Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Borrning/fodring motorblock
20 besök senaste veckan (579 totalt)
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Borrning/fodring motorblock

Någon som har erfarenhet av Jönköpings motorrenovering ?

Ska ha någon firma som hjälper mig med min BMW M10 racemotor till min BMW 2002 Gr.2

Renoveringsfoder ska sättas i alla 4cyl, utan krage. Borras till dia.92mm (presspassning) spara 4-5mm i botten. Pressa i foder, borras sedan till orginal borr dia.89mm samt toppdeckas 0,2-0,3mm. Nya smidda kolvar finns.

Jönköping ligger närmst. (Bor i Nybro/Småland) Har pratat med en lokal firma men slutade med att jag la på luren.

Skall alltså inte borras till någon överdim. Så söker en seriös firma som kan det här med att pressa i foder, och givetvis duktiga på att borra. Vissa man pratat med har gjort någon cylinder, någon gång ibland och är lite tveksamma till att göra sådana jobb.


_________________
Jonas Götesson
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 57



Vanligt på jänkare men låter som ett fall för typ TrollSpeed eller UltraMotors som har decennier av racemotorbyggen i ryggen. Annars kan säkert Kallebacks utanför Gbg eller MotorMekano i Nyöping fixa det.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Uno TURBO, Coupe 16VT, Coupe 20VT, Ritmo 105TC, Tipo 16V, Lancia Delta Integrale, Lancia Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1905



Jag skulle akta mig för foder utan krage.
Jag har sett i nästan alla fall att fodren sjunker.

Men om du har en ansats där nere minskar risken betydligt iaf, bäst är däruppe vid deckplan.
Hursom, pressa inte ned fodren, värm i dem.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 433



Re:

Kadett4wd skrev:
Jag skulle akta mig för foder utan krage.
Jag har sett i nästan alla fall att fodren sjunker.

Men om du har en ansats där nere minskar risken betydligt iaf, bäst är däruppe vid deckplan.
Hursom, pressa inte ned fodren, värm i dem.


Tolkar texten att det ska sparas material av blocket i botten som foderna ska pressas ner till. Så de bör inte sjunka.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1905



Re:

Alex H skrev:
Kadett4wd skrev:
Jag skulle akta mig för foder utan krage.
Jag har sett i nästan alla fall att fodren sjunker.

Men om du har en ansats där nere minskar risken betydligt iaf, bäst är däruppe vid deckplan.
Hursom, pressa inte ned fodren, värm i dem.


Tolkar texten att det ska sparas material av blocket i botten som foderna ska pressas ner till. Så de bör inte sjunka.


En ansats ja,, men jag har sett såna sjunka, tyvärr.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Alex H skrev:
Kadett4wd skrev:
Jag skulle akta mig för foder utan krage.
Jag har sett i nästan alla fall att fodren sjunker.

Men om du har en ansats där nere minskar risken betydligt iaf, bäst är däruppe vid deckplan.
Hursom, pressa inte ned fodren, värm i dem.


Tolkar texten att det ska sparas material av blocket i botten som foderna ska pressas ner till. Så de bör inte sjunka.


En ansats ja,, men jag har sett såna sjunka, tyvärr.


Visste detta skulle komma upp....Jag har köpt ett motorkoncept av en motorbyggare från ett annat land. Han är nu mer pensionär och byggt främst BMW racingmotorer i 47år. Han har byggt över hundra M10 motorer på detta vis, med just dessa foder. Hade han haft problem med sjunkna foder, skulle han nog inte byggt så många på detta vis.

Just denna diskussionen kom upp med den lokala motorrenoveraren. Då han inte gillade dessa foder utan använde istället de med krage. Tog upp detta med honom som jag köpt allt ifrån. Fick som svar:
-The flange at the top can crack around the bottom of the top flange it usually does on alloy blocks.

De som haft problem med sjunkna foder, kan man ju då fundera på om motorrenoveraren haft tillräckligt med kunskap av sådana jobb.

Men nu var det inte detta jag frågade om, utan om någon har haft med Jönköpings motorrenovering att göra. För de ligger närmst, och säger sig kunna göra jobbet Vill helst slippa skicka blocket

_________________
Jonas Götesson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Kristianstads Motorslip har jag kompisar som anlitat. Det var för att borra (ramlager) och plana ett luftkylt 911 block iofs.
Något närmare Nybro än Jönköping, sämre väg dock.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 480



Re:

safe skrev:
Kristianstads Motorslip har jag kompisar som anlitat. Det var för att borra (ramlager) och plana ett luftkylt 911 block iofs.
Något närmare Nybro än Jönköping, sämre väg dock.

Kan också rekommendera Kristianstad Motorslip. Kompetensen tvekar jag inte det minsta på. Sedan kan du passa på att svänga inom oss (tio minuter bort) när du ändå är i närheten

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1651



Kolla med Martin, han gillar specialjobb. (Utanför Kristianstad)

https://www.facebook.com/p/Luntec-100057104514764/?locale=sv_SE

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2403



Re:

Lagnelov skrev:
Kolla med Martin, han gillar specialjobb. (Utanför Kristianstad)

https://www.facebook.com/p/Luntec-100057104514764/?locale=sv_SE


En kanonkille. Mappat bilar hos honom.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377


Trådstartare
Får tacka för svar. Ska höra med de förslagna thumbs up

_________________
Jonas Götesson
Citera
Skruva banåkabil
Borrning/fodring motorblock
20 besök senaste veckan (579 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande