Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9 besök senaste veckan (760 totalt) |
Hej,
En fråga. Mitt bygge finns i tråd här om ni vill läsa mer men kort är det ett röramschassie med lååånga bärarnas och pushrods. Jag har försökt hitta trådar i ämnet då jag vet att det säkert finns men jag blir inte klok så nu frågar jag.. Jag behöver beställa fjädrar till mina coilovers fakta: Vikt 1380 60/40 viktfördelning(bak/fram Utväxling pushrod 10/7 (10 cm infjädring blir 7 cm i fjädring på coilover) Hur ska jag tänka? Tack på förhand ![]() _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
Jag skulle tittat på vilken hjulkonstant du vill ha och sedan konvertera det.
Tolkar jag din data rätt så för 10cm hjulrörelse så rör sig coilovern 7 cm. Vill du ha 70 N/mm hjulkonstant så bör du ta fjädrar som är 100Nm/mm. Du kan du även kolla på andra likvärdiga bilar med coilovers direkt på länkarmen men då behöver du veta vilken fjäderkonstant de har och vart på länkarmen de är monterade för att få räknat ut hjulkonstanten. Men där runt 70% känns som en rimlig gissning att många bilar ligger på också. Risken är stor att du kommer behöva köpa nya fjädrar senare för att balansera om bilen, men det är alltid bra att utgå ifrån en (kvalificerad) gissning. Däremot kan jag inte rekommendera några värden att utgå ifrån då jag mest håller på med FWD. PS. tack för tipset om SAAB-ledlager till länkarmarna. Håller på att kolla om det kan vara något för mitt bygge också (med ännu längre länkarmar ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Med MR = 0.7 så rör sig fjädern 0.7 gånger av hjulets rörelse, men kraften i fjädern får också jobba med en utväxling på 0.7 så man behöver multiplicera med 0.7 igen. Dvs, som Guson skriver, för att få en hjulkonstant på 70 N/mm så behöver fjärdern vara 70/(0.7^2) ~ 140 N/mm _________________ Johan Lekås |
||||||
Tack för svaren. Jag använde johans eminenta formel
f=(k*MR^2/m)^0,5 / 2 /pi Ska vikten M vara på hjul, axel eller totalt? Blir ju rätt stor skillnad på egenfrikvens vid 140 N/mm :-) 1380 =1,12 Axel = 1,58 Hjul= 2,25 Tänker att jag vill ha runt 1,5 _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
Det är den fjädrade massan du ska peta in i det uttrycket, dvs det som är "ovanför" fjädern. Hörnets vikt minus de ofjädrade komponenterna i form av hjul, broms osv.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Glöm inte att mäta på faktiska platsen och inte nåt halvgissat. Stötdämparens/fjäderns längd mäts i centrum på densamma när du hissar hjulet en viss mängd. T ex så börjar du 100mm utfjädrat och mäter var 10:e mm infjädring hur mycket fjädern/dämparen kortats och plottar en graf, sen väljer du lutning (MR) i det området som är mest intressant. hissar du på bärarmen så blir det fel, mäter du inte i centrum på fjädern så blir det fel. Givetvis behöver du mäta utan dessa komponenter på plats.
Ledsen om jag skriver dig på näsan nu men jag vet inte hur många gånger jag fått rätta personer som definitivt borde veta bättre, det skiljer idiotmycket på framräknat värde beroende på hur man mäter. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Då försöker jag igen efter lite ny mätning
Vikt 1380 40/60 fram bak MR 1.1 (samma fram/bak) Ofjädrad vikt 48(55 bak) R-däck Frekvensen var ett antagande från mig. Vill ha en stum bil som går att köra på gatan utan njurbälte ![]() _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
Nu mätte jag rörelsen vid fästet till pushrod vs fjäder och då var det så. Jag tolkade Mats kommentar att det var rätt ![]() _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
Men för helvete... ![]() HJULET skrev jag ju, inte på nån del av hjulupphängningen. idiotviktigt!!!!1 ![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
... och ska man vara petig så är det hjulets vertikala rörelse i kontaktpunkten med marken som är av intresse. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Har inte lärt mig läsa än ![]() _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
nu så.. Har mätt efter bästa förmåga och kom fram till att MR är så nära 1 att vi kan anta det. (0.975 för att vara exakt) _________________ Richard Eliasson Alfa 156 Procar |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9 besök senaste veckan (760 totalt) |