Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9 besök senaste veckan (416 totalt) |
Hej!
Jag håller på och byter drivlina i min bil. Fordbakvagn med Nissan drivlina. Håller på med kardanen nu. Från början räknade jag med att få korta kardanen och tillverka en adapter mellan diffen och kardanen. Men Nissankardanen passar löjligt bra längdmässigt. För bra. Minst jobb är att gifta ihop Nissankardanen med en Sierrakardan om det är möjligt. Så jag slog isär knutkorset på vad jag tror är en kardan till en Sierra med Typ9 låda. ![]() Och här är då tilltänkta kardan som jag har planerat att använda mig av. ![]() ![]() Nissanknuten uppe och Sierran nere. Nissankorset är 80mm tvärs över. Fordkorset är 75mm. Tapparna är 20mm på båda korsen. "Hattarna" är 28mm på Nissankorset och 27mm på fordkorset. Min plan är alltså att köpa ett fordkors och tillverka en hybridknut med 28mm hattar på kardansidan och 27mm hattar mot fordflänsen. Kan man göra så eller kommer det inte att funka. Har skitdålig koll på kardaner. Eller kommer jag att tillverka 1.4 meter vibrator om jag gör på det här sättet? Spar massor med jobb om jag kan få ihop det såhär. ![]() Tack på förhand // Jimmy _________________ Jimmy Sjöström |
||
Hansen racing har konverteringskors, kanske finns det något som passar: https://www.hansenracing.se/c/knutko
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Tack för tipset! Fanns inte i min storlek men det finns ju uppenbarligen kors med olika storlekar på samma knut så jag är inte helt ute och cyklar. Då kan jag nog få ihop det som planerat. Gäller bara att hitta rätt grejer. _________________ Jimmy Sjöström |
||
Det går som sagt fint (oftast) att använda konverteringskors men kardaner med nitade koppar är ju lite jobbigare att pilla med.
Hur mycket skiljer flänsarna? Ibland är det enklare att borra om en bultdelning på en av flänsarna om det går att få en svarvad styrning som centrerar dem. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Ja det är synd att dom inte sitter med låsringar original. Fordmönstret är smalare så finns ingenstans att göra en ny hålbild på Nissandelen. Hamnar innanför befintlig hålbild. Dessutom så är det ju hål i fordflänsen för pinjongbulten. Det finns inte på Nissanflänsen. Det måste nog bli en variant av konverteringskors. Grejer är påväg hem så jag hoppas det löser sig. Tyvärr inget färdigt kors utan får bygga ihop av två olika. _________________ Jimmy Sjöström |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
9 besök senaste veckan (416 totalt) |