Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 14 besök senaste veckan (16310 totalt) |
Bygger inte så mycket just nu håller på och hamstrar delar har en m73 jag tänkte knö ner i en E87 får se om det blir plats över till turbo :P håller till i Nygård (Lilla Edet) _________________ Daniel Redenius |
||||
Borde väl funka, får folk ner de i en e30 så skall väl e87 gå.
Kul med m73 turbo i ett så pass "lätt" och modern kaross. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Någon annan tok som bygger M70ish i närheten? Alltid kul att få inspiration om de finns någon tråd eller något.
Hej! Ett tips till alla M73 stollar! KM Cams i Norge har trevliga kamaxlar till M73, lite vassare än Dr shrick och Dbilas. in ut. duration 280 280 grader lyft 12 12 mm Lobe sep. 111 111 grader lyft vid TDC 1,5 1,5 mm De passar utan modifikation. Jag har dessa i min projektmotor. Jag har också tagit fram insug för separata spjäll från Suzuki mc. Finns intresse kan jag tillverka fler. ![]() ![]() _________________ Mats Hemmingsson |
||||
Det ser riktigt trevligt ut vilka suzuki MC spjäll är det?
Skulle helt klart fundera över en uppsättning bara för att ha på hyllan, jag har ju en till v12 som man måste göra något med och en arg kam och separata spjäll är lite av en dröm som jag avskrev för några år sedan då jag tyckte de var lite dyrt...turbo skulle ju bli enkelt och billigt ![]() ![]() ![]() ![]() Vet du vad norrmännen tar för omslipning av kammarna såg inget pris? _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
De är 3D printade av kofiberarmerad högtemp nylon. Samma material som bl.a Mclaren använder sig av till sina insug. Spjällen jag använder är från Suzuki GSXR 750 K1. De tillsammans med denna kam, Supertech 43 mm insugsventil, aningen masserade kanaler, KM kamaxlar, lättade "vippor", mm. Superlätt skelett svänghjul, 7,25" Tilton tvåskivig koppling mm. ger en rappare och elakare motor, nu ska jag göra headers och koppla de till en Ferrari 360 Ljuddämpare jag köpt. Headers för ljudet och utseende. De ger ingen effekt eftersom avgasportarna är så usla..... Jag betalade ca 6500:- för några år sedan. V 12or kan man inte ha nog många av.... Jag har 3, förutom den som sitter i min 850 ![]() _________________ Mats Hemmingsson |
||||
Låter som det kan bli kul i något lite mer race inspirerat vilken bil skall motorn ner i? Vågar du öka på varven lite också eller? Verkar vara lite kontrovers kring hur mycket motorerna klarar.
Helt rätt ![]() _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Låter som det kan bli kul i något lite mer race inspirerat vilken bil skall motorn ner i?
Den ska ner i ett mittmotorbygge, parad med 6 vxl Audi 01E låda från 2,5 Tdi Vågar du öka på varven lite också eller? Verkar vara lite kontrovers kring hur mycket motorerna klarar. Jag tänkte sikta på 7-7500. Enligt vad jag erfar så är det väl mest kamdrivningen som inte riktigt hängt med? Eller? Det bästa om man vill varva är väl att göra en hybrid med M70 vev (kortare slag) andra stakar, och kolvar. M73 el M70 block och M73 toppar som har rullvippor. Den tokiga Norsken som turboladdar och plockar ut 1374 hästar, hur mycket varvar han? Det finns en driftbil från Polen med V12a och det låter som att han varvar rejält. Dock vet jag inte vad/om de gjort något med motorn. _________________ Mats Hemmingsson |
||||
Finns lite info från powerplant racing som byggde några vassa sugmotorer men det är oklart hur hållbart det var. http://web.archive.org/web/202312041
RallyFinnen som näms på sida 1 av denna tråden körde 6800 utan uppgraderingar tror jag på sin turbo bil, så det håller de iaf. för. Mycket handlar väl om det skall hålla 1000/5000/10000/20000 mil och entusiastbilar körs ju sällan några våldsamma mängder mil. Själv med dubbelturbo så finns det nog inte mycket poäng att gå över orginal varv. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Så nu när vintern är över kommer de vanliga funderingarna, varför har jag bara jobbat och inte mekat bil under vintern?
Ja nu är det dags iaf. Har monterat lite spolar gömda i gamla databox lådan och säkringscentralen är tanken. På höger sidan blev det finfint men på vänstersidan så blev det lite trubbel får nog ta av grenröret för att få dit tändkablarna. ![]() ![]() ![]() ![]() Sedan nu i veckan blev det att hjälpa farsan lite med besiktningsfix på hans gamla kärra. Förvårnansvärt hur lång tid lite svetsning av avgassystem, fixa strålkastare och ett oljebyte kan ta med lite blandat strul. Sedan blir det till att fixa z4'an som nog förtjänar en storservice med remmar, oljebyte och byte av fönsterhissen på vänstersidan. ![]() ![]() ![]() Men lite händer på 850 fronten också fått till ett inte så vackert rör mellan turbo och intercooler platsen tillåter inga trevliga vinklar samtidigt väldigt trevligt med några kompakta komponenter i ett motorrum som börjar kännas fullmatat. Där några saker fortfarande skall monteras. ![]() ![]() På att göra listan närmaste veckorna är. 1: Få tändkablar på plats. 2: Pre-load på kardan som jag glömde vid monteringen. 3: Insugs rören klara 75% klart på vänstersidan. 4: Pedalställ på plats. 5: Gasvajer på plats. Låter inte omöjligt. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
Du har ju bra recept där. Skulle gärna haft turbo i min 850...
Du (eller någon som läser) råkar inte ha koniska ventilfjädrar och retainers från sena M73 att sälja, ev bara retainers. Det skall tydligen vara samma på M43. Även M52 har tydligen en retainer med liten diameter. Eller om du vet någon som har liggande. _________________ Mats Hemmingsson |
||||
Som vanligt på våren blir det lite annat än huvudprojektet som pillas på nu senast lite coils på en av brödernas vrålåk.
![]() Men lite nytta gör man ju på turbo projektet också, ingen anning om vad jag sysslar med egentligen men pedalstället är på plats skall förstärkas lite, konsolen målas men det ser nästan ut som det skulle kunna funka. ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 14 besök senaste veckan (16310 totalt) |