Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 505 besök senaste veckan (7398 totalt) |
Tack för glada tillrop!
Finliret fortsätter... Kylvätskeläckaget identifierat och åtgärdat. Något extra varv på två olika slangklämmor löste biffen. En satt visserligen jäkligt krångligt till men med lite beslutsamhet och några sköna rivsår på armen senare så var det åtgärdat. Servicen avslutades med bilvärldens i särklass krångligaste kupéfilterbyte. Kan säkert vara anledningen till att filtret troligtvis aldrig bytts... Man börjar med en kåpa i papp/kartong(!) under handskfacket, ovanför där man har fötterna. Sedan ska hela handskfackslådan monteras bort, en modul med ventilation över handskfacket, en luftkanal samt en knutpunkt med kablage. Filtret sitter sedan inne i mittkonsolen bakom en panel så man tvingas jobba blint. Filtret är förknäckt på två ställen så man måste vika det för att få ut det. När man väl har filtret i handen har 29 års samlat bös trillat bort och landat på mattan... Ansvarig konstruktör borde få sig en avhyvling! ![]() ![]() Massor av bös följde med filtret ut. ![]() Det var dags för ett byte nu, va? ![]() Äntligen! Servicelampan släckt och därmed är vintern/vårens storservice officiellt klar! Men det behöver inte betyda att småfixet är klart. Ett försök att justera förardörren har gjorts. Ett misslyckat försök då det inte fanns justermån nog. Den sitter inte snyggt och är svår att stänga. Därtill klickar det emellanåt från rutan som åker ner och sedan direkt upp, ungefär som när man öppnar dörren och rutan sänks. Sensorn sitter i dörrlåset så jag tror att klickandet försvinner så snart dörren är korrekt justerad. Behöver troligtvis shims vid gångjärnen och någon med erfarenhet som gör jobbet. Dörrsidorna på E36 är något av ett sorgebarn. Alla fästen och förvaringslådor är limmade, något som med tiden släpper. Passade på att ta bort dörrsidan på förardörren när jag ändå var där och rev för att limma om fästena. Det var bara en fästlist som hade släppt helt, resten kompletteringslimmades. Skönt att bocka av det från "att göra"-listan också. ![]() ![]() Lite provkörningsbilder! Den ska allt höjas lite till bak. Fälgarna tycker jag ser mycket bättre ut nu när bilen kommit ner lite och hjulen fyller hjulhusen snyggare. Men på sikt ska de bytas ut. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Efter eftermiddagens provkörning parkerades bilen ute, i veckan kommer den börja användas på riktigt! Lagom till sommarvärmen gör entré! Yeay! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Tack! Jo, bakluckan ska snyggas till. Det finns fyra hål efter vingen som ska läggas igen också men jag gör inget åt bucklorna nu, får fixa allt samtidigt. Tanken är att bilen till nästa säsong ska få ett M-paket, dvs plast som ska lackeras. Då får bakluckan åka med i lackboxen.
Tack, vi får styra upp en kul-tur snart. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Många tillverkare av sänkningsfjädrar, inte alla, brukar ta den enkla lösningen med att: A minska höjden på originalfjädern eller B göra en likadan fjäder som original men mjukare så bilen blir lägre. Mitt jobb har varit mest till Volvo och det värsta exemplet var en tillverkare som hade gjort fjädersatsen 40% mjukare än original. Till min "M-bil" var sänkningsfjädrarna 10% mjukare än original så jag fick nya, lägre fjädrar specialtillverkade som var 10% hårdare. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||||
![]() Det blir snyggt detta! Fälgarna gör sig som sagt bättre med mindre luft i hjulhusen. Med BMW-navkåpor skulle det se mer "färdigt" ut med ![]()
Intressant. Vet du om detta gäller stora erkända namn såsom Eibach och H&R med? Jag inser att jag har antagit att dom gör ordentligt utvecklingsarbete men har egentligen aldrig sett några bevis på det. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||||
En utmaning med att designa sänkfjädrar är också att fria längden oftast inte kan vara så mycket kortare än original för att fjädern inte ska glappa vid utfjädring (de ska ju kunna användas ihop med stötdämpare med OEM-mått). En hårdare fjäder sjunker ju ihop mindre så då måste den vara kortare om bilen inte ska bli högre. En del sänkfjädrar som är vettiga (d.v.s. lite hårdare än original) är därför utformade med ett antal fjädervarv som ligger tätare och agerar hjälpfjäder, de trycks alltså ihop helt när bilen står på fjädrarna och är därmed inte aktiva.
Jag räknade på H&R, Eibach och Vogtlands fjädrar till bruksbilen utifrån data i TÜV-pappren och framfjädrarna var snarlika för alla tre märkena. Jag räknade inte om till svängingstal (Hz) men fick känslan utifrån N/mm-värdet kontra bilens tyngd att de nog är lite hårdare än original. Bak var det lite mer skillnader.och mer svårt att jämföra, troligen beroende på olika approach till full last/axelbelastning, dragkrok eller inte osv. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||||
Ja de också ibland. Har tillverkaren ISO9000 vilket de flesta fabriker har och ett testprotokoll med belastningskurva så brukar det det räcka för ett KBA nummer i Tyskland, efter en provkörning. Det finns en liten fördel med mjuka fjädrar då de ger mindre vägljud inne i bilen. På en prestandabil märks inte det, men då borde man inte kalla det för sportfjädrar. Har bilen lång fjädringsväg och vill ha en lägre bil, brukar man ha en tätlindad (progressiv) ände, helst uppåt av vissa skäl. Ibland i båda ändar. Med äggformade fjädrar brukar den progressiva delen vara i mitten av tekniska skäl. Ju större diameter på fjädern, desto mjukare är den. En spiralfjäder (skruvfjäder) är mer komplicerad än man tror. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||||
![]() ![]() Snyggt jobbat Johan! Istället för Kul-Tur så får vi ta en Glass-tur med våra BMW-cabbar med raksexor och utöva sedvanlig utvärdering av konstruktioner och varandras bilar. Hur mycket skiljer en BMW raksexa på var sin sida millennieskiftet? ![]() Sugen? Om inte annat så vill jag se din fina bil! ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 505 besök senaste veckan (7398 totalt) |