Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Glykolkontaminerad motor
<<   1, 2, 3
13 besök senaste veckan (1676 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

AxelSoederlund skrev:
Jag har verkligen sökt info om Subaru blocken men hittar inte ett smack om vilken legering eller hur cylinderloppen är behandlade.

Är tveksam till om det är nikasil, är inte det stenhårt? Provade att försiktigt repa ytan och visst är cylinderväggen betydligt hårdare än utsidan av blocket men fortfarande förhållandevist mjukt.

Wiseco erbjuder 3 storlekar av kolvar 92, 92.5 och 93. Nu är det överdimensionerat till 92.5. Är det möjligt att fräsa bort 0.5mm och i med nya kolvar om det vore nikasilbelagt?

Såg M539s video där han renoverade en S65 och där framgick att BMW och andra tyska tillverkare kör en aluminum-kisel legering i blocken där man vid renovering först tar bort material sedan etsar med ett särskilt medel för att få en hård yta bestående av mestadels kisel. Han och firman som utförde jobbet var mycket tveksamt inställda till att sleeva ett block.. https://www.youtube.com/watch?v=413vnTZ9qGs från ca 34min.

Blir mycket spekalution nu men har inte hört något från byggaren efter frågan om hur man går vidare. Bästa fall omarbeta blocket + överdimensionerade kolvar igen antar jag.

Vid original beläggning har nikasil en tjocklek på uppåt 0.1mm
Vid renovering kan beläggningen ha en tjocklek mot 0.2

Glykolkontaminerad motor
<<   1, 2, 3
13 besök senaste veckan (1676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande