Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Många olika sätt det kan gå för långsamt genom en kurva
1 besök senaste veckan (386 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ross Bentley som håller många olika kurser skrev nyligen den här mycket mycket tänkvärda listan:

Citat:
I've done masterclasses in the past about braking and corner entry speed, but then I kind of left you stranded! I'm sorry. I never helped you improve the rest of the corner! And there's a lot going on from the turn-in point, past the apex, and on to exiting a corner and down the next straightaway. For instance:

If your entry speed isn't right, that'll hurt the rest of the corner

If your minimum speed is too low or too long, you'll never make it up exiting the corner, and will be slow down the next straight

If your minimum speed is appropriate, but in the wrong place in the corner, you're not going to be as fast as you could be

If you're using all the track exiting the corner, but only because you're steering the car to the track-out point, you're probably not maximizing acceleration

If you're not managing the balance of your car in the mid-corner phase, you're likely to be losing some grip, and therefore outright speed

If your vision is scanning through the corner, but in the wrong sequence, you won't be sensing the limit as well as you could

If you're using a gear that feels and sounds fast, that doesn't necessarily mean it's the right one to make you as fast as you could be

If you start to apply the throttle early, but that delays when you get to full throttle, that may or may not be faster

If you drive with a point-and-shoot style more than a momentum style, that may or may not be faster

Those are some of the topics and areas that I'll be covering the Corner Min, Mid & Max Masterclass on April 21 and 24. Note that these are two separate sessions, the second building off of the first - they are not duplicates.

As with all of my masterclasses, if you're unable to participate in the live sessions on April 21 and 24, you'll still get all of the content - a recording of the full sessions, as well as all of the resource materials - but only if you pre-register.

Mer info https://speedsecrets.com/product/corner-min-mid-max/

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Punkt två, "min speed is too long" tror jag det är lätt att göra tyvärr för egen del

Vilken/vilka är kanske din Akilleshäl?

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Det är nog att köra för fort in i kurvan...

Fortfarande efter ca 40 år som både instruktör och räcerförare.

Men det tror jag är det vanligaste felet hos de flesta. I alla fall när man har kurser på is.

När jag pratar på kurser brukar jag beskriva det här med "rätt" fart genom kurvan genom att säga att det är bättre att (t ex) ha 70 in i kurvan och 100 ut ur den än att ha 100 in i kurvan och 70 ut ur den.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Om man är ensam i bandbredden och det inte är nån tätt följande kurva så går det att optimera med generella principer.
Men sen finns det kombinationer och det faktum att det finns massor av spår som bara är "5%" långsammare och kan användas vid "racecraft" för att vinna position.

Varför ligga i kö i idealspåret när man kan passera 2-3 st på utsidan?
Det brukar vara min ursäkt när jag missat spåret när jag är ensam...

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kör för fort in i kurvan och får försent apex, är tidig på gasen men kan inte gå på gas då jag fortfarande svänger förmycket då jag svängde förlite i ingången. Men det gick fort i ingången med ett rakare spår.

Sen är det min uppfattning. Verkligheten kan vara en annan.

Roten till detta är att jag är fördålig på att titta längre fram på utgången av kurvan. Ett klassiskt misstag.

OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023

Magnus Thomé skrev:
Vilken/vilka är kanske din Akilleshäl?

Att bilen oftast står på pallbockar...

Lund
Här sen Jun 2004

Samma som Andreas, att man kommer för fort in och missar apex. Vilket gör att man kommer sent på gas ut ur svängen.

Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Många olika sätt det kan gå för långsamt genom en kurva
1 besök senaste veckan (386 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande