Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 29 besök senaste veckan (2658 totalt) |
Jag återkommer lite längre ner...
Nja... Upptakten till hela säsongen har präglats av stress. Jag var egentligen klar i god tid innan sprintpremiären men när jag skulle provköra havererade ett hjullager och någon tidigare ägare hade skruvat sönder justeringen till handbromsen. Jag hade slut på tid och fick bita i det sura äpplet och lämna in bilen till Mazda (till våldsamt överpris). Handbromsen gick inte att lösa utan jag fick beställa nya bromsok och ta en ombesiktning. När jag gjorde hjulinställningen fick vi inte till tillräckligt med camber och en plågad Peter vädjade till mig att byta spindellederna. Så jag har bytt båda bromsoken bak, undre länkarmar och spindelleder fram, bytt växelspak och gjort en hjulinställning på typ några timmar, genomsvettig. När jag sedan landade in på Falkenberg och körde första stinten tog hjulen fortfarande i skärmarna. Det är plåtkanten där skärmen möter stötfångaren som är problemet. ![]() Men en liten paus i allt det sura gnället. Jag vill också vara med och hylla de som ställer upp och ordnar körningarna med SVKG. Bara trevliga människor som gör allt de kan för att andra ska ha roligt. Det finns en person till som förtjänar ett omnämnande i detta. Peter Björk på Autoexperten (eller AB Olssons bilverkstad) i Borås. Vad sägs om han gjorde om hjulinställningen gratis efter mitt panikbyte av spindelleder. Eller att han samtidigt i smyg kollade lufttrycket i mina däck vilket jag fick reda på först på Falkenberg. Han var där själv och körde. Och när hjulen skrapade i skärmkanterna var han först fram och hjälpte till och knackade plåt. ![]() ![]() Men med den stressiga uppladdningen, problem med hjul som skrapade i och en bil som låter annorlunda varje gång jag har kört den så borde jag kanske tagit det lugnt och istället försökt lära känna bilen. Istället spillde stressen över på körningen vilket visserligen gav en 55,6 på andra stinten. Då var skärmkanterna masserade och det skrapade inte i så mycket längre så det var väl första riktiga stinten med bilen överhuvud taget. Bilen är helt grym att köra och greppet är helt underbart. Men att utforska gränsen för greppet är ju smartare att göra på konbana och i efterhand borde jag kanske skippat tidtagningen helt. Jag har en fundering på att uppgradera bromsbeläggen också men först ska jag kolla hur mycket de har slitits. På tredje stinten skulle jag köra ihop med Christian och Janne, film från det finns nog i respektive tråd. Från mitt perspektiv såg det ut så här. ![]() ![]() ![]() Inga skador på person eller egendom mer än rödflagg. Jag körde hem och tappade grus långt ut på E6'an. _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Har du koll på om det finns lock/adapter till den bromsluftaren som passa MX-5 NBFL? Fanns ju ingen tid att fråga på Falkenberg... _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Jag var inte riktigt mottaglig för att komma ihåg vad du sa vid det tillfället, jag var mer bekymrad över grus bakom bromssköldarna. Jag vet att jag tänkte att det lät smart och genomtänkt men om du har lust att upprepa det skulle jag uppskatta det. ![]() ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Tror att det är mer eller mindre standard på det locket, för jag köpte bongen från fultema och den passade från start tror detsamma gällde för Johan S.... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
![]() Vi såg allt hur hornen växte... ![]() ![]() ![]() ![]() Lite justering av framskärmarna till - och personligen hade jag nog övervägt åtminstone typ DS2500-belägg - så är du hemma! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||||
Köpte samma på hovleverantören men det passar inte ens nästan. Väldigt stort lock på min Miata. Kollade din tråd om Wilma och du hade svart lock och jag har gult??? ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Beläggen funkar till konbana men nästa gång på bana får det bli något annat. Mycket som krockar i år igen så det ser faktiskt ut som att höstrusket är enda tillfället för bana som finns kvar. Mycket tid till dess men kombinationen XP10/XP8 är många nöjda med. _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
och jag köpte bongen till Bengt S, satt och trampade med Vilma.... /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Kommer knappt ihåg själv... ![]() Men jag tror det vara något i stil med att jag tycker du ska titta på antingen Insta360 AcePro eller DJI Action 4 om du är på jakt efter ny kamera. I de recensioner på YouTube jag sett verkar GoPro fortfarande vara väldigt opålitliga. De överhettar och stänger av sig eller "glömmer" att spara klippen på minneskortet. Eller missar att få med ljudet. För min del tröttnade jag på att jag inte fick med mig allt material från en dags körning hem utan tvingades göra film av det som råkade vara användbart. Använder min gamla GoPro ibland som bakåtriktad kamera men knappt det duger den till. Sedan finns det såklart GoPro's som verkar funka bra men vi är alltför många som gett upp, bytt märke och blivit mer nöjda än tidigare. Både AcePro och Action har uppdaterats (med de fantasifulla namnen AcePro 2 och Action 5) vilket sänkt priset på de utgående modellerna. De är väldigt lika i prestanda, precis som motsvarande GoPro, och du blir nog nöjd oavsett vad du väljer. Jag är väldigt förtjust i min AcePro. Tycker den är lättanvänd och levererar bra bildkvalitet. Har använt den till både filma karting, skidåkning, snorklig och dykning med bra resultat. Även en del timelaps när jag skruvat E36 cab. Finns mycket tillbehör och gamla GoPro-fästen funkar även på AcePro. Är riktigt förtjust i mina filter för att kunna köra med längre slutartider även i dagsljus. Ökar fartkänslan och blir mycket snyggt! Hojåkare använder ofta 360-graderskamerorna. Då kan man när man redigerara bestämma vad man vill visa. Lite svårare kanske att få till inne i en bil men prova gärna och sätt en ny standard för hur onboardfilmer ska se ut! ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
_________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Konflikten mellan skärmkanter och hjul fortsatte på Falkenberg, så kan vi inte ha det. Det förstör körupplevelsen och däcken. Nästa vecka är det konbana och då vill jag bara fokusera på att köra och inte bli störd av problem. Det var helt enkelt dags att prata allvar, räkna till tre och gräva djupt i verktygslådan med övertalningsinstrument.
![]() Roterande fil, skärmvals och hammare. Nu hoppas jag att det funkar men vi får se på tisdag. Efter det tvättade jag av dammet och tog en runda på kurviga småvägar för att bara känna in bilen. ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
Underbart!
Tips från en som gjort det är att kladda på lite extra med rostskydd osv. av valfri sort eftersom lacken har en benägenhet att spricka lite vid denna typ av övertalning. ses på tisdag! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Japp, det har gått hårt åt lacken. Som tur är endast där det inte syns. Om allt lirar på tisdag är planen att spreja dit lite färg. Bekvämt när hovleverantören har min färgkod på sprejburk. ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
![]() Äsch, nu har du haft chansen i tre dagar att summera senaste sprinten, men eftersom du inte gjort det så bidrar jag med en bild från Sprint #3 som är helt i linje med banan vi andra körde... Men vilken körde du? ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Det är ändå hyggligt att inte påpeka hur lång tid jag har haft på mig att summera sprint 2... ![]() Vi börjar med sprint 2. Det kändes som årets första sommardag. 44 bilar på plats, sol och jag gick runt i t-shirt och snackade. Jag kom riktigt sent och fick köra en trippelstint direkt för att komma ikapp de andra. Jag förväntar mig ingen specialbehandling när jag kommer sent men arrangörerna försöker verkligen allt de kan för att det ska bli rättvist och så bra som möjligt. Efter det försökte jag mig på att taktiskt vänta ut att folk skulle droppa av och så skulle jag ta mina rundor på slutet. Men vädret var nog för bra, för många roliga bilar att kolla på, för mycket trevligt folk att prata med. Jag vet inte men när klockan började närma sig stängning var det fortfarande fullt. Hur som helst fick jag fortsätta köra dubbelstinter tack vare arrangörerna. Ivrigt påhejad av Christian kapade jag två sekunder mot sprint 1 och fick till en 82,xx innan jag styrde hemåt kl. 20.40. Sprinten ska egentligen sluta kl. 20... Det visade sig att främst höger framhjul fortfarande tog i någonstans. Något som är tillräckligt vasst/hårt för att skära i däcket. Det hindrade mig inte från att få till (i mitt tycke) den bästa snurren av alla den dagen. ![]() Tackar hovfotografen Johan för bildserien. ![]() Blandningen av bilar som passar på konbana är total: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Till sprint 3 hade man kunnat tänka sig att jag hade gjort något aktivt åt höger framskärm men jag valde istället att se om det löste sig av sig själv om jag lät bilen stå i garaget. Tanken på sprint 3 var att försöka lära känna bilen mer, hitta tid och utveckla körningen. Jag upplever bilen som väl överstyrd överallt. Denna gången kändes det som färre deltagare men tydligen var det bara resultatet av väldigt snygg organisation av startordningen. Polsk riksdag på sprint 2 hade i ett trollslag förvandlats till Preussisk precision. Jag fick till flera 82,xx tider så mer konsekvent denna gången. För att få lite tips tvingade jag in Fredrik i bilen på medåkning. Första rundan körde jag som jag ville och sedan fick jag lite tips som jag testade runda 2. På väg in i mål skriker Fredrik "Gasa!" samtidigt som jag tänker att "En dutt på bromsen hade nog varit bra." Jag valde att gasa och fick (i mitt tycke) till den mest spektakulära målgången på sprint 3. ![]() Sedan körde jag några rundor till för att känna in att köra på trean på fler ställen. Det innebär lite fler växlingar och min shortshifter visade sig vara riktigt trevlig och hjälpsam. På plats och när jag kollar resultatlistan tror jag att en eller två tider har försvunnit. Jag har 7 registrerade rundor men tror att jag körde 9. Det har ingen betydelse för resultatet men då körde jag mer på trean så det hade varit kul som jämförelse. Nästa gång vill jag skicka ut Fredrik själv för att se potentialen i bilen som den står nu. Tog bara en bild på en ny deltagare, bilen var helt enkelt för ball för att låta bli: ![]() Dodge Dart -69 om jag har koll på hur sidomarkeringarna ska se ut. Det är fruktansvärt kort om tid till Bankalaset på Kinnekulle på söndag så igår tog jag fram roterande fil och skärmvals (igen...). Nu återstår att se om det räcker. ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 29 besök senaste veckan (2658 totalt) |