Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NBFL 2001, Sprint 2
<<   1, 2
116 besök senaste veckan (2181 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Kul att du fick ihop bilen i tid! thumbs up
Ses i morgon!

NS: 38 varv
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Bra jobbat Anders! Fint att du slipper däck mot skärmen imorgon! Vi syns där!

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Bra jobbat!!

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Johan Samson skrev:
Vad har du att säga till ditt försvar?

Jag återkommer lite längre ner...

Christian Jansson skrev:
Bra jobbat Anders! Fint att du slipper däck mot skärmen imorgon! Vi syns där!

Nja...

Upptakten till hela säsongen har präglats av stress. Jag var egentligen klar i god tid innan sprintpremiären men när jag skulle provköra havererade ett hjullager och någon tidigare ägare hade skruvat sönder justeringen till handbromsen. Jag hade slut på tid och fick bita i det sura äpplet och lämna in bilen till Mazda (till våldsamt överpris). Handbromsen gick inte att lösa utan jag fick beställa nya bromsok och ta en ombesiktning. När jag gjorde hjulinställningen fick vi inte till tillräckligt med camber och en plågad Peter vädjade till mig att byta spindellederna. Så jag har bytt båda bromsoken bak, undre länkarmar och spindelleder fram, bytt växelspak och gjort en hjulinställning på typ några timmar, genomsvettig. När jag sedan landade in på Falkenberg och körde första stinten tog hjulen fortfarande i skärmarna. Det är plåtkanten där skärmen möter stötfångaren som är problemet.

Men en liten paus i allt det sura gnället. Jag vill också vara med och hylla de som ställer upp och ordnar körningarna med SVKG. Bara trevliga människor som gör allt de kan för att andra ska ha roligt. Det finns en person till som förtjänar ett omnämnande i detta. Peter Björk på Autoexperten (eller AB Olssons bilverkstad) i Borås. Vad sägs om han gjorde om hjulinställningen gratis efter mitt panikbyte av spindelleder. Eller att han samtidigt i smyg kollade lufttrycket i mina däck vilket jag fick reda på först på Falkenberg. Han var där själv och körde. Och när hjulen skrapade i skärmkanterna var han först fram och hjälpte till och knackade plåt.

Men med den stressiga uppladdningen, problem med hjul som skrapade i och en bil som låter annorlunda varje gång jag har kört den så borde jag kanske tagit det lugnt och istället försökt lära känna bilen. Istället spillde stressen över på körningen vilket visserligen gav en 55,6 på andra stinten. Då var skärmkanterna masserade och det skrapade inte i så mycket längre så det var väl första riktiga stinten med bilen överhuvud taget. Bilen är helt grym att köra och greppet är helt underbart. Men att utforska gränsen för greppet är ju smartare att göra på konbana och i efterhand borde jag kanske skippat tidtagningen helt. Jag har en fundering på att uppgradera bromsbeläggen också men först ska jag kolla hur mycket de har slitits.

På tredje stinten skulle jag köra ihop med Christian och Janne, film från det finns nog i respektive tråd. Från mitt perspektiv såg det ut så här.

Inga skador på person eller egendom mer än rödflagg. Jag körde hem och tappade grus långt ut på E6'an.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Med våren i antågande så vaknar den late.....

Efter byte av bromsslangar och en beställning från kamrat Jonas på oljemagasinet var det dags att ta fram "bongen" och skrida till verket med ny bromsvätska.

/C

Har du koll på om det finns lock/adapter till den bromsluftaren som passa MX-5 NBFL? Fanns ju ingen tid att fråga på Falkenberg...

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Johan Samson skrev:
Tänk på det här när med Insta360-kameror thumbs up

Jag var inte riktigt mottaglig för att komma ihåg vad du sa vid det tillfället, jag var mer bekymrad över grus bakom bromssköldarna. Jag vet att jag tänkte att det lät smart och genomtänkt men om du har lust att upprepa det skulle jag uppskatta det.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Janne J skrev:
film

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Klingan75 skrev:
carl.josefsson skrev:
Med våren i antågande så vaknar den late.....

Efter byte av bromsslangar och en beställning från kamrat Jonas på oljemagasinet var det dags att ta fram "bongen" och skrida till verket med ny bromsvätska.

/C

Har du koll på om det finns lock/adapter till den bromsluftaren som passa MX-5 NBFL? Fanns ju ingen tid att fråga på Falkenberg...

Tror att det är mer eller mindre standard på det locket, för jag köpte bongen från fultema och den passade från start tror detsamma gällde för Johan S....

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Alltid lika trevligt att träffas Anders!

Vi såg allt hur hornen växte... Skönt att allt gick bra förutom lite grus-spridning! thumbs up thumbs up thumbs up

Lite justering av framskärmarna till - och personligen hade jag nog övervägt åtminstone typ DS2500-belägg - så är du hemma!

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
carl.josefsson skrev:

Tror att det är mer eller mindre standard på det locket, för jag köpte bongen från fultema och den passade från start tror detsamma gällde för Johan S....
/C

Köpte samma på hovleverantören men det passar inte ens nästan. Väldigt stort lock på min Miata. Kollade din tråd om Wilma och du hade svart lock och jag har gult???

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Christian Jansson skrev:

Lite justering av framskärmarna till - och personligen hade jag nog övervägt åtminstone typ DS2500-belägg - så är du hemma!

Beläggen funkar till konbana men nästa gång på bana får det bli något annat. Mycket som krockar i år igen så det ser faktiskt ut som att höstrusket är enda tillfället för bana som finns kvar. Mycket tid till dess men kombinationen XP10/XP8 är många nöjda med.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Klingan75 skrev:
carl.josefsson skrev:

/C

Köpte samma på hovleverantören men det passar inte ens nästan. Väldigt stort lock på min Miata. Kollade din tråd om Wilma och du hade svart lock och jag har gult???

och jag köpte bongen till Bengt S, satt och trampade med Vilma....

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Klingan75 skrev:
Johan Samson skrev:
Tänk på det här när med Insta360-kameror thumbs up

Jag var inte riktigt mottaglig för att komma ihåg vad du sa vid det tillfället, jag var mer bekymrad över grus bakom bromssköldarna. Jag vet att jag tänkte att det lät smart och genomtänkt men om du har lust att upprepa det skulle jag uppskatta det.

Kommer knappt ihåg själv...
Men jag tror det vara något i stil med att jag tycker du ska titta på antingen Insta360 AcePro eller DJI Action 4 om du är på jakt efter ny kamera. I de recensioner på YouTube jag sett verkar GoPro fortfarande vara väldigt opålitliga. De överhettar och stänger av sig eller "glömmer" att spara klippen på minneskortet. Eller missar att få med ljudet. För min del tröttnade jag på att jag inte fick med mig allt material från en dags körning hem utan tvingades göra film av det som råkade vara användbart. Använder min gamla GoPro ibland som bakåtriktad kamera men knappt det duger den till.
Sedan finns det såklart GoPro's som verkar funka bra men vi är alltför många som gett upp, bytt märke och blivit mer nöjda än tidigare.

Både AcePro och Action har uppdaterats (med de fantasifulla namnen AcePro 2 och Action 5) vilket sänkt priset på de utgående modellerna.
De är väldigt lika i prestanda, precis som motsvarande GoPro, och du blir nog nöjd oavsett vad du väljer.

Jag är väldigt förtjust i min AcePro. Tycker den är lättanvänd och levererar bra bildkvalitet. Har använt den till både filma karting, skidåkning, snorklig och dykning med bra resultat. Även en del timelaps när jag skruvat E36 cab.
Finns mycket tillbehör och gamla GoPro-fästen funkar även på AcePro. Är riktigt förtjust i mina filter för att kunna köra med längre slutartider även i dagsljus. Ökar fartkänslan och blir mycket snyggt!

Hojåkare använder ofta 360-graderskamerorna. Då kan man när man redigerara bestämma vad man vill visa. Lite svårare kanske att få till inne i en bil men prova gärna och sätt en ny standard för hur onboardfilmer ska se ut! thumbs up

NS: 38 varv
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Toppen, tack! thumbs up Det blev ju nästan en hel recension.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Konflikten mellan skärmkanter och hjul fortsatte på Falkenberg, så kan vi inte ha det. Det förstör körupplevelsen och däcken. Nästa vecka är det konbana och då vill jag bara fokusera på att köra och inte bli störd av problem. Det var helt enkelt dags att prata allvar, räkna till tre och gräva djupt i verktygslådan med övertalningsinstrument.

Roterande fil, skärmvals och hammare. Nu hoppas jag att det funkar men vi får se på tisdag. Efter det tvättade jag av dammet och tog en runda på kurviga småvägar för att bara känna in bilen.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Underbart!

Tips från en som gjort det är att kladda på lite extra med rostskydd osv. av valfri sort eftersom lacken har en benägenhet att spricka lite vid denna typ av övertalning.

ses på tisdag!

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Underbart!

Tips från en som gjort det är att kladda på lite extra med rostskydd osv. av valfri sort eftersom lacken har en benägenhet att spricka lite vid denna typ av övertalning.

ses på tisdag!

/C

Japp, det har gått hårt åt lacken. Som tur är endast där det inte syns. Om allt lirar på tisdag är planen att spreja dit lite färg. Bekvämt när hovleverantören har min färgkod på sprejburk.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011

Du skall fasen ha en eloge för att du laddar på med bilen!

(Med Anders godkännande, här ett verk jag kallar för "Anders missar bussen")

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 NBFL 2001, Sprint 2
<<   1, 2
116 besök senaste veckan (2181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande