Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
12 besök senaste veckan (416 totalt) |
Hej Allihopa,
Oskar heter jag och har hängt runt här på forumet i många år men utan att utan att göra särskilt mycket väsen av mig. Hoppas denna trådstart ska vara ok i denna forumsdel. Har byggt/skruvat lite med bilar tidigare men då har det oftast varit lite enklare saker. Det största är väl att byta kaross på en rambyggd bil. Jag skulle vilja lära mig mer kring det här med att bygga bil på riktigt och har ett bra utgångsobjekt stående hemma i garaget idag. Har alltid varit svag för Audi, och speciellt 80- och 90-talsmodeller. Har en ganska sliten coupe quattro som skulle må bra av en uppfräschning så varför inte använda denna som projektbil? Det jag skulle vilja åstadkomma är en bil för track-days men som även går att använda för att rulla ner på stan och äta glass med, därför vill jag också att den ska registreras, förslagsvis som ombyggt fordon (själva processen för detta har jag redan gått igenom på förra bygget så den biten känns som att jag har ok koll på). Min tanke med bygget är att jag ska börja med chassit för att sedan komplettera med en lämplig drivlina vartefter bygget fortskrider för att hålla nere investeringskostnaden ifall bygget stannar av. När det kommer till chassit så skulle jag vilja uppgradera väghållning samt göra plats för modernare motor och växellåda. Då delar till gamla audis blir allt svårare att hitta och att priserna blir därefter så skulle jag vilja undersöka möjligheten att montera lite modernare hjulupphängningar. Har gått över Audis modellutbud och hittat några intressanta lösningar som kommer bli mer eller mindre svåra att få på plats men jag tänker mig följande: Audis lösning med dubbla a-armar som kom på b5 verkar populär (hos Audi) och skulle säkerligen bidra med ett lyft för väghållningen på en coupe från 95. Infästningspunkterna för framvagnsbryggan har helt andra fästpunkter än b3:ans så här krävs ett ordentligt jobb för att få allt på plats. Bakvagnen som kom på b4 har samma problem men efter att ha kollat runt på lite olika modeller har jag kommit fram till att a6 c5 har en ganska trevlig bakvagn med dubbla a-armar fästa direkt i bryggan samt "coilovers" bak istället för separata fjädrar. Denna bakvagn finns ju även i aluminium på s6 samt rs6 vilket också har sina fördelar. A6 c5 har ju även samma typ av hjulupphängning fram som sitter på a4 b5 men med aluminium-upprights. Nackdelen är väl bredden. Om jag hittat rätt information på nätet så är c5:an 13cm bredare fram och 15cm bredare bak vilket kan komma att skapa problem om man vill hålla utsidan från alltför extrema widebody-kit men det går säkert att lösa med en diskret breddning likt den gamla "Avesta-breddningen" som var populär på e30 förr i tiden. Nu har jag presenterat lite tankar om bilen men det som egentligen gör att jag skapar denna tråden är mer generella frågor innan jag sätter igång. När man gör en så pass omfattande ombyggnad som denna så sätter det ju självklart krav på toleranser. Finns det några generella krav man bör hålla sig inom när det kommer till toleranser på infästningspunkter för hjulupphängning? Ni som har erfarenhet av liknande projekt, vad har ni använt för mätutrustning? Finns det några specifika mätinstrument som ni varmt rekommenderar att införskaffa eller klarar man sig med en krysslaser, lite stålskalor, skjutmått etc? Har i dagsläget inte tillgång till någon billyft men har ni några andra tips för att få upp bilen i våg med tillräcklig tolerans? Pallbockar har ju (oftast) inte särskilt mycket finjustering. Till sist, några avslutande ord. Tanken med detta projekt är att hålla en låg budget och låta det tar den tid det tar. Är för tillfället mer intresserad av att lära mig själva byggprocessen, teorin bakom väghållning, hjulvinklar etc än att komma ut och köra bana med bilen. Har ni tips på andra vägar att gå, t.ex. andra mer lämpliga donatorer för hjulupphängningar etc. så tar jag gärna emot dessa med. Enda egentliga önskemålen jag har är att bygga på audin, behålla fyrhjulsdrift, kunna regga som ombyggt fordon och hålla budgeten rimligt låg (iaf. till en början). Ser fram emot att höra era tankar och idéer kring bilbyggande! Väl mött //Oskar _________________ Oskar Hallberg |
Du skulle kunna diskutera med sin SFRO besiktningsman lite kring kortning av framvagnsbrygga och vad som är möjligt där inom "ombyggt fordon" och när det vandrar över till amatörbyggt.
Skulle nog vara möjligt att få till en brygga som är mer lämpad för din karossbredd men som använder t ex C5ans bärarmar och uprights. Samma kan vara möjligt bak. Kan du konstruera egna bryggor för infästningspunkter kan du också sätta bärarmarna "högre" i karossen för att bibehålla rätt vinklar på dom med sänkt bil (om det behövs). Du kan också ge dig själv mer plats för exempelvis oljetråg fram och avgassystem bak. Värt att tänka på när du sätter bredd på fram/bakvagn är tillgängliga drivaxlar. Finns en uppsjö av mått och det kan vara klokt att välja en storlek som finns på "hyllan" ![]() Vad jag noterat att de flesta som åker Audi Quattro på bana gör är att dom ökar castern ganska mycket. Ha med det i åtanken när du bygger framvagnen. Låser du nedre ledpunkt och ökar castern därifrån så kommer hjulet hamna långt bak i hjulhuset. Så grubbla lite kring önskad caster och vilket justerområde du vill ha (exempelvis mellan 6 och 12 grader eller nått, ta i så fall 9 grader kanske som grund och se till att hjulen är centriskt i skärmen där). Sen går det hämta hem ganska mycket med "rätt" fälgar. Väljer du fälgar med kanske ET40-50 får du både bra förutsättningar för låg scrub men kan också tillåta att anliggningsytan för fälgen kommer längre ut. Som jämförelse på en 8" fälg med ET50 så bygger fälgen 50mm ish från skivan och ut. Med ET20 bygger den 80mm. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Intressant tanke! Skulle man välja att korta bryggorna och kanske man kan flytta infästningspunkterna och på så vis komma undan med att använda original infästningspunkter för subframesen i karosen. Med lite kluriga jiggar kanske man till och med kan tillverka en fixtur för en framtida rörsubframe och ytterligare frigång för drivlinan.
Audi brukar ju gilla att återanvända delar hit och dit så bör kunna gå att använda sig av b4/b5-drivaxlar för att få den något smalare. Tack för tipset med Castern! Ska läsa på lite om vilka hjulvinklar som verkar fungera för alla så att jag har det i åtanke vid placering nedre leden. _________________ Oskar Hallberg |
Av erfarenhet vet jag att det finns flera längder på B5 axlarna. Det skiljer inte jätte mycke mot b6 heller.
Hitta en som är lagom är nog inget problem men som sagt bra att ha bestämt sig innan så man inte vill ha en som är 530mm men det finns bara 520 eller 540.. En annan sak att fundera på är ju om du ska flytta bak motorn så mycke de går. 7 grader vill jag minnas jag läst att drivaxlarna kan vara vinklade innan det börjar Korta livslängden rejält. En sån flytt gör ju att axeln behöver vara längre med. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
Får undersöka lite vad som finns och se om jag hittar någon lämplig längd, man vill ju ha något som är lätt att ersätta tänker jag så ju nyare desto bättre kanske.
Tanken är att flytta bak drivlinan så långt man vågar. funderat på att använda en 0A3-låda om jag kan hitta en med t3-diffen till ett vettigt pris. Har för mig att jag läste någonstans att Allroad-drivknutarna skulle tåla mer vinkel är dom "vanliga". Har dock ingen aning om det faktiskt är så eller om det bara är en myt men något jag får undersöka iaf. _________________ Oskar Hallberg |
Ur besiktningsperspektiv så är kortning av framvagnsbalk (eller bakvagnsbalk) i sig inget som direkt påverkar om det klassas som ombyggt fordon eller amatörbyggt. Det är mer hur helheten av andra större ändringar i stommen påverkar om man fortfarande känner igen grundkonstruktionen eller inte.
Angående toleranser så är vårt generella råd inom SFRO på kryssmätning av ram/chassi att mer än 5 mm avvikelse är "för mycket", 2 mm anses som "bra". Det blir ju inte exakt samma när det gäller infästningar för hjuklupphängningar osv. men en bra hjälp är att få tag på en måttskiss för krocklagning av bilen man bygger på. Den har oftast toleranser angivna (och dessutom punkter att mäta mot). Jag har besökt byggare med justerbara pallbockar, en del köpta och en del hemgjorda konstruktioner med en kraftig skruv/mutter på en vanlig pallbocks "platta". Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
12 besök senaste veckan (416 totalt) |