Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 S2 -90
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22
23 besök idag (35080 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Buren snart på plats, saknas mest godkänd stoppning, och huvudbrytare är också nästa klar. Lär kunna få klart bilen under nästa vecka och funderar på att göra racepremiär på Svenskt Sportvagnsmeeting där bilen klassar in både i Roadsport B och Modsport III med slicks. Ligger en bra bit över viktgränsen, så får hoppas det regnar. 😅

Halmstad
Här sen Jul 2016

Spännande! Bra jobbat.

Hoppas på att få se bilen på SSM då!

Porsche 996 mk2 c2 "cup"
Porsche 944 Race
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ännu några boxar tickade, fixat vagnbok och kört 15 mil ikväll och allt verkar sitta ihop och fungera som det skall. Återstår nu mest finlir inför racepremiär på Knutstorp nästa helg! 🏁😃

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Körde shakedown på Sturup igår, anlände lite sent men hann iaf med 35 varv och fick lite koll på tryck och temp på R-däcken efter att ha skruvat på lite mer camber fram.

Bilen styr in superfint nu men tenderar att bli lite överstyrd i ingången på kurvorna om det går för fort. Hade jag haft mer tid hade jag testat släppa krängaren bak, men prioriterade att nöta varv då jag inte kört en meter på bana i år. 😬

Lyckades komma ner strax under 1.11 och 0.4 från personbästa vilket får ses som godkänt årets första körning. 😊

Hade som plan att även känna på slicksen men det tilläts ej då det var trackday så det blir en spännande övning att testa dem på träningen till SSM till helgen. Bilen är dekaltrimmad och klar så nu är det väl mest föraren som skall hålla ihop det. 😅

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Kul att det är startklart bra jobbat Önskar lycka till i helgen thumbs up thumbs up Vi ses på Knutan

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hemma igen efter en lång och rolig helg på Knutstorp och Svenskt Sportvagnsmeeting 2025.

Idén om att köra nån sort race igen föddes sommaren 2023 när jag besökte SSM och var anledningen till att jag köpte 944an och äntligen två år senare var det dags!
Gillar att köra och nöta varv så jag anmälde mig såklart till både Roadsport B och Modsport III, med den skillnaden att det är R-däck som gäller i Roadsport och Slicks i Modsport.

Hade inga större förhoppningar inför helgen, inte kört ett race på 10 år och dessutom har bilen en rejäl övervikt i båda klasserna. Fredags träningspass förlöpte utan problem, men tyckte det saknades en del fäste och hade svårt att få till nån varv jag var helt nöjd med. Trots det visade det sig att jag var snabbast på Träningen i Roadsport B och nånstans mitt i smeten i Modsport III, en glad överraskning!

Fredag em körde även kvalet i Roadsport B och även där lyckades jag vara snabbast, härligt! Kollade startuppställningen och skulle starta P7 med näst snabbast konkurrent på P13, det här kan nog gå vägen.

Lördag morgon och dags för kval i Modsport III. Kortversionen är att det inte gick nåt vidare och kvalade P17 med bara två bilar bakom mig.

Race 1 Roadsport B

Ambitionen var att försöka komma iväg utan tjuvstopp (aldrig kört en stående start förr vad jag kan minnas och en av få saker som inte är genomgånget på bilen är just kopplingen), och sen undvika dumheter och hålla övriga konkurrenter i klassen bakom mig. Gör en någorlunda OK start tror jag, lite lurigt att veta greppnivån då det var blött och på första varvet går jag för fort in i Idioten, snurrar runt och blir stående på tvären och ser på när alla bilar lyckligtvis lyckas undvika mig och passerar förbi. Smart.
Men, kommer snabbt igång igen och nu utan nåt att förlora så börjar uppkörningen genom fältet igen. Efter några varv inser jag att jag är åter på en andra plats i klassen efter Niklas Falk som är inom synhåll. Efter ytterligare några varv ser jag Niklas snurra ut på gräset efter startrakan och inser att jag är tillbaka där jag började. Fisåker rejält de sista varven för att inte riskera något och är sjukt nöjd att ta en förstaplats i racet.

Race 1 Modsport III

Med en rätt kass startposition chansade jag och gick ut på R-däck och hoppades på att regnet som hängde i luften skulle komma. Det gjorde det inte. Jagade på så gott jag kunde och lyckades köra upp mig några platser och slutade P6.

Race 2 Roadsport B

Hade inte läst på och trodde vi skulle starta i den ordning vi kom i mål, men det varv varvtid som gällde. Såg att jag skulle starta P2 i klassen, lite bakom Max Dymling som satte snabbaste varvtid. Vid lineup får jag höra att Max fått strul med bilen och därav blir planen samma som race 1, bevaka positionen i klassen och kom i mål. Återigen en försiktigt start för att inte riskera något och ganska snart har jag backspeglarna fulla av Niklas Falks blå Miata och får åka defensiva spår större delen av racet för att hålla positionen, svettigt men kul! Med några få varv kvar blir det safetycar som leder oss hela vägen i mål och ännu en seger.

Race 2 Modsport III

Efter första racet hade jag inga större förhoppningar och var nöjd med de två vinsterna, men torr bana och på med slicksen. Startade nånstans ungefär mitt i fältet och tänkte mest att jag skulle ta det rätt lugnt göra mitt bästa och ta mig i mål med hel bil. Lyckas ta mig förbi Malin Eriksson och vi har en otroligt tät och roligt fight under många varv med bromsdueller i slutet av startrakan varje varv och byter plats några gånger. Lyckas sen komma riktigt nära Torsten Ekman som är snabbare än mig på rakorna men långsammare på baksidan. inser att han är trea och går all-in för att pallplats och dyker på yttern i Lithon, en manöver som kunde funkat om det inte varit för saneringsmedlet på utsidan. Det slutar med ytterligare en piruett, men kommer snabbt iväg igen och inser att jag nu är på P6.

Racet är allmänt lite stökigt, med mycket gulflagg och två andra bilar krokar ihop i Idioten vilket leder till att en av dem tappar bakluckan som blir liggande mitt på banan ut på startrakan. Ser den första gången men tänker inte på den andra passeringen och får väja vilket slutar med att jag åker halva startrakan på det våta gräset bredvid banan, inte optimalt med slicks.. Inser att jag haft tur så det räcker och slår av något på takten och ser till att rulla i mål på P9.

Sammantaget en otroligt rolig helg och kull att vara tillbaka!
Tack alla medtävlare, arrangörer och andra som gör detta möjligt!

PS, Trodde att bilen vägde ca 1270kg med mig i, men vägde på plats och vågen visade 1325kg(!) så det är lååångt över minvikten i resp klass.

Porsche 944 S2 -90
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22
23 besök idag (35080 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande