Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
En fjäderfråga
9 besök senaste veckan (760 totalt)
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
Hej,
En fråga. Mitt bygge finns i tråd här om ni vill läsa mer men kort är det ett röramschassie med lååånga bärarnas och pushrods. Jag har försökt hitta trådar i ämnet då jag vet att det säkert finns men jag blir inte klok så nu frågar jag..

Jag behöver beställa fjädrar till mina coilovers
fakta:
Vikt 1380
60/40 viktfördelning(bak/fram
Utväxling pushrod 10/7 (10 cm infjädring blir 7 cm i fjädring på coilover)

Hur ska jag tänka?
Tack på förhand

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 421



Jag skulle tittat på vilken hjulkonstant du vill ha och sedan konvertera det.

Tolkar jag din data rätt så för 10cm hjulrörelse så rör sig coilovern 7 cm.
Vill du ha 70 N/mm hjulkonstant så bör du ta fjädrar som är 100Nm/mm.

Du kan du även kolla på andra likvärdiga bilar med coilovers direkt på länkarmen men då behöver du veta vilken fjäderkonstant de har och vart på länkarmen de är monterade för att få räknat ut hjulkonstanten. Men där runt 70% känns som en rimlig gissning att många bilar ligger på också.

Risken är stor att du kommer behöva köpa nya fjädrar senare för att balansera om bilen, men det är alltid bra att utgå ifrån en (kvalificerad) gissning.

Däremot kan jag inte rekommendera några värden att utgå ifrån då jag mest håller på med FWD.


PS. tack för tipset om SAAB-ledlager till länkarmarna. Håller på att kolla om det kan vara något för mitt bygge också (med ännu längre länkarmar )

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Går inte fjäderkonstanten med kvadraten på MR dvs cirka dubbla mot hjulkonstanten i det här fallet?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1291



Guson skrev:
Går inte fjäderkonstanten med kvadraten på MR dvs cirka dubbla mot hjulkonstanten i det här fallet?

Guson
Jo, MR (motion ratio) kommer in två gånger.
Med MR = 0.7 så rör sig fjädern 0.7 gånger av hjulets rörelse, men kraften i fjädern får också jobba med en utväxling på 0.7 så man behöver multiplicera med 0.7 igen.

Dvs, som Guson skriver, för att få en hjulkonstant på 70 N/mm så behöver fjärdern vara 70/(0.7^2) ~ 140 N/mm

_________________
Johan Lekås
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
Tack för svaren. Jag använde johans eminenta formel
f=(k*MR^2/m)^0,5 / 2 /pi

Ska vikten M vara på hjul, axel eller totalt?

Blir ju rätt stor skillnad på egenfrikvens vid 140 N/mm :-)

1380 =1,12
Axel = 1,58
Hjul= 2,25

Tänker att jag vill ha runt 1,5

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6102



Det är den fjädrade massan du ska peta in i det uttrycket, dvs det som är "ovanför" fjädern. Hörnets vikt minus de ofjädrade komponenterna i form av hjul, broms osv.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
Aha, tack

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19027



Glöm inte att mäta på faktiska platsen och inte nåt halvgissat. Stötdämparens/fjäderns längd mäts i centrum på densamma när du hissar hjulet en viss mängd. T ex så börjar du 100mm utfjädrat och mäter var 10:e mm infjädring hur mycket fjädern/dämparen kortats och plottar en graf, sen väljer du lutning (MR) i det området som är mest intressant. hissar du på bärarmen så blir det fel, mäter du inte i centrum på fjädern så blir det fel. Givetvis behöver du mäta utan dessa komponenter på plats.

Ledsen om jag skriver dig på näsan nu men jag vet inte hur många gånger jag fått rätta personer som definitivt borde veta bättre, det skiljer idiotmycket på framräknat värde beroende på hur man mäter.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

vikt 1380kg
60/40 bak/fram?
MR 0,7 bak och fram?
Ofjädrad vikt? (fram & bak)
Däck? (R, gat eller vad?)
Egen frekväns 1,5Hz är rätt lågt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
Då försöker jag igen efter lite ny mätning
Vikt 1380
40/60 fram bak
MR 1.1 (samma fram/bak)
Ofjädrad vikt 48(55 bak)
R-däck

Frekvensen var ett antagande från mig. Vill ha en stum bil som går att köra på gatan utan njurbälte

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Check: MR 1,1
Fjäderrörelsen är större än hjulets. Eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
fuling skrev:
Check: MR 1,1
Fjäderrörelsen är större än hjulets. Eller?


Nu mätte jag rörelsen vid fästet till pushrod vs fjäder och då var det så. Jag tolkade Mats kommentar att det var rätt

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

MR är hjulrörelse vs fjäderrörese.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
Okay . Då skulle jag gissa MR 1. Får mäta igen imorgon när jag är i garaget

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Gör som MaZ skriv.
En tabell, en kolumn för hjul och en för fjäder.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19027



Ickad skrev:
fuling skrev:
Check: MR 1,1
Fjäderrörelsen är större än hjulets. Eller?


Nu mätte jag rörelsen vid fästet till pushrod vs fjäder och då var det så. Jag tolkade Mats kommentar att det var rätt


Men för helvete...

HJULET skrev jag ju, inte på nån del av hjulupphängningen. idiotviktigt!!!!1 thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6102



MaZ skrev:
Ickad skrev:
fuling skrev:
Check: MR 1,1
Fjäderrörelsen är större än hjulets. Eller?


Nu mätte jag rörelsen vid fästet till pushrod vs fjäder och då var det så. Jag tolkade Mats kommentar att det var rätt


Men för helvete...

HJULET skrev jag ju, inte på nån del av hjulupphängningen. idiotviktigt!!!!1 thumbs up

... och ska man vara petig så är det hjulets vertikala rörelse i kontaktpunkten med marken som är av intresse.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
MaZ skrev:
Ickad skrev:
fuling skrev:
Check: MR 1,1
Fjäderrörelsen är större än hjulets. Eller?


Nu mätte jag rörelsen vid fästet till pushrod vs fjäder och då var det så. Jag tolkade Mats kommentar att det var rätt


Men för helvete...

HJULET skrev jag ju, inte på nån del av hjulupphängningen. idiotviktigt!!!!1 thumbs up


Har inte lärt mig läsa än

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004
Inlägg: 485


Trådstartare
fuling skrev:
Gör som MaZ skriv.
En tabell, en kolumn för hjul och en för fjäder.


nu så.. Har mätt efter bästa förmåga och kom fram till att MR är så nära 1 att vi kan anta det. (0.975 för att vara exakt)

_________________
Richard Eliasson
Alfa 156 Procar
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Mitt förslag:
Fjäder fram 60 e 70 e 80 e 90N/mm
Bak varje steg +10 mot fram.

60 bana/gata mer mot gata.
90 mer bana utan att vara ski... hård.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
En fjäderfråga
9 besök senaste veckan (760 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande