Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
281 besök idag (31671 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
stilldouble skrev:
Om allt mekaniskt rör sig från handtagen, ända in i låskistan, I en obruten kedja. Då säger uteslutningsmetoden att det är ett internt fel inne i låskistan. -Surt, sa räven om de citrondoppade rönnbären. Min gissning säger att det inte kommer bli helt trivialt att lossa låskistan med stängd dörr?


Troligen korrekt gissat....

_________________
Patrik Skoog
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 473



Inte för att vara den som är den, men passagerardörren kan väl få förbli låst...

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
OscWan skrev:
Inte för att vara den som är den, men passagerardörren kan väl få förbli låst...


Typ.

_________________
Patrik Skoog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1100



Patrik Skoog skrev:
stilldouble skrev:
Om allt mekaniskt rör sig från handtagen, ända in i låskistan, I en obruten kedja. Då säger uteslutningsmetoden att det är ett internt fel inne i låskistan. -Surt, sa räven om de citrondoppade rönnbären. Min gissning säger att det inte kommer bli helt trivialt att lossa låskistan med stängd dörr?


Troligen korrekt gissat....


En inte helt otänkbar lösning är att gå på låskistan inifrån med vinkelharry, och helt enkelt destruera kistan. Bara för att för att få upp dörren. Låskistan sitter väl bultad från kortsidan på dörren? Omöjliga att komma åt med stängd dörr?

_________________
Magnus Falk
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20123



Patrik Skoog skrev:
OscWan skrev:
Inte för att vara den som är den, men passagerardörren kan väl få förbli låst...


Typ.
Lagom skoj om den behövs som evakueringsväg, tyvärr.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
stilldouble skrev:
En inte helt otänkbar lösning är att gå på låskistan inifrån med vinkelharry, och helt enkelt destruera kistan. Bara för att för att få upp dörren. Låskistan sitter väl bultad från kortsidan på dörren? Omöjliga att komma åt med stängd dörr?


Får bli något sådant... i en nylackad bil
Kistan är bultad från två håll tyvärr. Insida och kortsida.
Skall hämta kraft och ta det en vacker dag när det regnar...

_________________
Patrik Skoog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1100



Det räcker ju med att bara få låskistan att kasta in handduken, med några väl valda snitt med "harry", så dörren går upp. När väl dörren när öppen så är det ju bara att skruva bort kistan. Vad jag menar: -Låskistan behöver ju inte förrintas och utplånas från jordens yta med vinkelharry...

_________________
Magnus Falk
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
stilldouble skrev:
Det räcker ju med att bara få låskistan att kasta in handduken, med några väl valda snitt med "harry", så dörren går upp. När väl dörren när öppen så är det ju bara att skruva bort kistan. Vad jag menar: -Låskistan behöver ju inte förrintas och utplånas från jordens yta med vinkelharry...



_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
Gjorde slag i saken och tog tag i dörrhelvetet som gått i baklås.
Tråcklande in mig på passagerarsidan och lyckades skruva ur lite skruvar till täckplåten. Vek ut den och fick ner en huggmejsel och på med släggan.



Lyckades dela skiten (låskistan) på plats utan att skada något väsentligt.
För info är det massa kugghjul, fjädrar och mekanik i en låskista.
Väl delad så fick jag precis in handen för att dra i armen som frigör dörren.


Dörr öppen, ny låsanordning beställd.

_________________
Patrik Skoog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1100



Bra jobbat!

Hade aldrig haft varken tålamodet eller överseendet angående låskistans myteri på sin post. "Harry" eller "Humlan" hade åkt fram i ett nafs för omedelbar arkubusering med anledning av konstaterat högföräderi mot lagets gemensamma mål.

_________________
Magnus Falk
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
stilldouble skrev:
Bra jobbat!

Hade aldrig haft varken tålamodet eller överseendet angående låskistans myteri på sin post. "Harry" eller "Humlan" hade åkt fram i ett nafs för omedelbar arkubusering med anledning av konstaterat högföräderi mot lagets gemensamma mål.



_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
Ett lördagsryck med elsystemet thumbs up
+ och - på plats. Fick ta batteri isolatorn från E30:n då ECU masters har restat denna sedan november 2024.. kan inte vänta längre nu. Beställde ett nytt kontaktstycke så jag kan bygga en ny härva till den.


PMU modulen på plats, svarvade lite delrin distanser då det var ojämnt underlag. Framför det svarta röret döljer sig + och - terminaler samt en 100A säkring till elservon. Styr detta via ett relä då jag inte vill "offra" alla utgångar på PMU. Styr relät via knappsatsen av/på.


Framme är nästan allt kablage färdigt. (utom motorkablaget)

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
Klart i skuffen i alla fall!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
Bygger vidare när tid ges thumbs up

Sista härvan inne i bilen, till Dash. Sen skall allt konfigureras. Dubbla CanBus slingor.


PMU nästan klar


Den här röran står näst på tur
Org ECU pga LinBus funktionerna. Men org härva skall rensas så jag kan ansluta till PMU. Jag behöver få ut OBD kontaktdon ut härvan då den inte finns kvar. Någon här som vet vad som krävs ?


Idag fyllde jag och Martin på vatten, olja i växellåda och motor samt bromssystem. Alltid en bra känsla!

Sänkte ner den på vågen för första gången sedan den var gatbil. Vikt startklar utan förare och bränsle.


Original vikt som gatbil med 15l bränsle och utan förare.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5905


Trådstartare
Det går för sakta framåt, för mycket jobb och för lite fritid. Tyvärr är bilen inte uppstartad, väntar på support från PSI motor för att konfigurera upp alla ECU masters enheterna.

I väntan på hjälp så är i alla fall hjulinställning och cornerweight klar!







CW gick smärtfritt och fint, de gamla takterna satt i hos mig & brossan tydligen
Hjulinställning tog en stund eftersom det var första gången allt skall justeras. Hyfsat komplex bakvagn, men det blev bra.
Inte nöjd med framvagnen, här behöver jag bygga om lite. Men tillräckligt bra för att kunna åka shakedown så fort den går för egen maskin.

Tack GT däck i Kävlinge för lånet av era grymma lokaler!

_________________
Patrik Skoog
Citera 1
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2133



Man blir liksom makalöst imponerad över kunskaperna, noggrannheten och hur mycket tid ni måste lagt.

Önskar jag hade hälften av allt, hatten av!

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 407



Väldigt snyggt bygge 🤩

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Lars Johansson
Maglehem
Här sen Aug 2006
Inlägg: 67



Vilket fint bygge!

Lycka till med fortsättningen och kommande shakedown.

Själv ligger man ju efter i bilreparationer och biltråden...

_________________
Lars Johansson
BMW CS Motorsport
Revisorn
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 168



Så makalöst fränt bygge!

_________________
Viktor Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
281 besök idag (31671 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande