Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
20 besök senaste veckan (579 totalt) |
Borrning/fodring motorblock
Någon som har erfarenhet av Jönköpings motorrenovering ? Ska ha någon firma som hjälper mig med min BMW M10 racemotor till min BMW 2002 Gr.2 Renoveringsfoder ska sättas i alla 4cyl, utan krage. Borras till dia.92mm (presspassning) spara 4-5mm i botten. Pressa i foder, borras sedan till orginal borr dia.89mm samt toppdeckas 0,2-0,3mm. Nya smidda kolvar finns. Jönköping ligger närmst. (Bor i Nybro/Småland) Har pratat med en lokal firma men slutade med att jag la på luren. Skall alltså inte borras till någon överdim. Så söker en seriös firma som kan det här med att pressa i foder, och givetvis duktiga på att borra. Vissa man pratat med har gjort någon cylinder, någon gång ibland och är lite tveksamma till att göra sådana jobb. ![]() _________________ Jonas Götesson |
||||||
Vanligt på jänkare men låter som ett fall för typ TrollSpeed eller UltraMotors som har decennier av racemotorbyggen i ryggen. Annars kan säkert Kallebacks utanför Gbg eller MotorMekano i Nyöping fixa det.
_________________ Magnus Åberg Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4 |
||||||
Jag skulle akta mig för foder utan krage.
Jag har sett i nästan alla fall att fodren sjunker. Men om du har en ansats där nere minskar risken betydligt iaf, bäst är däruppe vid deckplan. Hursom, pressa inte ned fodren, värm i dem. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Re:
Tolkar texten att det ska sparas material av blocket i botten som foderna ska pressas ner till. Så de bör inte sjunka. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Re:
En ansats ja,, men jag har sett såna sjunka, tyvärr. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||
Re:
Visste detta skulle komma upp....Jag har köpt ett motorkoncept av en motorbyggare från ett annat land. Han är nu mer pensionär och byggt främst BMW racingmotorer i 47år. Han har byggt över hundra M10 motorer på detta vis, med just dessa foder. Hade han haft problem med sjunkna foder, skulle han nog inte byggt så många på detta vis. Just denna diskussionen kom upp med den lokala motorrenoveraren. Då han inte gillade dessa foder utan använde istället de med krage. Tog upp detta med honom som jag köpt allt ifrån. Fick som svar: -The flange at the top can crack around the bottom of the top flange it usually does on alloy blocks. De som haft problem med sjunkna foder, kan man ju då fundera på om motorrenoveraren haft tillräckligt med kunskap av sådana jobb. Men nu var det inte detta jag frågade om, utan om någon har haft med Jönköpings motorrenovering att göra. För de ligger närmst, och säger sig kunna göra jobbet Vill helst slippa skicka blocket _________________ Jonas Götesson |
||||||
Kristianstads Motorslip har jag kompisar som anlitat. Det var för att borra (ramlager) och plana ett luftkylt 911 block iofs.
Något närmare Nybro än Jönköping, sämre väg dock. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Re:
Kan också rekommendera Kristianstad Motorslip. Kompetensen tvekar jag inte det minsta på. Sedan kan du passa på att svänga inom oss (tio minuter bort) när du ändå är i närheten ![]() _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||
Kolla med Martin, han gillar specialjobb. (Utanför Kristianstad)
https://www.facebook.com/p/Luntec-10 _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||||||
Re:
En kanonkille. Mappat bilar hos honom. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
20 besök senaste veckan (579 totalt) |