Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 247 besök senaste veckan (8142 totalt) |
Tack för glada tillrop!
Finliret fortsätter... Kylvätskeläckaget identifierat och åtgärdat. Något extra varv på två olika slangklämmor löste biffen. En satt visserligen jäkligt krångligt till men med lite beslutsamhet och några sköna rivsår på armen senare så var det åtgärdat. Servicen avslutades med bilvärldens i särklass krångligaste kupéfilterbyte. Kan säkert vara anledningen till att filtret troligtvis aldrig bytts... Man börjar med en kåpa i papp/kartong(!) under handskfacket, ovanför där man har fötterna. Sedan ska hela handskfackslådan monteras bort, en modul med ventilation över handskfacket, en luftkanal samt en knutpunkt med kablage. Filtret sitter sedan inne i mittkonsolen bakom en panel så man tvingas jobba blint. Filtret är förknäckt på två ställen så man måste vika det för att få ut det. När man väl har filtret i handen har 29 års samlat bös trillat bort och landat på mattan... Ansvarig konstruktör borde få sig en avhyvling! ![]() ![]() Massor av bös följde med filtret ut. ![]() Det var dags för ett byte nu, va? ![]() Äntligen! Servicelampan släckt och därmed är vintern/vårens storservice officiellt klar! Men det behöver inte betyda att småfixet är klart. Ett försök att justera förardörren har gjorts. Ett misslyckat försök då det inte fanns justermån nog. Den sitter inte snyggt och är svår att stänga. Därtill klickar det emellanåt från rutan som åker ner och sedan direkt upp, ungefär som när man öppnar dörren och rutan sänks. Sensorn sitter i dörrlåset så jag tror att klickandet försvinner så snart dörren är korrekt justerad. Behöver troligtvis shims vid gångjärnen och någon med erfarenhet som gör jobbet. Dörrsidorna på E36 är något av ett sorgebarn. Alla fästen och förvaringslådor är limmade, något som med tiden släpper. Passade på att ta bort dörrsidan på förardörren när jag ändå var där och rev för att limma om fästena. Det var bara en fästlist som hade släppt helt, resten kompletteringslimmades. Skönt att bocka av det från "att göra"-listan också. ![]() ![]() Lite provkörningsbilder! Den ska allt höjas lite till bak. Fälgarna tycker jag ser mycket bättre ut nu när bilen kommit ner lite och hjulen fyller hjulhusen snyggare. Men på sikt ska de bytas ut. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Efter eftermiddagens provkörning parkerades bilen ute, i veckan kommer den börja användas på riktigt! Lagom till sommarvärmen gör entré! Yeay! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Tack! Jo, bakluckan ska snyggas till. Det finns fyra hål efter vingen som ska läggas igen också men jag gör inget åt bucklorna nu, får fixa allt samtidigt. Tanken är att bilen till nästa säsong ska få ett M-paket, dvs plast som ska lackeras. Då får bakluckan åka med i lackboxen.
Tack, vi får styra upp en kul-tur snart. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Många tillverkare av sänkningsfjädrar, inte alla, brukar ta den enkla lösningen med att: A minska höjden på originalfjädern eller B göra en likadan fjäder som original men mjukare så bilen blir lägre. Mitt jobb har varit mest till Volvo och det värsta exemplet var en tillverkare som hade gjort fjädersatsen 40% mjukare än original. Till min "M-bil" var sänkningsfjädrarna 10% mjukare än original så jag fick nya, lägre fjädrar specialtillverkade som var 10% hårdare. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||||
![]() Det blir snyggt detta! Fälgarna gör sig som sagt bättre med mindre luft i hjulhusen. Med BMW-navkåpor skulle det se mer "färdigt" ut med ![]()
Intressant. Vet du om detta gäller stora erkända namn såsom Eibach och H&R med? Jag inser att jag har antagit att dom gör ordentligt utvecklingsarbete men har egentligen aldrig sett några bevis på det. _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||||
En utmaning med att designa sänkfjädrar är också att fria längden oftast inte kan vara så mycket kortare än original för att fjädern inte ska glappa vid utfjädring (de ska ju kunna användas ihop med stötdämpare med OEM-mått). En hårdare fjäder sjunker ju ihop mindre så då måste den vara kortare om bilen inte ska bli högre. En del sänkfjädrar som är vettiga (d.v.s. lite hårdare än original) är därför utformade med ett antal fjädervarv som ligger tätare och agerar hjälpfjäder, de trycks alltså ihop helt när bilen står på fjädrarna och är därmed inte aktiva.
Jag räknade på H&R, Eibach och Vogtlands fjädrar till bruksbilen utifrån data i TÜV-pappren och framfjädrarna var snarlika för alla tre märkena. Jag räknade inte om till svängingstal (Hz) men fick känslan utifrån N/mm-värdet kontra bilens tyngd att de nog är lite hårdare än original. Bak var det lite mer skillnader.och mer svårt att jämföra, troligen beroende på olika approach till full last/axelbelastning, dragkrok eller inte osv. _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||||
Ja de också ibland. Har tillverkaren ISO9000 vilket de flesta fabriker har och ett testprotokoll med belastningskurva så brukar det det räcka för ett KBA nummer i Tyskland, efter en provkörning. Det finns en liten fördel med mjuka fjädrar då de ger mindre vägljud inne i bilen. På en prestandabil märks inte det, men då borde man inte kalla det för sportfjädrar. Har bilen lång fjädringsväg och vill ha en lägre bil, brukar man ha en tätlindad (progressiv) ände, helst uppåt av vissa skäl. Ibland i båda ändar. Med äggformade fjädrar brukar den progressiva delen vara i mitten av tekniska skäl. Ju större diameter på fjädern, desto mjukare är den. En spiralfjäder (skruvfjäder) är mer komplicerad än man tror. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||||||||
![]() ![]() Snyggt jobbat Johan! Istället för Kul-Tur så får vi ta en Glass-tur med våra BMW-cabbar med raksexor och utöva sedvanlig utvärdering av konstruktioner och varandras bilar. Hur mycket skiljer en BMW raksexa på var sin sida millennieskiftet? ![]() Sugen? Om inte annat så vill jag se din fina bil! ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Tack! Glass-tur med sexcylindercabbar? Alla dagar i veckan! ![]() ![]() Femte episoden av min mini-serie om E36-cabben är nu släppt. Det mesta i filmen är dock visat här redan i någon form, skulle jag tro. Vidare tog jag ett ryck med min dåligt injusterade förardörr. Flyttade shims för att vinkla om dörren och passade in den mot bakskärmen och voila, dörren sitter väldigt mycket snyggare. Dessutom tjärvar den inte utan går lätt att stänga. Tidigare behövde man smälla igen den för att den skulle stänga ordentligt. Inte nu längre. Har inte provat med suffletten uppe ännu. Hoppas jag slipper justera rutan... Vidare hoppas jag justeringen av dörren även ska lösa problemet med kontakten till sidorutan. Kontakten sitter i låsbygeln men har inte riktigt aktiverats med följden att rutan ibland "klickar", åker ner och upp i snabb takt genom vägens ojämnheter och karossens rörelser. Rutan ska ju sänkas något när man öppnar dörren men det är klart störande när den lever sitt egna liv under färd... Nästa steg är att justera framskärmen så den sitter så snyggt det går mot dörrens nya position. ![]() ![]() Vinylen över suffletten har jag aldrig fått ordning på. Har smörjt in den flera gånger men några gamla vattenfläckar kommer hela tiden tillbaka. Igår färgade jag om sufflettluckan istället. Hade en slatt över sedan framstolarna renoverades. Man använder samma process och samma färg oavsett om det är skinn eller vinyl. Förhoppningsvis kommer den fortsättningsvis vara svart och inga fula märken lysa genom. ![]() ![]() Avslutningsvis några bilder från den fina sommarkvällen igår. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Snyggt jobbat med förardörren och sufflettluckan! Tillfredställande att få ordning på dom. Och hela bilen, vilka tunga sommarvibbar på bilderna
![]() _________________ Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om... |
||||||||||
Tack! Jo, det blir stor skillnad när det blir enfärgat. Kolla på t.ex Läderspecialistens hemsida. Jag köpte mitt kit därifrån. Där finns massa info hur man ska göra och vad man behöver och de svarar glatt på frågor också. Oftast är det samma process oavsett om det är äkta skinn eller vinyl men man behöver vara väldigt försiktig med varmluftspistolen på syntetiska material. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Den senaste veckan har bilen använts varje dag. Till och från jobbet, kortare resor och utflykter. Alltid nedcabbat!
Hur är den då, nu efter ca 50 mils bruxande, totalt 100 mil sedan den köptes i januari i Uppsala? Det är klart lätt att bli fäst vid E36an. En enkelhet och ärlighet som bara äldre bilar kan förmedla. Sugsexan bjuder som legenden säger, på en silkeslen gång och mysigt avgasljud. Med moderna bilar, särskilt responsen från elbilar, som referens är 328i'n löjligt slö. Å andra sidan, det är en bil där man njuter av samspelet mellan motor och låda, en lagom avgaston i bakgrunden och intrycken från omvärlden man får av att åka öppet. Förvånansvärt snål, runt 0,8 l/mil i city-pendlingstempo. Inredningen är bilens achilleshäl, rätt plastig och skramlig om man ska vara ärlig. Men kör man nercabbat är det inget man märker av. Ljud och lukter utifrån fyller sinnena till max. Med vindskyddet över baksätet kör man ledigt i 100 km/h utan att det virvlar för mycket. Upp med sidorutorna så är det i princip helt stilla inne i kupén. Styrningen är gammelbils-långsam men man vänjer sig fort. Stötdämpar- och fjädersättningen från Bilstein B14-paketet är lagom fast. Inget man vill köra bana med men bilen är responsiv och kul att svänga med så jag tycker nog att det är en bra avvägning på en nöjes-bruxis. Me like! Småfix! Justeringen av förardörren löste problemet med att rutan "klickade" och höjdes/sänktes fram och tillbaka. Rutan sänks som den ska när man öppnar dörren men karossrörelser och vibrationer triggar inte sänkning av rutan. Justering av dörren gjorde den enkel att stänga utan att behöva smälla igen den och den löper lätt när man skjuter upp den till helöppet läge. Ett tecken på att den sitter rätt i gångjärnen. Ska dock köpa ett shims till för att se om det går att trimma till passningen ytterligare. Passagerarrutan fram går lite trögt och fastnar i bakre sidorutan så klämskyddet aktiveras när man kör upp alla rutor samtidigt. Behöver ge mig på och försöka justera den. C-låsaktivatorn i förardörren fungerar inte heller och behöver bytas. Kan alltså inte låsa/låsa upp med fjärrkontrollen i nyckeln. Då låses inte förardörren och även om man larmar på och låser manuellt så går larmet. Tror jag i alla fall, då bilen stått med varningsblinkers när jag kommit tillbaka. Lite småfix finns allt att göra och konstigt vore väl annars när man ska få allt att fungera i en 30 år gammal bil. Har fått låna ett vacuumsugsystem av en kompis för att provsuga AC-systemet. Vill prova och se att allt är tätt innan nytt torkfilter monteras och systemet fylls med nytt köldmedel. Har däremot inte lyckats ännu men ska göra ett nytt försök i helgen. Då ska bilen upp på lyften igen för att kollas över undertill. Det droppar inget så den verkar rimligt tät men jag vill kolla över om det finns spår av läckor som behöver tillsyn. ![]() Så till lite uppdateringar... Ratten går bara att justera upp/ner men jag hittade en italiensk firma som sålde rattspacers för originalrattar. En snygg lösning där själva spacern tillverkats i aluminium med hål på rätt ställen för kablage till airbag, tuta och i förkommande fall rattknappar och som sedan "klätts" med en ring i rätt diameter av svart plast. En skruv i rätt längd följde med i paketet. Kunde inte hålla mig och beställde. Drygt en vecka senade dök det upp, en 50 mm tjock spacer med splines, hålbild och ytterdiameter anpassad för BMW E36. ![]() ![]() ![]() Originalmontering av ratten utan spacer. ![]() På gång! Kablaget till airbagen behövde inte förlängas, bara jordkabeln till signalhornet blev lite för kort och behövde förlängas några cm. Viktigt att centrera släpkontakten. 5 varv kan den snurras, sedan drar man sönder den. ![]() Klart! ![]() Med spacern på plats. Yeeez! Vilken skillnad för körkänslan. Tidigare blev jag trött i axlarna för jag nådde inte riktigt till ratten utan armarna blev helt raka. Med spacern hamnade ratten mycket bekvämare och man kan behålla skuldrorna i stolen när man svänger. Supernajs! Mig stör det inte det minsta visuellt, men ännu bättre hade varit att ha en viss struktur i plasten för att replikera ytan på ratten och plasten runt styrkolonnen. Enda nackdelen är att blinker- och vindrutetorkarspakarna inte följer med utan nu är en bit bort från ratten. Sista steget kring ratten var just att byta ut ratten. Den fyrekrade kringlan är rätt klumpig så en renoverad (nytt skinn på kransen) sportratt från 1994 klickades hem. 1993 introducerades airbags på E36 och det är samma airbagsystem fram till 1999 då två-stegs airbagsystemet introducerades. Vanliga 3-serien fasades ut -99 och några Z3or var enda kvarvarande bilarna ur E36-familjen. Så om man håller sig till rätt årsmodeller är E36-rattarna fullt kompatibla med varandra. Just sportratten jag köpte tror jag är den som följde med när tillvalet M Sportpaket kryssades i. Nya ratten levererades igår och jag kunde naturligtvis inte hålla mig! Spenderade 20 minuter på att torka av och tvätta resterande delar så blev den riktigt fin. Sedan monterades den! ![]() ![]() Bilden ljuger! Ratten är nog inte lika djupsvart som original men på bilden ser den snarare grå ut. Eftermiddagssolen lurar exponeringen. Träinläggen ska bytas mot svart. Dels tycker jag inte det är snyggt och de panelerna är dessutom i ganska dåligt skick. Repiga och spruckna så det kommer bli mer enhetligt när det blir helsvart interiör. Delen runt växelspaken samt vid handskfacket ligger redan på arbetsbänken. Tänkte köpa på mig växelspak, handbromsspak och nya askkoppar innan bytet görs så det blir komplett direkt. Har även börjat titta på ljudanläggningen. Högtalarna är spräckta, huvudenheten glappar och cd-växlaren får jag inte igång. Som det är idag är stereon avstängd hela tiden då det är olyssningsbart. Min tanke är att köpa en Blaupunkt Frankfurt, som är deras retro-serie för 90-talsbilar. Spot on designmässigt och tekniknivå av vad man förväntar sig idag. ![]() Bild från Blaupunkt och som synes använder de sig av BMW E36 på sina produktbilder av "Frankfurt". Bakom kassettbandsluckan återfinns usb-ingång, minneskortsläsare och AUX-uttag (om jag minns rätt). I övrigt har den såklart blåtand för streaming samt mic för handsfree-samtal. 4 x 50W, DAB-radio, mm. Nya högtalare att ersätta original både fram och bak planeras samt en undersätesbas för att fylla ut ljudbilden. Kommer ge bra ljud och modern funktionalitet utan att att göra avkall på hur det ser ut. Men det får bli senare i höst eller vinter som tidigast. Just nu njuter jag av bilen som den är, utan stereo! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||||||
Snyggt och smakfullt, du går från klarhet till klarhet med E36:an
![]() Att du ersätter träbitarna med sobert svart plast ger extra pluspoäng ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||||||
Inte så lite nostalgi, köpte en e36 325 4 dörrars som första "dyra bil" 129'900:-
Hade gått 10'500 mil. Samma vecka lanserade Skoda Octavia kombi för 129'000:- dvs. 900:- billigare. BMWn vart då 6år gammal. Skillnaden mellan e30 och e36 måtte vara det största steg BMW tagit i mina ögon. Tyvärr lyfte inte indrednings kvalitén lika mkt. Och ang. säknfjädrar, H&R hade påkostade förr till e28/24 Där vart bakfjädrarna tätlindade i båda ändar, OCH tillverkade av konisk tråd. Så typ. 10mm tråd mitt på fjädern, och 7mm i ändarna. Tyvärr hade dom problem med fjäderbrott, då jag hittade dessa, brustna på en gammal e28 524td på en skrot. Nog med sidospår, fin och trevlig bil du skaffat ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 247 besök senaste veckan (8142 totalt) |