Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 37 besök senaste veckan (19512 totalt) |
Borde bli lite roligare än 1200:an som sitter i tänker jag
![]() Har väl för enkelhetens skull tänkt köra en enkel Weber, DCD eller DGV inte hugget i sten. Men ljud och utseende med dubbla Weber går inte att prata bort, så kanske i framtiden. Fast med dubbla förgasare så vill man kanske ha en lite rivigare kam än original GT-kam som jag tror att jag har landat i ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Minsta möjliga klämspalt (avståndet mellan kolvtopp och topplock vid TDC) är att föredra för att undvika spikning. Jag har inte jobbat med Ford men motorn liknar Volvo B18-B20. Ca 11:1 kompression var standard med lite trim och dubbla förgasare. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Dom här motorerna är lågkompade jämfört med Volvo, hiskeliga 9:1 i GT-motorn standard.
Min topp är planad 0,65 och blocket 0,3, ger väl inga jätteökningar i kompförhållade men något i alla fall. Kommer inte ihåg hur långt ner i loppet kolven vände innan toppdeckningen, ska mäta igen vid ihopmonteringen så får jag se vad klämspalten blir. Förmodligen "onödigt" stor men i alla fall mindre än original. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Det är en klar förbättring. ![]() Är klämspalten riktigt stor blir verkningsgraden låg men motorn blir mindre benägen att spika. Ford UK slutade använda sidventilsmotorn1962 men de nya motorerna var fortfarande anpassade för dåtidens lägre oktantal. Literpriset låg fortfarande under 1 krona, så förbrukningen var inget som besvärade ![]() _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Vevaxel, kolvar + stakar monterat.
Går sakta men säkert framåt. Mätte lite grovt på var kolven vänder i cylindern och räknade lite på kompressionsförhållande. Räknade med att den komprimerade toppackningen är ca 1mm tjock och får då en klämspalt på ungefär 1,2-1,3mm och ett statiskt kompressionsförhållande på ungefär 9,7:1. Borde bli lagom och bättre än original tänker jag. ![]() ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Fick tag på en fin begagnad GT-kam, trodde jag.
Säljaren verkade trovärdig så bad aldrig om bilder. Fick en ganska skruttig kam på posten, så jakten går vidare eller så handlar jag nytt. Säljaren betalade i alla fall tillbaka pengarna som tur var. I min värld obegripligt hur man ens kan sälja en kam som ser ut på det här viset ![]() ![]() ![]() _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
![]() ![]() ![]() Tips - kolla med Reine på AGAP om omslipning av din befintliga kam. Han är prisvärd och jobbar mycket mot historiska sidan! Gör ju även nya kammar av råämnen om man hellre vill ha det. Finns ju fler som slipar kammar, Enem t.ex. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
![]() ![]() Sedan finns det vissa kammar som tydligen inte lämpar sig för omslipning pga material osv och man behöver också kunna justera ventilspel tillräckligt mycket, men det kan du diskutera med sliparen i förväg. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Jag kollade med AGAP om slipning av kammar till min rallycivic för ett par år sen. Men han ville inte ta på sig det eftersom det blev fel geometri pga att det var vipparmar. Så kanske det är eftersom vippan hamnar lite längre in mot centrum av kammen. Jag tror ju i min enfald att det skulle ha funkat ganska ok ändå, men vad vet jag....
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
Vi får se, säljs ju både nya och omslipade kammar till dom här motorerna i England så tycker ju att det borde gå att slipa men jag vet inte heller
![]() Kanske skiljer sig beroende på hur vild kammen ska bli, tänker att i rally krävs ju lite vassare grejer än på gatan. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Läser alla inlägg men skriver inte så mycket. Hade gärna haft en Cortina med duratec och femväxlad låda, Escort hjulupphängningar. Färgvalet på din motor gjorde mig glad, svart är lite tråkigt. 👍
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||
Hade helt klart varit trevligt med en sån setup ![]() Var ju inne på Zetec och 5-växlat från början men sen blev jag lat, snål och intalade mig själv att jag föredrar förgasare, fördelare och stötstänger ![]() Ja svarta motorer är tråkigt, och dom ska vara gröna original säger dom som vet. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 37 besök senaste veckan (19512 totalt) |