Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift Sport -12 - Öhlins Edt.
<<   1, 2, 3   >>
67 besök senaste veckan (6458 totalt)
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
TAnu.se skrev:
Helt rätt person som köpte den!

Hur upplever du bromsarna? Du måste prova den på ex Kinnekulle nästa år.

De få gånger jag kunnat bromsa ordentligt har jag varit imponerad av greppet. De tar verkligen direkt. thumbs up
Men i vanlig trafik, eller skojrunda för den delen, blir det aldrig tillfällen att ställa bromsarna på prov. Det måste nog till bana för det.

Kinekulle låter lockande. Den, Sviestad eller Gelleråsen borde vara en perfekt bana för bilen.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Dags att inse att vintern är på G, så dubbdäcken är monterade.
Jag har aldrig bruksat coil over på vintern, så jag tänkte försöka skydda dom.

Neporenskydd införskaffade. En del kallar dom coli over strumpa. Vet inte om det är rätt namn?

Hur som helst så har de kardborre längs ena sidan vilket gjorde det lätt att montera. Hoppas nu att de håller merparten av grus, sand och sten på utsidan.

Är det någon annan som har erfarenhet eller har synpunkt så tar jag tacksamt emot.

Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har kört med mina bara på sommaren, men de funkar ju då bra för att hålla stenar och jox borta. Jag var lite rädd att de skulle binda fukt, men det verkar inte så, torkar rätt kvickt. Är väl iofs kanske annat på vintern med salt etc. Så det är nog ingen dum idé att lite då och då hålla koll på hur det ser ut under skydden vintertid.
Jag har dragit några extra buntband kring mina för säkerhets skull.

Rice and shine
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Ingen vintererfarenhet, men min lokala grusväg tenderar att fylla utrymmet innanför fjädern med fint grus som äter upp all ytbehandling och efter ett tag gängan med. Jag har kört med coil over-strumpa från folkraceshop.se med gott resultat. Då inget/begränsat med damm letar sig in så har jag lagt ett lager fett på gängan som verkar trivas väldigt bra då man tittar till där innanför. Folkraceshops coil over-strumpa har ett blixtlås istället för kardborrebandet. Bägge ändar låser jag genom att dra ett buntband runt.

Får man inte in skit så kommer fettet att skydda mot slask som lyckas tränga sig igenom tänker jag.

Nu ser vi ju hur det ser ut innan vintern. Spännande att få se efterbilderna i vår om dom har överlevt.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Dom där neopren-sockarna kommer ursprungligen från enduro-världen. Där tar man av skyddet efter lerbad, spolar av, och duschar dämparkropp/gaffelben med 5-56.

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Har funkat väldigt bra på min bil, visserligen inte vinterkörning men gängor mm håller sig i avsevärt bättre skick med strumpor på, skulle inte köra utan igen.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004

Jag har mycket bra eftarenhet av att lägga denna på coilover och chassidetaljer för att förhindra rost och oxidering under vintern:

https://www.mekonomen.se/vaxkonservering-motip-10217821

I kombination med strumpa borde ju kunna få ett riktigt bra skydd.

Just my

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

SixPs skrev:
Jag har mycket bra eftarenhet av att lägga denna på coilover och chassidetaljer för att förhindra rost och oxidering under vintern:

https://www.mekonomen.se/vaxkonservering-motip-10217821

I kombination med strumpa borde ju kunna få ett riktigt bra skydd.

Just my

Körde för en herrejösses massa år sedan några vintrar med KW gängben, innan jag försökte lossa kontramuttern så var det rejäl rengöring, blåsning etc och så lite smörja. Gick bra.
Visst kunde man se att gulkromateringen inte var tiptop efter några år, men även dålig flammig gulkomatering håller rosten borta.

Så en strumpa lär inte göra saken sämre

Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Bra förslag allihopa.
Fett har jag hemma, så det kanske man skulle lägga på. Få se om jag hinner / orkar ta bort damaskerna igen.

Jag såg att det fanns varianter med blixtlås, men jag avstod från dom. Svårt nog att få dit övre delen i alla fall, då det blir trångt uppe vid fjädertornet.
Sen har denna en resår i båda ändar som håller den på plats.

Jag uppdaterar när det finns något nytt att se.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Öhlins validerar sina gatbilsdämpare nuförtiden med saltspraytester som liknar de som bilindustrin själva använder för att garantera vintertåligheten. Det gjorde man dock inte förr, vilket säkert Ragnar minns.

Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Har såklart bara blivit vardagsåka senaste månaderna, jobb och hämtning/lämning på aktiviteter. Men jag får ett nöjt flin varje gång jag får tillfälle att varva över 6000rpm. Men tråkigt nog är det halt med vinterdäck. Undrar om det kommer finnas några dubbar kvar till våren?

Lite kompishäng blev det nyligen utanför idrottshallen. Trots att de inte är särskilt vanliga hade det backat in en kompis bredvid. Kul!

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Sparar en länk till mig själv. Sprängskisser med artikel nummer är alltid bra att ha. (Fler bilmärken finns på denna sida.)
https://partsouq.com/en/catalog/genuine/unit?c=SUZUKI201905&ssd=%2 . . . .

Finns en för förra modellen också.
https://www.amayama.com/en/genuine-catalogs/epc/suzuki-japan/swift

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005

Daniel Engström skrev:
Sparar en länk till mig själv. Sprängskisser med artikel nummer är alltid bra att ha. (Fler bilmärken finns på denna sida.)
https://partsouq.com/en/catalog/genuine/unit?c=SUZUKI201905&ssd=%2 . . . .

Finns en för förra modellen också.
https://www.amayama.com/en/genuine-catalogs/epc/suzuki-japan/swift

Tack för det tipset!
Är numera också en "Swiftie", sjukt kul bil, påminner väldigt mycket om hur tidiga BMW Mini var att köra.

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
I samband med vårservice och allmän genomgång var det dags att ta av skydden över coilover'na. Jag monterade dom i höstas för skydd under vintern. Men sommarhjulen är lite större än vinterhjulen, så de tar i skydden.

Här ser man att det är någon typ av oxid som kommit under skydden.

Efter lite rengörning så blir det snygga igen.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Jag har tyckt att växellägerna inte kännts så bra, ganska sladdriga.
Ibland har det varit svårt att hitta rätt mellan 1:an, 3:an, 5:an, och 2:an, 4:an, 6:an. Alltså växellägerna i sidled.

Det visade sig att en bussning på växelaxeln var totalt väck, helt bort. Inte konstigt att det var stort glapp i spaken. Tur att inget hoppat ur. Tack vare styva vajrar har det funkat i alla fall.

Ett kit från ebay för under 80 spänn fixade problemet. Nu är lägena exakta och det känns riktigt bra i spaken.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

thumbs up Exakta lägen höjer känslan betydligt! Om det finns kit på Ebay är nog din bil inte den första detta inträffat på ...

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Det är ett känt problem.
Jag följer ett par utländska FB kanaler, och det var där jag snappade upp länken till EBay.
Enkelt jobb. Men tog ett tag att få hem sakerna.

Nu väntar jag på nästa veckas första bankörning. Sååå sugen på att se vad hon går för.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Daniel Engström skrev:
Det är ett känt problem.
Jag följer ett par utländska FB kanaler, och det var där jag snappade upp länken till EBay.

Nu väntar jag på nästa veckas första bankörning. Sååå sugen på att se vad hon går för.

Ska du till Arlanda då kanske? Ska också dit, blir kul att ses igen i så fall

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Daniel Engström skrev:
Det är ett känt problem.

Ska du till Arlanda då kanske? Ska också dit, blir kul att ses igen i så fall

Japp, Arlanda blir det. Ser ut att bli toppen väder.
Blir kul att ses. thumbs up

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005

Daniel Engström skrev:
Det är ett känt problem.

Har du en länk?
Min känns lite sladdrig också (trots sina ringa 2000 mil på mätaren)

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Trådstartare
Johan Tryggvesson skrev:
Har du en länk?
Min känns lite sladdrig också (trots sina ringa 2000 mil på mätaren)

Här är länken:
https://www.ebay.co.uk/itm/386514370350

Men om det bara är den lila bussning jag bytte som du behöver, så har jag extra. Kittet innehöll mer än jag behövde.
Hör av dig via PM så ordnar vi ett enkelt brev med det du behöver.

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift Sport -12 - Öhlins Edt.
<<   1, 2, 3   >>
67 besök senaste veckan (6458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande