Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41
57 besök idag (115409 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20117



Johan Samson skrev:
I morgon ska jag till Rudskogen på Ringrunners träff där. Ska gå ner ytterligare i däckstryck (varmtryck) men jag hamnar i någon form av moment 22. Då bilen är så tung och bygger så mycket tryck och temp hamnar jag under 1,8 bar i kalltryck. Just 1,8 bar är vad Nankang säger man ska undvika att understiga för att inte riskera knäcka stommarna. På Kinnekulle landade jag på strax över 1,8 bar i kalltryck vilket sedan blev 2,5 bar varmt.
Uppföljning i ämnet kommer!

När jag orkade köra med torr luft vill jag minnas att tryckökningen var mindre (men framförallt väldigt förutsägbar).
Förutom stommarna så finns ju det skumma beteendet att kalltrycket kan vara så lågt att det inte bygger värme/tryck som man förväntar sig.
Men jag är bara van 1050kg som går från 1,65 till 2,00 bar (inte kommit till Nankang än, sliter fortfarande på gamla V70A).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19037



Du får köra mindre aggressiv diffbroms.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1094



Niklas Falk skrev:
Johan Samson skrev:
I morgon ska jag till Rudskogen på Ringrunners träff där. Ska gå ner ytterligare i däckstryck (varmtryck) men jag hamnar i någon form av moment 22. Då bilen är så tung och bygger så mycket tryck och temp hamnar jag under 1,8 bar i kalltryck. Just 1,8 bar är vad Nankang säger man ska undvika att understiga för att inte riskera knäcka stommarna. På Kinnekulle landade jag på strax över 1,8 bar i kalltryck vilket sedan blev 2,5 bar varmt.
Uppföljning i ämnet kommer!

När jag orkade köra med torr luft vill jag minnas att tryckökningen var mindre (men framförallt väldigt förutsägbar).


Hmmm, förmodligen mega-dum fråga, men vad blir motsvarande tryckstegring med kväve i däcken?

_________________
Magnus Falk
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20117



stilldouble skrev:
Niklas Falk skrev:
Johan Samson skrev:
I morgon ska jag till Rudskogen på Ringrunners träff där. Ska gå ner ytterligare i däckstryck (varmtryck) men jag hamnar i någon form av moment 22. Då bilen är så tung och bygger så mycket tryck och temp hamnar jag under 1,8 bar i kalltryck. Just 1,8 bar är vad Nankang säger man ska undvika att understiga för att inte riskera knäcka stommarna. På Kinnekulle landade jag på strax över 1,8 bar i kalltryck vilket sedan blev 2,5 bar varmt.
Uppföljning i ämnet kommer!

När jag orkade köra med torr luft vill jag minnas att tryckökningen var mindre (men framförallt väldigt förutsägbar).
Hmmm, förmodligen mega-dum fråga, men vad blir motsvarande tryckstegring med kväve i däcken?
luft är ju ca 78% kväve och både syre och kväve är ganska ideala gaser (så även blandningen borde bete sig liknande). Det är framför allt fukt som beter sig rejält annorlunda, och mest om du har vatten som går mellan vätska och gasform.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2349


Trådstartare
Körde på Rudskogen igår. Då var det ca 20 grader varmt, dvs tryckökningen från kalltryck till varmtryck var inte lika stor. Kunde alltså komma ner ytterligare i tryck utan att det blev för lågt även när bilen stått, t.ex över lunchen. Verkar vara ett ickeproblem under normala sommartemperaturer.

Det kommer en riktig "rapport" inom kort.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2349


Trådstartare
Som vanligt duggar banmötena tätt på våren!
Tredje körningen på lika många veckor, denna gången på den otroligt fina anläggningen Rudskogen. Utöver den tekniska och roliga sträckningen är det smidigt att ta sig dit för oss i väst-Sverige då det är motorväg i princip hela vägen. Med fylld kaffetermos, farthållaren aktiverad och en bra spellista ur högtalarna gick tiden snabbt.

Förutsättningarna var verkligen idealiska! 20 grader varmt, ingen vind att tala om och strålande solsken. En skön sommardag helt enkelt.
Första stinten blev kort, bara några få rekogniseringsvarv för att driva lite temperatur i däcken. Passet blev extra kort då en BMW M4 GTS fick någon form av elfel, växellådan fastnade i P-läge och behövde bärgas. Så snart banan var fri var det open pit, många timmars hopp och lek!
Planen denna dag var att köra på lägre däckstryck än tidigare och med facit i hand, det är vekligen nyckeln för att AR-1 ska funka. Tack vare högre omgivande temperatur sjönk inte kalltrycket till olämpliga nivåer. Denna gången körde jag på 2,40 - 2,45 bar varmt och det skadar nog inte att kliva ner under 2,4 bar heller.
Men lägre tryck orkar däcken med fulla stintar på ett bättre sätt, även om de fortfarande blir halare efter några pushvarv.

Balansen i bilen är verkligen lekfull. Den är vekligen med på noterna när man initierar instyrningen utan att bjuda på gifta kast. Under steady-state kurvlast är bilen lätt understyrd men så snart man ökar gaspådraget flyttas vikten bakåt, trycket på framhjulen lättar och balansen skiftar mot lätt överstyrning. Det är lekande lätt att balansera på greppgränsen och under dagen fick jag, från helt skilda personer, flera gånger kommentarer om hur fint bilen är beter sig och att det syns utifrån hur välbalanserad den är.
Dagen förflöt utan incidenter. Många liter högoktanigt förbrukades och mycket gummi flyttades från däcken till asfalten. Alltid med ett smajl på läpparna! En bra dag helt enkelt!


Pustar ut efter ett pass!




Fina bilar på plats som vanligt! Men i princip bara Porsche. GT3, GT3RS, GT4 och GT4RS är rena dussinbilar på Ringrunners träffar...




En och annan klassiker fanns där också.


Kameran och mikrofonen monterad --> Film kommer!

Nu är vårsäsongen"avklarad" och framöver blir det lite lugnare mellan körningarna. Jag är lite sugen på att köra med SVKG på Kinnekulle i början av juni, förvisso inte anmäld än, men annars är inget planerat före semestern.
Schmiedmann fick en lucka och hjälpte mig med motorn till E36 cabben så nu blir det lite fokus på att få ihop den. Det ser jag verkligen fram mot! Men de uppdateringarna kommer i den tråden.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1503



Johan Samson skrev:

Många liter högoktanigt förbrukades och mycket gummi flyttades från däcken till asfalten. Alltid med ett smajl på läpparna! En bra dag helt enkelt!




/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2349


Trådstartare
Så, dags för film igen!
Jag är glad att äntligen kunna göra en video från Rudskogen. Tredje gången gillt men denna gången gavs GoPro ingen chans att förstöra materialet. Den fick vackert ligga kvar i väskan till förmån för Insta360 AcePro.

Setupen är den vanliga. AcePro i vindrutan med ND16-filter (för att kunna filma med längre slutartider och därmed öka fartkänslan) och extern mic på bakre bumperrn. Overlay-data från RaceChrono och redigerat i CapCut. Tyvärr begränsas CapCut alltmer, kan t.ex bara exportera film i 720p. Lite trist att inte kunna utnyttja det faktum att jag filmar i 4k.

Som vanligt på Ringrunners träffar är tidtagning förbjuden av försäkringsskäl. Svårare att utnyttja filmerna för att hitta tid och bli snabbare men förhoppningsvis är det underhållande nog för att man ska tycka det är värt att spendera 7 minuter med filmen.

Enjoy!




_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4517



Kul med film thumbs up

Rudskogen är ju speciell, full fart i nerförsbacke tillhör ju inte vanligheterna. Stort och brett, du tjänade mycket med snävare spårval, en bana som premierar hästkrafter.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1171



Läser på om kopplingsbytet och överväger starkt att uppgradera med samma kit från Velocity AP.
Kanske till och med en konvertering till manuell.

Minns du vad du hade för värde på kopplingen när den började bli dålig?
Har en Foxwell och läst ut kiss point delta till 615 och clutch closed position till 1363.
Edit: Har svårt att tolka värdena om de är bra eller dåliga.

Vad var leveranstiden på kitet från Appleby?

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19037



Grym film! Stabiliseringen är bra med minimalt "ramla åt sidan", skulle haft ett polfilter också bara...

Spontant så känns det som det är bra att inte börja med en bil med massa hästkrafter, jäklar vad du vinner på snålspåren. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 39, 40, 41
57 besök idag (115409 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande