Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 101 besök senaste veckan (1761 totalt) |
Ibland är det kul att vara annorlunda. Har modifierat ett antal Porschar innan jag hittade hem med min nuvarande 996 Gt3 cupbil som bara är för tävling.
Länge sedan jag hade en glassätar/slalom och lättare banträffarbil och då Johan här på forumet föredömligt sålt in konceptet i kombination med att jag sonderat terrängen efter lämpligt objekt så slog jag till på en 2006 årsmodell Vantage med 4.3 liters motorn och manuell låda. Tidigare ägare hade haft bilen i 7 år och kört runt 4000 mil (totala mil 9000). Objektet är i bra bruksskick och planen är att förbättra väghållning och körbarhet löpande. Dvs skall ej bli ett stående garageprojekt utan skall nyttjas 6 månader om året och sedan förbättras under sen höst och vinter med små undantag för mindre insatser som ej är tidskrävande. Syftet med bilen är att ha en kul entusiastbil som fungerar bra i vardagmen som också skall funka på slalom och enklare gatbilsträffar. Komforten får ej försämras märkbart vilket kommer bli en utmaning men Johan har ju lyckats med kombon så behöver ej uppfinna hjulet. Modellen jag köpt är lite motorsvagare än 4.7 liters motorn som kom 2009 men tänker att den manuella lådan är en stor fördel istället. En bieffekt av mitt nya bilägande är att varje gång jag ser bilen så infinner sig känslan av nykär... ![]() ![]() ![]() ![]() För tillfället så ordnar jag med lista på vad som skall göras och i vilken ordning. Först blir oavsett att identifiera gnisselljud i bakvagen vid framförallt kurvtagning. Gissar på dåliga bussningar till krängare men kan var allt möjligt ![]() I övrigt den första bilen jag ägt där man nästan ser bränslemätaren röra sig under färd. Så här långt en makalös bränsletörst. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
|
||||||||
Grattis till ny bil
![]() Mischa körde nyligen en och man blir så avundsjuk på det underbara ljudet ![]() https://www.youtube.com/watch?v=Bx0- _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||||
Väldigt trevlig bil
![]() När man ser hur Samson kör med sin förstår man att det finns fina egenskaper under det snygga skalet också, hög villhafaktor! _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||||
Superkul att du slog till! Visuellt sett går det knappt skilja våra bilar åt!
Hoppas att du får ett lika driftsäkert ägande som jag hittills haft. Däremot känner jag inte igen mig i din beskrivning av bränsleförbrukningen. Min V8 Vantage brukar dra precis över litern på transportvägarna. Sedan runt 4 l/mil på bana.Har ett snitt på ca 1,4 l/mil under de 2 500 mil jag kört bilen. Den går billigare än t.ex M3 E90 för att inte tala om Cayenne Turbo eller BMW 750 E38 som är andra referenser för mig. Eller är du kvar i snåldieselträsket i tankarna? ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||
![]() ![]()
Inte omöjligt att dragen säkring 22 är boven i dramat. Finns flera som påstår att det gör radikal skillnad. Blir att sätta tillbaks den och kolla funktion på spjället och sedan mäta. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Äger en 4.3 Vantage sedan snart ett år tillbaka, fungerat felfritt. Men har också påträffat det ett gnisslande ljud från bakvagnen vid kurvtagning. I mitt fall är det handbromsbeläggen som skrapar i och gör ett oljud. Vanligt fel... Pröva att motionera handbromsen lite nästa gång det gnisslar, brukar försvinna för mig då. Finns belägg som inte ska gnissla, hört att bästa sättet att tysta dem en längre stund är genom att backa och ha i handbromsen en sträcka.
_________________ Ludwig Slörner Radical Prosport 1300 |
||||||||
Mycket bra info och ett ställe där jag troligen inte hade letat i första läget. Ljudet är dock exakt som bromsbelägg så högst troligt att det är felet jag har. Har googlat det lite och skall också prova att plocka isär allt och smörja upp och justera vajer. Återkommer med resultat! Tack för tipset! ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Ljudet är klart beroendeframkallande och det är väldigt lätt att man varvar mer än nödvändigt ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Min bil är inte lika sofistikerad som Johans bil men potentialen finns definitivt där. Känns som att tyngdpunkten är väldigt låg så med lite modifieringar så skall det gå att få bilen att bli riktigt trevlig. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Har någon kört Astons Vantage V8 back-to-back mot en Jaguar XK V8 5.0 serie II? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
Ingen aning men får googla lite på det. Rakt fram lär Vantage får storstryk. På bana skulle jag gissa på väsentligt jämnare. En av de saker jag föll för med Vantage var torrsumpslösningen och en oljenivå på kring 11 liter. Väldigt likt min cupbil och därmed idiotsäkert i långa svepande kurvor. Har haft ett gäng bilar där jag fått byta vevstaksläger lite väl ofta alternativt där motorn skurit ihop beroende på frekvent oljebrist. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Jag känner ett visst sug efter en fullständigt onödig old-school GT-vagn. Aston är ju alltid en drömbil men Jaggan handlas till halva priset. Ser fram emot dina ägar-rapporter. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||
Kikade på Jaggan också och då både XKR och F-type. Den förstnämnda är löjligt billig och f-type är fortsatt på väg nedåt i pris. F-type tyckte jag blev lite för modern. Jag skruvar inte överdrivet mkt men ändå en del. F-type kändes som en bil som man alltid får ta till verkstad då det är för mkt elektronik. XKR borde vara i gränslandet.
Aston är 5-10 år efter övriga märken i utvecklingen. Var en gammal bil redan när den lanserades. Elsystem är Volvo och Ford samt att det mesta går att sourca från billigare koncernsyskon och även andra bilmärken. Inte så mycket Aston utvecklat själva av förklarliga skäl. En god vän till mig uttryckte det bra för många år sedan: "Bilar skall kompletera varandra och inte konkurrera" Därav min tanke att inte göra något extremt bygge som konkurrerar med min 996 GT3 cup bil. Den får inte ens vara i närheten av att vara så kompromisslös. Tanken är att kunna bila ned till Italien utan att man skakar sönder eller blir lomhörd men samtidigt skall mäkta med runt minuten på Kinnekulle. Jag tror hemligheten kommer att ligga i bra balans och att få en bil som kränger minimalt. Resten löser man med massor av mekaniskt grepp. ![]() ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Men snälla!!!
![]() Först hade du en riktigt sjyst 944S2 som du tävlade i europa med. Sen bytte du den mot en GT3Cup som du fortsätter tunera med. Och nu skaffar du en Aston!!! Vilken bra smak. Och vilken drömbilpark. ![]() Inte för att jag har ett tråkigt liv, tvärt om. Men, du skulle du vilja byta? Bara under sommaren? ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||||
Grattis John!
Jag har ett tag sneglat på en som nästan kan benämnas som systerbil, Jagga F-Type. Fasen rätt trevliga bilar (börjar vi bli äldre kanske ![]() _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Ibland blir man hemmablind och glömmer att jag faktiskt både bockar av bilar och tävlingsbanor jag drömt om att tävla på. Den lite allvarliga sidan av det hela är att min kollega genomgick cancerbehandling för cirka 5 år sedan och då bestämde jag mig för att sluta att prata om "sen" och istället leva nu. Efter att jag själv sedan för 2 år sedan höll på att sluta på bårhus efter en svår MC olycka så förstärktes det tänket ytterligare. ![]() Det var dagens filosofiska diskussion.... ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Det är nog så. För mig stod det mellan att köpa ännu en Porsche alternativt F-type eller Vantage. Tycker att F-type och Vantage är ungefär lika vackra men på olika sätt. F-type lite råare. Vantage är cirka halva priset eller kanske 60% jämfört med en 997:a med likande effekt. Skulle jag valt Cayman så hade priset stuckit då jag bara gillar 2013-2015 innan 4-cylinder kom. Sista modellerna med 4 liter är givetvis fina men konstig utväxling och för mycket pengar kan jag tycka. F-type tror jag kommer falla mer i pris och lite för mycket elektronik för min smak. Vantage är i många avseenden stenålders och bara en sådan sak att man kan stänga av antispinn och antisladd helt väger tungt. Torrsump är en annan sak som jag verkligen gillar. Fler än vad man tror som plågar dem på banan år efter år. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||||
Jag misstänker att de som tog hand om dig på sjukhuset efter olyckan nu gärna skulle skriva in dig på en annan avdelning - den med vadderade väggar
![]() Din återhämtning har varit imponerande, särskilt med tanke på att du inte överdoserat på mental bromsvätska eller fastnat i något självömkande träsk. Nu har du blivit en influenser som influerar, insikt om att jag behöver en likadan alt Jaguar har väckts ![]() |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 101 besök senaste veckan (1761 totalt) |