe och diff. H&R krängningshämmare. Turner Motorsport bakre camberstag. Främre fjäderbensstag. X-brace (undre förstärkningsstag). Chassit invägt (cornerweight). Hjulvinklar anpassade för bankörning. Styrning Gummibussning i rattstången utbytt mot ledlager i stål. Millway styrutslagsbegränsare. Bumpsteer kit som också ger 30% kortare utväxling. Bromsar Fram: Porsche 4-kolvsbromsok. Bromsskivor från E46 M3 CSL (345mm). Carbotech XP8 bromsbelägg. Stålomspunna bromsslangar Bromskylningsslangar från front till centrum av skivorna. Bak: Slitsade skivor. Stoptech bromsbelägg. Stålomspunna bromsslangar Transmission Renoverad diff med snabbare utväxling (3,64) samt mer bromsverkan (4 lameller istf 2). Lättat enkelmasse-svänghjul Förstärkt koppling UUC short shift. UUC växellådsfästen. UUC pedalstopp. Stålomspunnen kopplingsslang. Inredning Borttaget baksäte. Registreringsbesiktigad med halvbur. Sparco Corsa på förarsida med Fartfabriken stolsunderrede. Sparco Rev på passagerarsida med Sparco stolsunderrede. RRS 6P-bälten. OMP Superquadro mockaratt. AC Schnitzer pedaler och växelspaksknopp. Kaross Aluminiumdörrar. Kolfiberhuv. Skärmbreddare. Framflyttad fron 20mm för max caster. AC Schnitzer style frontspoiler Frontsplitter som även går under bilen. GT-vinge med förhöjningsblock. Dimljus ersatta med kåpor. Däck & Fälg Ström Wheels - 10x18 ET20 med Toyo R888R 265/35-18. Finns även att köpa till: Japan Racing JR3 - 9,5X18 ET22 med Toyo R888R 255/35-18. XXR 527 - 9,75x18 ET20 med Federal 595 RS-R 255/35-18. Mängder av bilder och dokumentering finns i projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Bilen är 28 år så naturligtvis finns där skavanker och några rostlagningar. Pris: 265 000 kr. Inga byten. Kontakt via PM eller mobil: 0707-982118. Bilen står i Kungsbacka söder om Göteborg. Mvh David. ![]() ![]() ![]() ![]() En lite äldre bild från Kinnekulle: ![]() Några detaljbilder: ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
![]() |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
![]() |
26 besök senaste veckan (4366 totalt) |