Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 11 besök idag (131797 totalt) |
Det finns ju lite film från SBF
https://www.svenskbilsporttv.se/vide Race1 34:00-53:00 Race2 4:49:00-5:07:20 |
||||
Det har väl gått hela 50 liter soppa totalt... Träning är fusk ![]() |
||||
Rattrosten är betydande, jag minns inte Mantorp som en intensiv bana.. Men det blev bättre och bättre för varje stint, och jag blev påmind om varför detta är så skoj. Att knö sig fram i starten och sen behålla placering blir jag nog aldrig trött på. Kan man dessutom veva in nån annan så är lyckan verkligen gjord. ![]() Får väl förtydliga att "knö" i detta fall syftar på att med respekt trä en tråd igenom massan av bilar, inte den bilboxning som Kruse verkar gilla som kommentator ![]() ![]() Så gubben har inte tröttnat, det var verkligen skönt att uppleva ![]() |
||||
Lite pyssel inför Rudskogen
![]() Det sölade ut en del olja ur vevhusventilationen så det behövdes resas en del och en burk monteras. Nu hade jag en lite kvarts liters med synlig separator, så det fick bli en test. Nu på Rudskogen så verkar det bli en deciliter per körpass, så den burken räcker precis... Tyvärr så är rattrosten rejäl. På FP3 igår blev det en 1:45 som bäst, vilket jag inte fattar, jag siktade bara på innekurbs. ![]() Under kval och race1 idag så blev det bara 1:45 or som bäst, nåt som inte räcker till top 10 I MX5 CUP... Men att jag blev sist i racet fick jag lite hjälp med Efter utbuckling ![]() I mina ögon en 944 som fick bromsbortfall i slutet på rakan och jag hann inte undan. Edit: det var tydligen påbromsning av enorma mått, men bilbowling oavsett. Sen startade det inte så lätt och när jag kom igång så fick jag i 2an i Angsten och blev stående i Apex och det hann bli SC innan jag fick start och kom iväg... Nu fattas bara att det blir regn imorgon... Som enda tävlande i B så behöver jag bara resultat från ett race till (bästa två räknas), då väderprognosen får bestämma om jag vill köra race3 som test eller packa ihop torrt (fegis, jag vet) ![]() |
||||
Underbart att få läsa att du och bilen är uppe på banan igen oavsett tider, placering osv.
![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Söndagen började med en regnskur på tidig morgon, lagom att blöta upp allt..
Morgonen fortsatte med skvättdugg, så lite att asfalten var torr men med hotet att mer kan komma. Radarn visade skurar varje halvtimme -timme ungefär. Ut på race2 11:45 i torrt och det kom endast några stänk de sista två varven, inte ens så torkarna behövdes. Jag krönte starten med att gå från femman till tvåan vid inbromsning, två gånger... Sen vet jag inte vad jag gjorde för motorn betedde sig som när VVT inte är med. Kanske var två besök över 9k lite för mycket. Mycket om ventiler mm flög igenom skallen med när alla passerat så rör den till igen och det blev jakt på Norska 944or (som jag borde vara 3-4 sekunder snabbare än, om jag kunde köra). Det blev ett par ombromsningar efter rakan med vad jag tyckte marginal (det går att styra in med mycket mer fart än vad jag trodde. Efter två vinster (ensam i klassen) så skippade jag race 3, och började packa. Precis när det var läge att ta ner tälten med bara lite fukt så öppnade himlen sig, så allt på slutet blev dyblött, inklusive mig själv. MX5 CUP hade sitt race3 innan jag skulle haft mitt och det var ett race för kanoter, visst brukar jag tycka om att köra i blött, men nu hade det blivit väl sent hem (det skapades inget sug). |
||||
Gjorde en leakdown för att kolla om felväxlingarna hittat på nåt med ventilerna.
Det är ju ett enkelt test som inte ens smutsar ner fingrarna (speciellt när jag endast förbereder och har en expert som mäter ![]() 2% på alla fyra, så ingen skada skedd ![]() Nu blir det att riva ner diffklump för att pilla dit en lamelldiff inför SSM. Jag har kört odiffat i ett antal år nu så det är dags (kartongen med diffen är väldigt dammig...). |
||||
Helt enig, den kurvan gick det ligga på mycket bättre igenom än vad man trodde först. Ska försöka leta upp dig i depån vid nästa tillfälle. Jag hittade dig aldrig denna gång! ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
![]() Men jag körde ofta i heatet efter dig, så vi möttes mest vid lineup (så när du var på podiet så vad min depåplats tom). På SSM blir det mindre krångel, jag brukar stå mitt i övre depån upp mot campingytan (vid det stora elskåpet). Du kommer att vara nere i grytan. ![]() |
||||
Jag hade inte förväntat mig nåt pill på midsommardagen.
Men inspiratören var i garaget så vi mätte upp diffklumpens backlash till 0,15mm och orundhet till +-2 hundradelar "typiskt Japanskt..." Att flytta över kronhjulet fick bli det sista innan kväll. ![]() Det fyra längre skruvarna har ett naturligt ursprung, skruv till transportkrokarna i fronten (lite längre M10x1,25). De fick duga till att dra kronhjulet på plats lungt och metodiskt. Härlig passning ![]() Det är en del pyssel kvar tills det ska på plats, men det är ju nästan två veckor kvar till SSM. |
||||
Efter en vecka i semesterläge (ryggläge uta att göra nåt vettigt alls), så är det dags att krångla tillbaka diffen som magiskt pillat ihop sig med nya difflager (pingjongen kändes bra nog och det gick att få samma backlash med bra greppbild).
![]() De som legat på golvet och tagit ner och upp miatadiffar vet att det är ett pyssel med distanser, hylsor mm samt att PPFen (ryggraden eller hjälpram) alltid är ivägen, tills man ska ha den på plats. Det blev inte helt klart ikväll men jag har några dagar på mig ![]() På onsdag kväll ska det lastas för SSM. |
||||
Platsen vid vågarna blev plötsligt ledig så det blev ett par dagars pyssel.
Jag har deklarerat en minvikt på 1049 kg, så den ribban är bra att nå med tom tank för att lätt kunna justera för banors olika vågar (det är ju siffrorna på deras display som gäller även om det kan diffa 50kg över dagen på vissa situationer. Efter att ha justerat camber till rimliga värden (3.1 bak och 3.9 fram, det var bara HF som behövde justeras eftersom den hade 5.0 ![]() Med justering av batteriet och ett varv sänkning HB så blev det såhär ![]() 25 kg på rätt ställe kan göra underverk ![]() Nu har jag marginal till 1049 även med tom tank, på dessa vågar... Tänk om det kunde vara 20kg mindre i förarstolen, men jag kör helst själv ![]() Imorgon blir det att avsluta med toe, men först måste släpet besiktas. |
||||
Toe var inte heller så illa (fram är ju enkelt, men bak justeras med camber), 0 mm och 1mm in bak och fram blev det efter lite pysslande och brainfarts (tydligen lätt att vända på logiken när man mäter mot snören) 2-3 mm out per sida.
Väderprognosen har gått från heltorrt till skurar och nu verkar det bli helt blött på Knutan hela helgen (torrt fredag morgon. Känns bra att diffen kom dit till slut, för jag har startat stående i blött odiffat förr, och man kommer ingenstans. ![]() |
||||
Så kul att läsa att det är på rull igen
![]() ![]() Önskar alla att bilarna håller ihop så man får tid att vara social ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 23, 24, 25 11 besök idag (131797 totalt) |