Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 35 besök idag (115790 totalt) |
Förutom stommarna så finns ju det skumma beteendet att kalltrycket kan vara så lågt att det inte bygger värme/tryck som man förväntar sig. Men jag är bara van 1050kg som går från 1,65 till 2,00 bar (inte kommit till Nankang än, sliter fortfarande på gamla V70A). |
||||||
Hmmm, förmodligen mega-dum fråga, men vad blir motsvarande tryckstegring med kväve i däcken? _________________ Magnus Falk |
||||||
|
||||||
Körde på Rudskogen igår. Då var det ca 20 grader varmt, dvs tryckökningen från kalltryck till varmtryck var inte lika stor. Kunde alltså komma ner ytterligare i tryck utan att det blev för lågt även när bilen stått, t.ex över lunchen. Verkar vara ett ickeproblem under normala sommartemperaturer.
Det kommer en riktig "rapport" inom kort. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Som vanligt duggar banmötena tätt på våren!
Tredje körningen på lika många veckor, denna gången på den otroligt fina anläggningen Rudskogen. Utöver den tekniska och roliga sträckningen är det smidigt att ta sig dit för oss i väst-Sverige då det är motorväg i princip hela vägen. Med fylld kaffetermos, farthållaren aktiverad och en bra spellista ur högtalarna gick tiden snabbt. Förutsättningarna var verkligen idealiska! 20 grader varmt, ingen vind att tala om och strålande solsken. En skön sommardag helt enkelt. Första stinten blev kort, bara några få rekogniseringsvarv för att driva lite temperatur i däcken. Passet blev extra kort då en BMW M4 GTS fick någon form av elfel, växellådan fastnade i P-läge och behövde bärgas. Så snart banan var fri var det open pit, många timmars hopp och lek! Planen denna dag var att köra på lägre däckstryck än tidigare och med facit i hand, det är vekligen nyckeln för att AR-1 ska funka. Tack vare högre omgivande temperatur sjönk inte kalltrycket till olämpliga nivåer. Denna gången körde jag på 2,40 - 2,45 bar varmt och det skadar nog inte att kliva ner under 2,4 bar heller. Men lägre tryck orkar däcken med fulla stintar på ett bättre sätt, även om de fortfarande blir halare efter några pushvarv. Balansen i bilen är verkligen lekfull. Den är vekligen med på noterna när man initierar instyrningen utan att bjuda på gifta kast. Under steady-state kurvlast är bilen lätt understyrd men så snart man ökar gaspådraget flyttas vikten bakåt, trycket på framhjulen lättar och balansen skiftar mot lätt överstyrning. Det är lekande lätt att balansera på greppgränsen och under dagen fick jag, från helt skilda personer, flera gånger kommentarer om hur fint bilen är beter sig och att det syns utifrån hur välbalanserad den är. Dagen förflöt utan incidenter. Många liter högoktanigt förbrukades och mycket gummi flyttades från däcken till asfalten. Alltid med ett smajl på läpparna! En bra dag helt enkelt! ![]() Pustar ut efter ett pass! ![]() ![]() Fina bilar på plats som vanligt! Men i princip bara Porsche. GT3, GT3RS, GT4 och GT4RS är rena dussinbilar på Ringrunners träffar... ![]() ![]() ![]() En och annan klassiker fanns där också. ![]() Kameran och mikrofonen monterad --> Film kommer! Nu är vårsäsongen"avklarad" och framöver blir det lite lugnare mellan körningarna. Jag är lite sugen på att köra med SVKG på Kinnekulle i början av juni, förvisso inte anmäld än, men annars är inget planerat före semestern. Schmiedmann fick en lucka och hjälpte mig med motorn till E36 cabben så nu blir det lite fokus på att få ihop den. Det ser jag verkligen fram mot! Men de uppdateringarna kommer i den tråden. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
![]() ![]() ![]() ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Så, dags för film igen!
Jag är glad att äntligen kunna göra en video från Rudskogen. Tredje gången gillt men denna gången gavs GoPro ingen chans att förstöra materialet. Den fick vackert ligga kvar i väskan till förmån för Insta360 AcePro. Setupen är den vanliga. AcePro i vindrutan med ND16-filter (för att kunna filma med längre slutartider och därmed öka fartkänslan) och extern mic på bakre bumperrn. Overlay-data från RaceChrono och redigerat i CapCut. Tyvärr begränsas CapCut alltmer, kan t.ex bara exportera film i 720p. Lite trist att inte kunna utnyttja det faktum att jag filmar i 4k. Som vanligt på Ringrunners träffar är tidtagning förbjuden av försäkringsskäl. Svårare att utnyttja filmerna för att hitta tid och bli snabbare men förhoppningsvis är det underhållande nog för att man ska tycka det är värt att spendera 7 minuter med filmen. Enjoy! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Kul med film
![]() Rudskogen är ju speciell, full fart i nerförsbacke tillhör ju inte vanligheterna. Stort och brett, du tjänade mycket med snävare spårval, en bana som premierar hästkrafter. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Läser på om kopplingsbytet och överväger starkt att uppgradera med samma kit från Velocity AP.
Kanske till och med en konvertering till manuell. Minns du vad du hade för värde på kopplingen när den började bli dålig? Har en Foxwell och läst ut kiss point delta till 615 och clutch closed position till 1363. Edit: Har svårt att tolka värdena om de är bra eller dåliga. Vad var leveranstiden på kitet från Appleby? _________________ Mvh David Ek lu nd ![]() ![]() |
||||||
Grym film! Stabiliseringen är bra med minimalt "ramla åt sidan", skulle haft ett polfilter också bara...
![]() Spontant så känns det som det är bra att inte börja med en bil med massa hästkrafter, jäklar vad du vinner på snålspåren. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Nej, jag har aldrig mätt upp kopplingen själv utan fick bara till mig vid köpet att den behöver bytas. Letade igår bland gamla kvitton men där stod inget om vilka värden som lästs ut. Tyvärr! Vilket Foxwell är det du har? Jag har en NT530 Pro men har aldrig hittat någon meny där kopplingsdata kan läsas ut. Den är inte helt enkel att hitta i så den kan säkert väldigt mycket mer än jag tror... Kommer inte ihåg att jag reagerade nämnvärt över Appleby's leveranstider, åt något håll. Men jag köpte före Brexit, tullar kan ju förlänga ledtiderna något.
Tack Mats! Tycker filmerna blir riktigt snygga med Insta360. Använder inget polfilter, däremot ett ND32 för att få längre slutartider och snyggare motion blur. Men det stör mig att man inte kan exportera filmerna i högre upplösning än 720p från CapCut's gratisversion. Utan att ha kört en Porsche av senaste snitt kan jag tro att det kräver en tränad förare för att köra dem fort. De beskrivs ju vara löjligt lättkörda med fantastiskt välkalibrerade hjälpsystem men när det börjar gå riktigt fort är det väl snarare knoppen som säger ifrån, att modet tryter. I de allra flesta fall med en nomalbegåvad track day-förare bakom spakarna framförs bilen ganska långt från vad den är kapabel till. Bilarna i filmen från Rudskogen är teoretiskt sett våldsamt mycket snabbare (3-5 sekunder?) än min V8 Vantage men det krävs erfarenhet och talang för att kunna ta dem till gränsen. En lättkörd bil som aldrig bjuder på obehagliga kast och med mindre effekt är naturligtvis lättare att köra närmare dess teoretiska gräns. Kanske därför man i slutändan hamnar på ungefär samma tempo? Men det är bara en killgissning utan egen erfarenhet, en hobbyanalys utan kunskap. Även om vi inte alla är drivna räserförare är det kul att dessa drömbilar används för vad de skapades för. Att få dela bana och depå med dem är en ynnest. Slutligen, att sparras, gärna med någon som är lite för snabb, är otroligt lärorikt och filmerna blir ju betydligt roligare att titta på. Är denna, lite för snabba bil, högvilt är det såklart ännu roligare! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Ett polfilter hade tagit bort reflektionerna i rutan menade jag, om jag var otydlig.
![]() ND32 är rätt mörkt... Finns det inget sätt att ställa ISO eller nåt? Har inte haft nån motivation att kolla på kameror men allt bort från buggiga GoPro måste ju vara ett lyft. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Jajjemen, förstod vad du menade.
Jag har inte provat med polfilter utan kört manuella inställningar och adderat ND-filter efter rådande förhållanden. Vanligtvis hamnar jag på ND32. Min pre-set för track days är 4k/30 fps, slutartider på 1/60s, auto ISO men max 500 samt en underexponering på ett halv steg. Bildstabiliseringen håller jag på låg eller medium. Neutral färgåtergivning, alltså inga digitala färgfilter utan Leicas grundinställning. Du kan ju redan detta betydligt bättre än mig, Mats, men för de mindre foto/filmintresserade kommer en förklaring till valda värden. De långa slutartiderna är för att få snygg rörelseoskärpa och öka fartkänslan i filmen. Om jag förstått rätt så finns det finns en fototeknisk fördel att dubbla slutartiden mot antalet bilder per sekund. Jag gissar att det ger ett mjukare flöde med jämn delbart fps för att slippa komprimeringar och klipp som görs av YouTubes mjukvara. Rätta mig gärna för jag kan inte den delen i detalj. Har du tips på andra inställningar jag bör prova istället? _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 35 besök idag (115790 totalt) |