Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
<<   1, 2, 3, 4, 5
505 besök senaste veckan (7398 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347


Trådstartare
Tack för glada tillrop!

Finliret fortsätter...
Kylvätskeläckaget identifierat och åtgärdat. Något extra varv på två olika slangklämmor löste biffen. En satt visserligen jäkligt krångligt till men med lite beslutsamhet och några sköna rivsår på armen senare så var det åtgärdat.

Servicen avslutades med bilvärldens i särklass krångligaste kupéfilterbyte. Kan säkert vara anledningen till att filtret troligtvis aldrig bytts...
Man börjar med en kåpa i papp/kartong(!) under handskfacket, ovanför där man har fötterna. Sedan ska hela handskfackslådan monteras bort, en modul med ventilation över handskfacket, en luftkanal samt en knutpunkt med kablage. Filtret sitter sedan inne i mittkonsolen bakom en panel så man tvingas jobba blint. Filtret är förknäckt på två ställen så man måste vika det för att få ut det. När man väl har filtret i handen har 29 års samlat bös trillat bort och landat på mattan...
Ansvarig konstruktör borde få sig en avhyvling!




Massor av bös följde med filtret ut.


Det var dags för ett byte nu, va?


Äntligen!

Servicelampan släckt och därmed är vintern/vårens storservice officiellt klar!
Men det behöver inte betyda att småfixet är klart. Ett försök att justera förardörren har gjorts. Ett misslyckat försök då det inte fanns justermån nog. Den sitter inte snyggt och är svår att stänga. Därtill klickar det emellanåt från rutan som åker ner och sedan direkt upp, ungefär som när man öppnar dörren och rutan sänks. Sensorn sitter i dörrlåset så jag tror att klickandet försvinner så snart dörren är korrekt justerad. Behöver troligtvis shims vid gångjärnen och någon med erfarenhet som gör jobbet.

Dörrsidorna på E36 är något av ett sorgebarn. Alla fästen och förvaringslådor är limmade, något som med tiden släpper. Passade på att ta bort dörrsidan på förardörren när jag ändå var där och rev för att limma om fästena. Det var bara en fästlist som hade släppt helt, resten kompletteringslimmades. Skönt att bocka av det från "att göra"-listan också.





Lite provkörningsbilder! Den ska allt höjas lite till bak. Fälgarna tycker jag ser mycket bättre ut nu när bilen kommit ner lite och hjulen fyller hjulhusen snyggare. Men på sikt ska de bytas ut.













Efter eftermiddagens provkörning parkerades bilen ute, i veckan kommer den börja användas på riktigt! Lagom till sommarvärmen gör entré!
Yeay!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2347


Trådstartare
stilldouble skrev:
Blir ju superfint.

Kort fråga: man ser märkena i bakluckan efter vingen. Går dessa småbucklor att dra ut med "limpistols-tricket" med att limma fast några stycken limstavar och sedan rycka till REJÄLT?

Tack!
Jo, bakluckan ska snyggas till. Det finns fyra hål efter vingen som ska läggas igen också men jag gör inget åt bucklorna nu, får fixa allt samtidigt. Tanken är att bilen till nästa säsong ska få ett M-paket, dvs plast som ska lackeras. Då får bakluckan åka med i lackboxen.

Eldh skrev:
Härlig tråd detta, blir kul att se kärran nån dag. E36 Cab är riktigt snygga

Tack, vi får styra upp en kul-tur snart.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 718



FilipN skrev:
Johan Samson skrev:

Sänkte bilen bak också, 20 mm på hylsan blev rejält mycket mer. Behöver eventuellt komma upp lite istället men jag känna lite på det som det står nu.

Glad i hågen blev en sväng till ikväll. Första gången nedcabbat! Inte speciellt skönt temperaturmässigt och det drar mycket bakifrån. Får prova med vindskyddet nästa gång.

...avsaknaden av dörrlist och motsvarande list på framskärmen. Småsaker som sänker helhetsintrycket rejält.



Jag vill också ha justerbar höjd... min är också för låg bak trots byte till 10mm fjädersäte, fattar inte vad för bussning som är trött eller vad problemet är. Drömmen då att bara skruva upp på hylsorna thumbs up

Med aningen högre körhöjd och listerna du nämner så kommer helhetsintrycket bli kanon ju!

Berätta gärna om vindskyddet gör stor skillnad. Det saknas på min bil så jag lurar på att köpa ett separat.

Tröttsamt med kylvätskeläckage efter allt jobb med... kul nästan jämt


Många tillverkare av sänkningsfjädrar, inte alla, brukar ta den enkla lösningen med att:
A minska höjden på originalfjädern eller
B göra en likadan fjäder som original men mjukare så bilen blir lägre.

Mitt jobb har varit mest till Volvo och det värsta exemplet var en tillverkare som hade gjort fjädersatsen 40% mjukare än original. Till min "M-bil" var sänkningsfjädrarna 10% mjukare än original så jag fick nya, lägre fjädrar specialtillverkade som var 10% hårdare.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 478



Johan Samson skrev:

Det var dags för ett byte nu, va?



Det där är nog det värsta kupéfiltret jag sett...

Det blir snyggt detta! Fälgarna gör sig som sagt bättre med mindre luft i hjulhusen. Med BMW-navkåpor skulle det se mer "färdigt" ut med


c311 skrev:
FilipN skrev:
Johan Samson skrev:

Sänkte bilen bak också, 20 mm på hylsan blev rejält mycket mer. Behöver eventuellt komma upp lite istället men jag känna lite på det som det står nu.

Glad i hågen blev en sväng till ikväll. Första gången nedcabbat! Inte speciellt skönt temperaturmässigt och det drar mycket bakifrån. Får prova med vindskyddet nästa gång.

...avsaknaden av dörrlist och motsvarande list på framskärmen. Småsaker som sänker helhetsintrycket rejält.



Jag vill också ha justerbar höjd... min är också för låg bak trots byte till 10mm fjädersäte, fattar inte vad för bussning som är trött eller vad problemet är. Drömmen då att bara skruva upp på hylsorna thumbs up

Med aningen högre körhöjd och listerna du nämner så kommer helhetsintrycket bli kanon ju!

Berätta gärna om vindskyddet gör stor skillnad. Det saknas på min bil så jag lurar på att köpa ett separat.

Tröttsamt med kylvätskeläckage efter allt jobb med... kul nästan jämt


Många tillverkare av sänkningsfjädrar, inte alla, brukar ta den enkla lösningen med att:
A minska höjden på originalfjädern eller
B göra en likadan fjäder som original men mjukare så bilen blir lägre.

Mitt jobb har varit mest till Volvo och det värsta exemplet var en tillverkare som hade gjort fjädersatsen 40% mjukare än original. Till min "M-bil" var sänkningsfjädrarna 10% mjukare än original så jag fick nya, lägre fjädrar specialtillverkade som var 10% hårdare.


Intressant. Vet du om detta gäller stora erkända namn såsom Eibach och H&R med? Jag inser att jag har antagit att dom gör ordentligt utvecklingsarbete men har egentligen aldrig sett några bevis på det.

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1868



En utmaning med att designa sänkfjädrar är också att fria längden oftast inte kan vara så mycket kortare än original för att fjädern inte ska glappa vid utfjädring (de ska ju kunna användas ihop med stötdämpare med OEM-mått). En hårdare fjäder sjunker ju ihop mindre så då måste den vara kortare om bilen inte ska bli högre. En del sänkfjädrar som är vettiga (d.v.s. lite hårdare än original) är därför utformade med ett antal fjädervarv som ligger tätare och agerar hjälpfjäder, de trycks alltså ihop helt när bilen står på fjädrarna och är därmed inte aktiva.

Jag räknade på H&R, Eibach och Vogtlands fjädrar till bruksbilen utifrån data i TÜV-pappren och framfjädrarna var snarlika för alla tre märkena. Jag räknade inte om till svängingstal (Hz) men fick känslan utifrån N/mm-värdet kontra bilens tyngd att de nog är lite hårdare än original. Bak var det lite mer skillnader.och mer svårt att jämföra, troligen beroende på olika approach till full last/axelbelastning, dragkrok eller inte osv.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 718



Filip N skrev:
Johan Samson skrev:

Det var dags för ett byte nu, va?



Det där är nog det värsta kupéfiltret jag sett...

Det blir snyggt detta! Fälgarna gör sig som sagt bättre med mindre luft i hjulhusen. Med BMW-navkåpor skulle det se mer "färdigt" ut med


c311 skrev:
FilipN skrev:
Johan Samson skrev:

Sänkte bilen bak också, 20 mm på hylsan blev rejält mycket mer. Behöver eventuellt komma upp lite istället men jag känna lite på det som det står nu.

Glad i hågen blev en sväng till ikväll. Första gången nedcabbat! Inte speciellt skönt temperaturmässigt och det drar mycket bakifrån. Får prova med vindskyddet nästa gång.

...avsaknaden av dörrlist och motsvarande list på framskärmen. Småsaker som sänker helhetsintrycket rejält.



Jag vill också ha justerbar höjd... min är också för låg bak trots byte till 10mm fjädersäte, fattar inte vad för bussning som är trött eller vad problemet är. Drömmen då att bara skruva upp på hylsorna thumbs up

Med aningen högre körhöjd och listerna du nämner så kommer helhetsintrycket bli kanon ju!

Berätta gärna om vindskyddet gör stor skillnad. Det saknas på min bil så jag lurar på att köpa ett separat.

Tröttsamt med kylvätskeläckage efter allt jobb med... kul nästan jämt


Många tillverkare av sänkningsfjädrar, inte alla, brukar ta den enkla lösningen med att:
A minska höjden på originalfjädern eller
B göra en likadan fjäder som original men mjukare så bilen blir lägre.

Mitt jobb har varit mest till Volvo och det värsta exemplet var en tillverkare som hade gjort fjädersatsen 40% mjukare än original. Till min "M-bil" var sänkningsfjädrarna 10% mjukare än original så jag fick nya, lägre fjädrar specialtillverkade som var 10% hårdare.


Intressant. Vet du om detta gäller stora erkända namn såsom Eibach och H&R med? Jag inser att jag har antagit att dom gör ordentligt utvecklingsarbete men har egentligen aldrig sett några bevis på det.


Ja de också ibland. Har tillverkaren ISO9000 vilket de flesta fabriker har och ett testprotokoll med belastningskurva så brukar det det räcka för ett KBA nummer i Tyskland, efter en provkörning. Det finns en liten fördel med mjuka fjädrar då de ger mindre vägljud inne i bilen. På en prestandabil märks inte det, men då borde man inte kalla det för sportfjädrar.

Har bilen lång fjädringsväg och vill ha en lägre bil, brukar man ha en tätlindad (progressiv) ände, helst uppåt av vissa skäl. Ibland i båda ändar. Med äggformade fjädrar brukar den progressiva delen vara i mitten av tekniska skäl. Ju större diameter på fjädern, desto mjukare är den.

En spiralfjäder (skruvfjäder) är mer komplicerad än man tror.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6662



Johan Samson skrev:
, i veckan kommer den börja användas på riktigt! Lagom till sommarvärmen gör entré!
Yeay!


thumbs up

Snyggt jobbat Johan!
Istället för Kul-Tur så får vi ta en Glass-tur med våra BMW-cabbar med raksexor och utöva sedvanlig utvärdering av konstruktioner och varandras bilar. Hur mycket skiljer en BMW raksexa på var sin sida millennieskiftet?
Sugen? Om inte annat så vill jag se din fina bil!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Andra projekttrådar
BMW 328i cab -96
<<   1, 2, 3, 4, 5
505 besök senaste veckan (7398 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande