Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
<<   1, 2, 3, 4, 5
174 besök senaste veckan (17272 totalt)
kottte
Göta
Här sen Okt 2007
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Re:

christian svensson skrev:
kottte skrev:
Riktigt kul med ett till M70(3) projekt till i trakterna och en projekttråd som lever


Någon annan tok som bygger M70ish i närheten? Alltid kul att få inspiration om de finns någon tråd eller något.

Lever vete fan blir lite av sprintar då och då med dötid mellan men nu blir det nog lite fart ett par månader.


Bygger inte så mycket just nu håller på och hamstrar delar har en m73 jag tänkte knö ner i en E87 får se om det blir plats över till turbo :P
håller till i Nygård (Lilla Edet)

_________________
Daniel Redenius
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 105


Trådstartare
Borde väl funka, får folk ner de i en e30 så skall väl e87 gå.

Kul med m73 turbo i ett så pass "lätt" och modern kaross.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Deepforest
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 65



Någon annan tok som bygger M70ish i närheten? Alltid kul att få inspiration om de finns någon tråd eller något.

Hej!
Ett tips till alla M73 stollar! KM Cams i Norge har trevliga kamaxlar till M73, lite vassare än Dr shrick och Dbilas.
in ut.
duration 280 280 grader
lyft 12 12 mm
Lobe sep. 111 111 grader
lyft vid TDC 1,5 1,5 mm
De passar utan modifikation.

Jag har dessa i min projektmotor.
Jag har också tagit fram insug för separata spjäll från Suzuki mc.
Finns intresse kan jag tillverka fler.



_________________
Mats Hemmingsson
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 105


Trådstartare
Det ser riktigt trevligt ut vilka suzuki MC spjäll är det?

Skulle helt klart fundera över en uppsättning bara för att ha på hyllan, jag har ju en till v12 som man måste göra något med och en arg kam och separata spjäll är lite av en dröm som jag avskrev för några år sedan då jag tyckte de var lite dyrt...turbo skulle ju bli enkelt och billigt

Vet du vad norrmännen tar för omslipning av kammarna såg inget pris?

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Deepforest
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 65



Re:

christian svensson skrev:
Det ser riktigt trevligt ut vilka suzuki MC spjäll är det?

Skulle helt klart fundera över en uppsättning bara för att ha på hyllan, jag har ju en till v12 som man måste göra något med och en arg kam och separata spjäll är lite av en dröm som jag avskrev för några år sedan då jag tyckte de var lite dyrt...turbo skulle ju bli enkelt och billigt

Vet du vad norrmännen tar för omslipning av kammarna såg inget pris?


De är 3D printade av kofiberarmerad högtemp nylon. Samma material som bl.a Mclaren använder sig av till sina insug. Spjällen jag använder är från Suzuki GSXR 750 K1. De tillsammans med denna kam, Supertech 43 mm insugsventil, aningen masserade kanaler, KM kamaxlar, lättade "vippor", mm. Superlätt skelett svänghjul, 7,25" Tilton tvåskivig koppling mm. ger en rappare och elakare motor, nu ska jag göra headers och koppla de till en Ferrari 360 Ljuddämpare jag köpt. Headers för ljudet och utseende. De ger ingen effekt eftersom avgasportarna är så usla.....
Jag betalade ca 6500:- för några år sedan.
V 12or kan man inte ha nog många av.... Jag har 3, förutom den som sitter i min 850

_________________
Mats Hemmingsson
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 105


Trådstartare
Re:

Deepforest skrev:
De är 3D printade av kofiberarmerad högtemp nylon. Samma material som bl.a Mclaren använder sig av till sina insug. Spjällen jag använder är från Suzuki GSXR 750 K1. De tillsammans med denna kam, Supertech 43 mm insugsventil, aningen masserade kanaler, KM kamaxlar, lättade "vippor", mm. Superlätt skelett svänghjul, 7,25" Tilton tvåskivig koppling mm. ger en rappare och elakare motor, nu ska jag göra headers och koppla de till en Ferrari 360 Ljuddämpare jag köpt. Headers för ljudet och utseende. De ger ingen effekt eftersom avgasportarna är så usla.....


Låter som det kan bli kul i något lite mer race inspirerat vilken bil skall motorn ner i?

Vågar du öka på varven lite också eller? Verkar vara lite kontrovers kring hur mycket motorerna klarar.

Deepforest skrev:
V 12or kan man inte ha nog många av.... Jag har 3, förutom den som sitter i min 850


Helt rätt thumbs up

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Deepforest
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 65



Re:

Låter som det kan bli kul i något lite mer race inspirerat vilken bil skall motorn ner i?

Den ska ner i ett mittmotorbygge, parad med 6 vxl Audi 01E låda från 2,5 Tdi

Vågar du öka på varven lite också eller? Verkar vara lite kontrovers kring hur mycket motorerna klarar.

Jag tänkte sikta på 7-7500. Enligt vad jag erfar så är det väl mest kamdrivningen som inte riktigt hängt med? Eller?
Det bästa om man vill varva är väl att göra en hybrid med M70 vev (kortare slag) andra stakar, och kolvar. M73 el M70 block och M73 toppar som har rullvippor.
Den tokiga Norsken som turboladdar och plockar ut 1374 hästar, hur mycket varvar han?
Det finns en driftbil från Polen med V12a och det låter som att han varvar rejält. Dock vet jag inte vad/om de gjort något med motorn.

_________________
Mats Hemmingsson
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 105


Trådstartare
Finns lite info från powerplant racing som byggde några vassa sugmotorer men det är oklart hur hållbart det var. http://web.archive.org/web/20231204133935/http://racingpowerplant.com/ . . . . verkar ha varvat up till 7500 med hel byggda motorer.

RallyFinnen som näms på sida 1 av denna tråden körde 6800 utan uppgraderingar tror jag på sin turbo bil, så det håller de iaf. för.

Mycket handlar väl om det skall hålla 1000/5000/10000/20000 mil och entusiastbilar körs ju sällan några våldsamma mängder mil.

Själv med dubbelturbo så finns det nog inte mycket poäng att gå över orginal varv.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 105


Trådstartare
Så nu när vintern är över kommer de vanliga funderingarna, varför har jag bara jobbat och inte mekat bil under vintern?

Ja nu är det dags iaf.

Har monterat lite spolar gömda i gamla databox lådan och säkringscentralen är tanken. På höger sidan blev det finfint men på vänstersidan så blev det lite trubbel får nog ta av grenröret för att få dit tändkablarna.






Sedan nu i veckan blev det att hjälpa farsan lite med besiktningsfix på hans gamla kärra. Förvårnansvärt hur lång tid lite svetsning av avgassystem, fixa strålkastare och ett oljebyte kan ta med lite blandat strul. Sedan blir det till att fixa z4'an som nog förtjänar en storservice med remmar, oljebyte och byte av fönsterhissen på vänstersidan.





Men lite händer på 850 fronten också fått till ett inte så vackert rör mellan turbo och intercooler platsen tillåter inga trevliga vinklar samtidigt väldigt trevligt med några kompakta komponenter i ett motorrum som börjar kännas fullmatat. Där några saker fortfarande skall monteras.




På att göra listan närmaste veckorna är.
1: Få tändkablar på plats.
2: Pre-load på kardan som jag glömde vid monteringen.
3: Insugs rören klara 75% klart på vänstersidan.
4: Pedalställ på plats.
5: Gasvajer på plats.

Låter inte omöjligt.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Deepforest
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 65



Fråga?

Du har ju bra recept där. Skulle gärna haft turbo i min 850...
Du (eller någon som läser) råkar inte ha koniska ventilfjädrar och retainers från sena M73 att sälja, ev bara retainers. Det skall tydligen vara samma på M43.
Även M52 har tydligen en retainer med liten diameter.
Eller om du vet någon som har liggande.

_________________
Mats Hemmingsson
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 105


Trådstartare
Nope har lite blandat till tidiga m70, men inget extra till M73an.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 105


Trådstartare
Som vanligt på våren blir det lite annat än huvudprojektet som pillas på nu senast lite coils på en av brödernas vrålåk.



Men lite nytta gör man ju på turbo projektet också, ingen anning om vad jag sysslar med egentligen men pedalstället är på plats skall förstärkas lite, konsolen målas men det ser nästan ut som det skulle kunna funka.




_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 105


Trådstartare
Oj det var länge sedan man uppdaterade här, delvis för att det gått långsamt i år.

Men pedalstället är fungerande även om det behöver ett eller två stag till för att inte flexa vid full broms, något som inte var solklart innan man kunde bromsa

Bromsarna funkar även om bromsbalansen är oklar, men hade troligen lite för mycket bromsverkan bak innan vi justerade vilket gjorde luftningen skum för folk som är vana vid tråkiga/fungerande orginal system.

Gasreglaget fungerar även om fördelningslådan kanske inte är så estetiskt tilltalande men den försvinner snart bakom inredningen.

Jobben som skulle vara klara i somras är nu typ klara + lite påbörjad styrsystems el med ett maxxecu som flyttat in i baksätet.

Nästa steg är testa startmotorn och se om flytten av startmotor från vänster till höger sida funkar bra nog, om inte så är det motor ur igen men om det funkar är det förvånansvärt få saker som hindrar en uppstart lite klämmor och rör, lite montering av grenrör igen, några olje slangar och lite mer el. Samt att lyckas lufta kopplingen...den jävla grunkan bara vägrar men det går nog att lösa.





_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Deepforest
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 65



Lufta koppling.

Har du provat att "trycka" bromsvätska baklänges?
Jag har en oljekanna med pump som jag använder när det är svårt att lufta. Funkar utmärkt.

_________________
Mats Hemmingsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3014



Är det som ser ut som ljuddämpare på insugsröret vattenburna laddluftkylare? Ser lite udda ut på bild

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 105


Trådstartare
Re: Lufta koppling.

Deepforest skrev:
Har du provat att "trycka" bromsvätska baklänges?
Jag har en oljekanna med pump som jag använder när det är svårt att lufta. Funkar utmärkt.


Blev det som löste det till slut. Burk som trycksattes med lite tryckluft. Nu funkar det nog även om det är lite oklart om all luft kom ur.




Ljuddämparna på insugsrören är vattenburna laddluftkyl japp

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
<<   1, 2, 3, 4, 5
174 besök senaste veckan (17272 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande